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중국 조선족 농악 연구

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Authors
강춘화
Advisor
황준연
Major
음악대학 협동과정 음악학(한국음악학전공)
Issue Date
2012
Publisher
서울대학교 대학원
Keywords
농악조선족 농악연변 조선족 농악농악무무대농악무광장농악무
Description
학위논문 (박사)-- 서울대학교 대학원 : 협동과정 음악학 한국음악학 전공, 2012. 8. 황준연.
Abstract
중국 조선족 농악(農樂)은 한민족의 이주와 함께 중국 땅에 전승된 한반도의 전통 민속예술의 하나이다. 본 논문에서는 우선 이주기에 한반도 여러 지역의 이주민들을 통해 중국에 정착하게 된 농악을 동북3성의 길림성 연변조선족자치주·흑룡강성·요녕성을 중심으로 살펴보았고, 동북3성의 대표 농악으로 자리 잡은 연변 조선족 농악의 변천과정과 음악적 특징을 중심으로 연구를 진행하였다. 이주기부터 1960년대 조선족 농악의 정착시기에서는 길림성 연변지역의 안도현 신촌에는 경상남도 농악, 화룡현 두도구에는 강원도 농악, 용정시 팔도향에는 경상북도 농악들이 유입되었고, 흑룡강성의 녕안시에는 경상남도 농악이 유입되었고, 상지시의 조선족 마을에도 농악이 행해졌지만 어떤 농악인지는 불분명하다. 요녕성의 심양시에는 경상북도 대구지역의 농악, 본계시 환인현에는 평안북도의 걸립농악이 유입되었으며, 그리고 철령시의 “朝鮮族農樂假面舞”도 한반도에서의 이주를 통해 중국사회에 유입되었음을 확인할 수 있었다. 동북3성의 대표 농악인 연변 조선족 초기 농악의 특징은 본 연구의 주요대상지역인 연변지역의 이주 집단 중에서 “경상남도 농악마을”로 불리는 안도현 신촌 마을의 농악과 한국 경남 부산아미농악과 진주삼천포농악의 편성양상과 구성형식의 비교를 통하여 알 수 있었다. 안도신촌 농악의 특징은 농악대의 편성에서 타악기잽이인 꽹과리, 징, 장고, 북과 채상소고와 고깔을 쓴 각시들이 편성된 외에 마을에서 가장 지위가 높은 사람을 집사로 편성하고,지게꾼이 편성되는 것이다. 또한 마을농악에서 행해지는 지신밟기의 내용은 한반도로부터 전승된 것을 기초로 하여 사회적 배경과 생활의 변화에 맞춰 지역적 특징을 기본내용으로 한 사설을 부르는 것이 안도신촌 농악의 특징이다. 이러한 안도신촌의 농악은 마을을 이끌어 가는 중심축으로서의 역할을 해왔다는 점에서 그 문화적 가치와 의미가 있다. 요컨대 이주기부터 1960년대까지 안도신촌에서 행해진 농악은 생산을 담당하는 두레패들이 주축이 된 마을 단위의 소박한 마을농악이라고 볼 수 있다. 1960년대부터 2000년대 연변 조선족 농악의 변천에서 1980년대 안도신촌의마을농악에서 연희농악의 판굿 형식으로 변화된 조선족 농악의 편성 특징은남·북한 연희농악에 모두 편성되지 않는 여자북춤·지게춤·부채춤·장고춤·탈춤·할머니·할아버지·어린이북춤 등이 편성되는 것이다. 이는 전통농악이 지속적인 전승이 불가능하게 된 상황에서 중국 현지의 축제나 경축대회의 공연 수요로 여러 가지 민속춤과 놀이가 편성되어 소박한 마을농악이 화려한 연희 농악으로 변화한 것이다. 1980년대 이후의 연변 조선족 농악의 음악적 특징은 첫째, 1채부터 6채까지의 채굿 가락은 3분박 4박자의 12/8박자의 가락과 2분박 4박자의 4/4박자의 가락으로 두 개 유형의 장단 가락을 기본으로 하고 있으며 한국에서 연주되는 엇모리형의 장단은 거의 사용하지 않는다. 둘째, 전체 채굿의 속도변화로부터 볼 때 연변 조선족 농악은 1채의 시작을 알리는 가락에서 2채와 3채는 빠른 가락, 4채는 느린 굿거리장단, 5채와 6채는 다시 빠른 가락으로 <빠르게-느리게-빠르게>의 속도변화를 특징으로 한다. 셋째, 가락의 연주에서는 규칙적인 고정된 가락을 반복적으로 연주하며, 변주를 마음대로 하면서 자신의 기량을 과시하는 개인놀이의 가락연주는 거의 찾아볼 수 없다. 넷째, 채굿과 함께 진행되는 새납의 선율연주에서는 즉흥적인 선율연주보다 민요의 선 율을 많이 사용하는데 대표적인 민요로는 <풍년가>와 <뽕따려 가세>이다. 연변 조선족 농악의 변천기에 등장한 농악무의 음악적 특징은 다음과 같다. 농악무의 음악에서 잦은 굿거리장단과 느린 굿거리장단을 많이 사용하며 잦은 굿거리장단에는 민요 <뽕따려 가세>, 느린 굿거리장단에는 민요 <풍년가>의 선율이 함께 사용된다. 빠른 장단에서는 잦은 굿거리장단, 휘모리장단, 안땅장단으로 바뀌면서 선율도 민요 <흘라리>나 연변 창작가요 <자치주성립경축의 노래>등으로 바뀌지만 느린 굿거리장단에서는 창작선율 외에는 민요 <풍년가>가 가장 많이 사용된다. 