Publications

Detailed Information

숙종·영조 연간의 초상화 연구 : 肅宗·英祖 年間의 肖像畵 硏究 A study of the Portrait Paintings from the King Sukjong Era to the King Yeongjo Period, 1674-1776

Cited 0 time in Web of Science Cited 0 time in Scopus
Authors

문동수

Advisor
장진성
Major
인문대학 고고미술사학과
Issue Date
2016-02
Publisher
서울대학교 대학원
Keywords
실사구시서학관상감흠천감예수회 선교사서양화법마테오리치천문학역학낭세녕焦秉貞망곡립음영법방불전신론즉물사진시학김진여핍진의태
Description
학위논문 (박사)-- 서울대학교 대학원 : 인문대학 고고미술사학과, 2016. 2. 장진성.
Abstract
이 연구의 목적은 17세기 후반 肅宗(재위 1674~1720)부터 18세기 英祖(재위 1724~1776) 연간까지 초상화의 변화와 진전 양상을 조망하는 것이다.
조선시대의 초상화는 서양화법을 서서히 수용한 숙종 연간을 분기점으로 하여 영조 연간에 점진적인 발전과정을 거쳐 正祖(재위 1776~1800) 연간에 절정에 이르렀다.
숙종의 시대는 전란 이후 內治에 힘쓰고 외부로부터 새로운 문물을 받아들이면서 왕조의 체계에 맞게 제도들을 단계적으로 정비해나갔다. 17세기 후반『列聖誌狀通紀』,『列聖御製』 등의 간행과 진전의 재건, 어진 제작의 재개 등 왕실의 문화 현창은 祖宗事蹟에 대한 인식과 繼志述事의 실현을 위한 것으로서 대내적으로 정치·문화적 성격과 수준을 명확히 드러내면서 조선왕조 이래의 유산을 재확인하고, 조선후기 왕실의 발전에 원동력이 되어 영·정조대에 성세를 과시하였다.
대외적으로 18세기 전반부터 이후 70여 년간 대규모의 연행사절단이 淸에서 흥기하고 있던 학문과 문물을 습득한 것은 實事求是를 구현하고자 했던 조선의 개방적이고 포용적인 對外觀을 보여준다. 그러나 유교의 정통을 이은 사대부들 사이에서는 西學에 대해 신중하고 선별적인 태도를 취하였다. 그럼에도 불구하고 조선은 변화하는 동아시아의 추세에 조응하기 위해 변화의 동력을 불어넣었는데, 그 핵심적인 역할은 觀象監이 수행하였다.
천문·지리·기후 등을 연구한 관상감의 관원들은 청의 欽天監에 소속된 예수회 선교사들을 만나 유럽의 천문학, 수학, 지리학 등에 대한 지식을 쌓고, 천주당 방문을 계기로 견문을 확대함으로써 의식의 변화를 경험하였다. 특히 기하학적인 圖說과 版畵가 포함된 曆法과 수학, 종교 서적, 지도와 儀器 등의 수입은 숙종 연간 이후의 회화를 점차 다원화시켰다.
