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장노년층 정보화 교육의 효과에 관한 연구: 디지털 역량과 삶의 질을 중심으로
A Study of the Effectiveness of Information Literacy Education among the Elderly: A Focus on Digital Literacy and Quality of Life

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Authors
김영대; 조윤희; 서영길
Issue Date
2017-03
Publisher
서울대학교 행정대학원
Citation
행정논총 vol.55 no.1, pp.229-259
Keywords
정보화 교육정보 격차디지털 리터러시digital dividedigital literacyinformation literacy education
Description
본 연구는 미래창조과학부와 정보통신기술진흥센터(RFP 16-방통-32) 과제의 일환으로 수행하였으
며, 2016년 한국행정학회 동계학술대회 발표논문을 보완·발전시킨 것임
Abstract
이 연구는 고령화와 지능정보화의 진전 등으로 그 필요성이 더욱 강조되고 있는 장노년층 정보화 교육의 효과를 디지털 역량과 삶의 질에 초점을 두고 실증 분석함으로써 바람직한 정책 방향을 모색하는데 목적을 두고 있다. 문헌연구 및 설문조사를 토대로 분석한 결과 대체로 정보화 교육은 장노년층의 디지털 역량과 삶의 질 향상에 긍정적 효과를 미치고 있음을 확인할 수 있었다.
그러나 정보화 교육의 효과는 장노년층 내에서도 연령, 소득, 학력 등에 따라 차이가 있고 전통적 인터넷 역량에 비해 스마트 역량에 미치는 효과는 제한적이며 일상적 활동에 비해 취업 등 경제적 활동에 미치는 영향 역시 상당히 미흡한 것으로 나타났다.
이를 토대로 본 연구는 향후 장노년층 정보화 교육이 나아갈 방향으로, 연령과 소득, 학력 등 다양한 기준에 따른 장노년층의 세분화와 이에 따른 맞춤형 교육의 제공, 장노년층의 경제적 활동에 실질적 도움을 줄 수 있는 전문화된 교육 프로그램의 개발과 제공, 정부와 지방자치단체 및 민간단체의 효과적 협업 등을 제시하였다.

The purpose of this study is to analyze the effect of information literacy education for the elderly. Specifically, it analyzed whether the experience of information literacy education to enhance the digital literacy of elderly people affects the perception of digital literacy of the elderly (Model-1), and whether satisfaction with information literacy education not only affects the perception of elderly digital literacy but also perception of quality of life, including economic activities (Model-2). Based on data obtained from a survey, a multiple regression analysis was conducted for each research model. The results of the analysis by research model are as follows. First, the analysis of model-1 shows that the experience of information literacy education positively affects the recognition of elderly digital literacy, and residence and gender are not significant factors in digital competence. On the other
hand, it was determined that higher income and education level and lower age have a positive influence on digital capacity. Second, the results of Model-2 showed that the satisfaction with information literacy education had a positive effect on the non-economic dimension, and a lesser effect on the economic dimension, especially as age increases.
ISSN
1229-6694
Language
Korean
URI
http://hdl.handle.net/10371/117685
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Appears in Collections:
Graduate School of Public Administration (행정대학원)Dept. of Public Administration (행정학과)Korean Journal of Public Administration (행정논총)Korean Journal of Public Administration (행정논총) vol.55 no.1/4 (2017)
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