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타르코프스키의 영화 「향수」의 프레이밍 기법에 관하여
On Framing Devices in Andrey Tarkovsky’s ‘Nostalghia’

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Authors
박현섭
Issue Date
2016-11-30
Publisher
서울대학교 러시아연구소
Citation
러시아연구, Vol.26 No.2, pp. 165-187
Keywords
TarkovskyNostalghiaFrameShotMontage타르코프스키향수프레임쇼트몽타주
Abstract
타르코프스키의 「향수」는 그가 서방과의 합작으로 서방에서 찍은 최초의 영화이다. 당국의 검열로부터 상대적으로 자유로운 환경에서, 그는 흥미로운 양식적 장치들을 이 영화에서 시도했다. 그동안 「향수」에 관한 연구는 영화의 주제와, 이미저리의 해석에 관해 주로 집중되어 온 경향이 있다. 이 논문에서는 영화예술 고유의 기법적인 차원에 보다 주목하여 「향수」를 분석한다. 타르코프스키는 많은 쇼트로 복잡한 몽타주를 만들어내기보다는 롱테이크를 통해 장면의 서사를 구성하는 방식을 선호했다. 「향수」에서도 롱테이크는 일관되게 이 영화의 서사구조를 특징짓는다. 그러나 「향수」의 내러티브에 기본적으로 깔려있는 이분법적 대립과 이로 인해서 만들어지는 긴장은 이제까지와 같은 롱테이크로 담을 수 없었다. 감독은 하나의 쇼트 안에 다양한 방식으로 프레임 장치들을 삽입함으로써, 주제적 차원의 대립과 긴장을 영상적인 방식으로 해결했다. 이 영화 속에 등장하는 수직적 이미지들, 예컨대 기둥, 전신주들은 쇼트를 나누지 않고도 마치 장면이 분할되는 듯한 효과를 만들어낸다. 트래킹 쇼트 속에서 분할된 프레임들은 마치 하나하나의 쇼트처럼 기능한다. 또한 문, 창문 등은 스크린 속에 있는 독립된 프레임과 같은 기능을 한다. 특히, 아치형 상부의 구조물은 「향수」의 주인공을 담는 반복적 프레임으로 등장하면서 이 영화의 영상적 운동을 추동한다.



Andrey Tarkovsky’s ‘Nostalghia’ was his first film shot in the West as a joint production with the West. In a relatively free environment from the Soviet censorship, he tried some interesting stylistic devices in this film. Existing studies of ‘Nostalghia’ tended to come mainly concentrated on interpretations of the theme and imagery of the film. This paper will analyzes ‘Nostalghia’, focusing more on the technical aspects specific to the cinematographic art. In Andrey Tarkovsky’s films it is preferred long-take, the cinematographic device in which a prolonged shot constitute the narrative of a scene. In ‘Nostalghia’, long-take still is the dominant device through the structure of the film. But the way he had been doing so far was unable to cope with the dichotomy and tension associated with the narrative of this film. By inserting frame devices in a variety of ways in one shot, he solved the confrontation and tension of the thematic dimension in a visual manner. Vertical images appearing in this movie, such as pillars and poles, create the effect of splitting the scene without making separate shots. Each frame divided in the tracking shot functions like a single shot. In particular, the structure with arched upper part drives the visual movement of this film by appearing as a repetitive frame for the protagonists.
ISSN
1229-1056
Language
Korean
URI
http://hdl.handle.net/10371/112401
Files in This Item:
Appears in Collections:
College of Humanities (인문대학)Institute for Russian, East European & Eurasian Studies (러시아문화권연구소)러시아연구 (Russian Studies)러시아연구 Volume 26 Number 1/2 (2016)
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