숙종·영조대의 회화에서 주목되는 점은 명암법과 원근법으로 대표되는 서양화법의 수용이다. 청의 흠천감에서 활동한 선교사인 마테오 리치(Matteo Ricci, 利瑪竇, 1552~1610), 아담 샬(Johann Adam Schall von Bell, 湯若望, 1591~1666), 지오반니 게라디니(Giovanni Gherardini, 切拉蒂尼, 1654~?), 페르디난드 베르비스트(Ferdinand Verbi est, 南懷仁, 1623~1688), 요아킴 부베(Joachim Bouvet, 白進, 1656~1730), 쥬세페 카스틸리오네(Giuseppe Castiglione, 郎世寧, 1688~1766) 등이 구사한 대상의 정확한 데생, 기하학을 바탕으로 삼차원의 공간을 평면에 옮긴 듯한 원근법, 밝고 어두운 면을 대비시켜 입체적으로 나타낸 명암법 등은 焦秉貞(약 1671~1726), 莽鵠立(1672~1736) 등 궁정화가들에게 전수되었다.
청의 선교사 및 궁정화가들이 그린 聖畵와 초상화, 풍속화 등이 조선에 유입되면서 18세기 초상화에도 전통과 서양화법이 절충되기 시작하였다. 형식면에서는 全身交椅坐像과는 달리 자연을 배경으로 일상적인 모습을 띤 小像과 立像 등이 새롭게 출현하였다. 양식면에서는 線描 위주의 표현에서 濃墨의 渲染을 이용하여 안면과 복식 주름에 입체감을 부여하는 방식으로 변화하였다.
서양화법이 가미된 중국 초상화와 유사하게 전통화법에 음영을 넣어 얼굴의 골격을 표현한 방식은 尹斗緖(1668∼1715)의 에 이어 1719년《耆社契帖》 등에서 나타났다. 안면의 요철 부위에 선염을 중첩시킴으로써 생동감은 덜하지만 얼굴에 실재감을 부여하려는 시도였다는 점에서 의미가 크다.
이와같은 실험은 金振汝(1675~1760)등이 음영을 대범하게 구사하여 생기와 박진감 넘치는 묘법을 연출하였다. 얼굴의 요철 부분, 즉 안면의 골격과 근육을 자연스럽게 나타내기 위해 濃墨의 沒骨 渲染을 중첩시켜 陰影을 나타내고 밝은 분칠을 대비시켜 입체감을 꾀한 그의 화법은 먹의 운용과 設彩 방식에서 18세기 전반 초상화의 변화에 혁신의 중추를 이루었다. 이와 같이 음영법으로 인물의 핍진성을 추구하게 된 이면에는 숙종 연간에 어진도사를 재개하면서 대신들 사이에서 髣髴을 논의의 쟁점으로 삼았던 시대적 상황과도 무관하지 않다. 초상화는 그 안에 내재된 정신과 고유한 모습을 그리는 게 가장 중요하지만 가시적인 형상이 다르면 재현된 초상화가 아니라고 간주되었다. 따라서 방불은 18세기에 확산된 形寫的 傳神論과 卽物寫眞과 일맥상통한 의미로서 당시 화가들에게 서양화법과 視學 지식에 대한 관심을 높이는 주요 동인이었다.
영조대의 초상화는 맑고 투명한 인상에 강건한 필치를 띤다. 대표적인 에서는 두텁고 불투명한 느낌의 숙종 연간의 초상화와 다르게 몰골의 선염을 최소화하면서 渴筆의 선묘를 적절하게 혼용하여 명징한 느낌을 준다. 따라서 이목구비와 수염은 생동감이 넘칠 정도로 정밀하다. 작은 붓질로 음영을 보다 섬세하게 처리하여 등신대의 인물을 직접 대면하는 듯하다. 화문석이 깔린 발 받침대는 질감과 문양을 살리면서 투시도법의 모순을 보다 완화시키는 경지에 이르렀다. 이렇게 인물의 실재감을 극대화하려는 경향은 방불, 즉물사진의 토대 위에서 18세기 후반과 19세기 초상화에까지 이어졌다.
이 시기의 화가들은 서양의 명암법을 절충하여 逼眞과 意態 표현을 중요한 핵심으로 삼으면서 초상화의 질적인 향상을 꾀하였다.


주요어: 실사구시, 서학, 관상감, 흠천감, 예수회 선교사, 서양화법, 마테오리치, 천문학, 역학, 낭세녕, 焦秉貞, 망곡립, 음영법, 방불, 전신론, 즉물사진, 시학, 김진여, 핍진, 의태
학번2001-30077
A study of the Portrait Paintings from the King Sukjong Era to the King Yeongjo Period, 1674-1776


Moon, Dongsoo
Department of Archaeology and Art History
The Graduate School
Seoul National University
Supervised by Professor Chang, Chin-Sung


The aim of this study is to provide an overview of the changes in portrait painting from the Sukjong (r. 1674-1720) era to the Yeongjo (r. 1724-1776) period.
Portrait painting in the Joseon era began to flourish during the Sukjong era when western painting methods began to be slowly adopted, gradually developing into the Yeongjo period to reach a peak in King Jeongjo's reign (1776-1800).
The Sukjong administration focused on governing internal affairs after the two wars, taking in new external influences and establishing institutions appropriate to the system of the dynasty in a gradual process. The publication of the Chronicles of Successive Rules(列聖誌狀通紀) and the Successive Kings' Words(列聖御製) and the production of Kings portraits were intended to strengthen King Sukjong's power and prestige. The king's ultimate goals were to raise the awareness of past events(祖宗事蹟) and ensure the commemoration of succession(繼志述事). It was designed to reaffirm the stability of dynastic rule and the heritage of the Joseon dynasty, setting the standard of rulership for Kings Yeongjo and Jeongjo.
Externally, large scale envoy missions to the Qing began in the early eighteenth century, and continued for about 70 years. They obtained new learning and culture in Beijing. Their quest for new knowledge reflects the open and tolerant external policy of Joseon, which aimed to seek truth grounded in concrete evidence(實事求是). However, the literati that succeeded Confucian traditions took a more cautious and selective attitude towards western learning. Nevertheless, Joseon took steps to embrace the new, in order to adapt to the tide of change in East Asia. The institution that played a key role in this was the Royal Bureau of Astronomy.
Officials of Joseons Royal Bureau of Astronomy(觀象監) who studied astronomy, geography, and meteorology met with Jesuit missionaries in the Qings Royal Bureau of Astronomy(欽天監) to learn about astronomy, mathematics, and geography imported from Europe.
They even visited Catholic churches, broadening their horizons and changing their understanding of the world. The import of almanacs, mathematical and religious texts, and astronomic instruments with geometric illustrations and prints led to the diversification of painting methods since the Sukjong era.
The key point of interest in the painting of the Sukjong and Yeongjo eras is the application of western painting techniques-chiaroscuro and linear perspe- ctive. Missionaries at the Qings Royal Bureau of Astronomy such as Johann Adam Schall von Bell (1591-1666), Giovanni Gherardini (1654-?), Ferdinand Verbiest (1623-1688), Joachim Bouvet (1656-1730) and Giuseppe Castiglione (1688-1766) applied European painting tec hniques in depicting objects. The European pictorial techniques were actively adopted by artists who worked in the Qings Royal Bureau of Astronomy and the court, such as Jiao Bingzhen(appr ox. 1671-1726) and Mang Huli (Mang Guli, 1672- 1736).
As royal paintings, portraits and folk paintings by officials of the Qings Royal Bureau of Astronomy were introduced to Joseon, traditional elements began to combine with western elements in eighteenth-century portraits. In composition, portraits began to diversify from the traditional full-length portrait in a seated position(全身交椅坐像), giving rise to small portraits and standi ng portraits set against natural surroundings. In terms of techniq ue, traditional line based drawing gave way to brush strokes and colour washes to express 3-dimensionality in the face and folds of garments.
The application of western shading techniques in portraiture to depict the sitter in a realistic way are seen in the self portrait by Yun Du-seo(1668-1715) as well as in Kim Jin-yeos GisaGy echeop(Album of Paintings of the Gathering of Elders)(1719).
The face was pained by repeated brushwork,showing liveliness and vitality.
Painters including Kim Jin-yeo (1675-1760) who produced the GisaGyecheop used bold contrasts to produce faithful paintings. In order to express the facial bone structure and muscles natural ly, boneless(沒骨) manner of painting was adopted. The painter applied shading techniques in the depiction of the face, enhanci ng the sense of three dimensionality and lifelikeness.
This painting technique formed the core of innovation, bringing about dramatic changes to the use of ink and colors for portrait painting in the earlier half of the eighteenth century. This pursuit of verisimilitude through contrast was also related to the historical context of the resumption of Kings portraits in the Sukjong era and the ensuing rebate among officials regarding issues of resemblance in portraiture. Although the key of portrait painting was to depict the spiritual essence of the subject, it was not deemed to be a proper reproduction if it deviated from the visible form. Therefore, resemblance, lifelikeness, and verisimilitu de in portraiture were at the heart of the debate over how to make a perfect portrait of the king. The theory of resemblance(形寫的 傳神論) was widespread in the eighteenth century. This was the key motivation for painters to take an interest in western painting techniques and knowledge of optics.
On the other hand, portraits in the Yeongjo era appear clear and transparent with strong brush strokes. One key example is the
Portrait of YunGeup which minimized the use of boneless mearing, instead applying appropriate dry brushline-drawing to produce aclearand lucid appearance, in contrast to the thick and opaque effect of portraits in the Sukjong era. The facial features and beard are reproduced in great detail, imbuing the painting with life. As shading is more precisely expressed through tiny brush strokes, it gives the feeling of being face to face with the actual person in life-size. The texture and pattern of the foot support covered with a flower-print mat is recreated faithfully, serving to alleviate the paradox of perspective. The push towards the faithful representation of the sitter based on resemblance and lifelikeness in portraiture continued through the late eighteenth century and to the nineteenth century. Painters aimed to enhance the quality of portraits focused on the expression of verisimilitu de. The Western painting techniques played a significant role in shaping the new era of portraiture.


Keywords: Seeking truth grounded on concrete evidence, Western learning, Royal Bureau of Astronomy of the Joseon Dynasty, Royal Bureau of Astronomy of the Qing Dynasty, Jesuit missionaries, Western painting techniques, Matteo Ricci, Astronomy, Calendar, Giuseppe Castiglione, Jiao Bingzhen, Mang Huli, Shading, Resemblance, Theory of expressing the spirit of the subject in painting, lifelikeness, Optics, Kim Jin-yeo, Verisimilitude

Student number: 2001-30077
Language
Korean
URI
https://hdl.handle.net/10371/121750
Files in This Item:
Appears in Collections:

Altmetrics

Item View & Download Count

  • mendeley

Items in S-Space are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

Share