조선민족의 농악이 농경생활과 밀접하게 연관되어 온 영향으로 풍년을 축원하며 농악을 울리는 연변 조선족 농악에서 민요 <풍년가>는 굿거리장단과 함께 대표적인 음악으로 자리를 잡았다. 또한 농악에서 빼놓을 수 없는 꽹과리의 장단가락은 서양악기와의 편성에서도 꼭 함께 쓰이는 대표적 악기로 농악무의 작품에서 장단가락의 연주부분에 꼭 출현되며 이와 병행되는 것은 농악에서 가장 화려한 부분인 상모놀이이다. 민족적인 맛의 음악을 위해서 민요와 장단을 강조함이 북한 민족음악의 특징이 라면 연변의 민족음악도 이와 같은 취지를 가지고 있다고 확인되며 연변 조선족 농악무는 북한 농악무의 영향을 받아 장단가락의 사용에서 비슷한 부분들이 많이 출현한다. 2000년대부터 현재까지 연변 조선족 농악과 농악무는 두 가지 형식으로 변용되었다. 연변가무단의 대형 가무작품에 삽입된 농악은 작품의 고조부분에많이 출현되며 휘모리와 안땅장단을 중심으로 빠른 장단가락을 많이 사용한다. 또한 칼춤과 난타북 등 새로운 요소들을 농악작품에 도입하기도 하지만농악의 상징으로 꼽을 수 있는 꽹과리와 새납, 상모는 모든 농악작품에 출현한다. 왕청현 상모무예술단의 판굿 형식의 농악무 작품은 서양악기나 전자음악의무용음악반주로 공연되는 무대농악무를 다시 타악기의 장단가락에 맞춰 놀이판을 벌리는 마을농악의 모습으로 개편한 것이다. 판굿 형식 농악무의 특징은 악기잽이들의 잦은 굿거리, 굿거리, 휘모리, 안땅장단의 고정된 장단가락의 연주와 함께 화려한 상모의 곡예를 보여주는 것이다. 중국의 조선족 농악은 이주시기 농악을 했던 민간예인들을 중심으로 전파되기 시작하였고, 마을을 단위로 농악대를 조직하여 활동하므로써 조선족 사회에 정착되고 전승되기 시작한 것이다. 이러한 조선족 농악은 이주 초기 소박한 마을농악에서 화려한 연희농악으로, 소박한 마을농악을 예술화한 무대농악무와 광장농악무로의 변화발전을 거쳐 현재의 새로운 요소들을 도입하여 창작된 새로운 형식의 농악과 소박한 마을농악의 모습을 되찾고 있는 판굿형식의 농악으로 전승이 되고 있다.
Nongak (農樂) of the Korean-Chinese (朝鮮族 ethnic Koreans living in China) is one of the traditional folk arts of the Korean peninsula, which has been inherited by the land of China as a result of the immigration of Koreans. This paper first looked into nongak which has settled in China during the immigration period because of the immigrants of various regions in the Korean peninsula focusing on Jilin (吉林) Province Yanbian (延邊) the Korean-Chinese Autonomous Prefecture․Heilongjiang (黑龍江) Province․Liaoning (遼寧) Province of three northeastern provinces. Also, the paper conducted research into the transitional process and musical characteristics of Nongak of the Korean-Chinese in Yanbian, which was poised as the representative peasant music of the three northeastern provinces. In the settlement period of the nongak of the Korean-Chinese from the immigration period to the 1960s, nongak of Gyeongsangnam-do (慶尙南道) was introduced to Sinchon (新村), Ando-hyeon (安圖縣) in the Yanbian region of Jilin Province whereas nongak of Gangwon-do (江原道) was introduced to Dudogu (頭道溝), Hwaryong-hyeon (和龍縣) and nongak of Gyeongsangnam-do was introduced to Nyeongan-si (寧安市) of Heilongjiang Province. Also, nongak was performed in the Korean-Chinese village of Sangji-si (尙志市)
however, it is unclear what kind of nongak it was. In Simyang-si (沈陽市) of Liaoning Province, nongak of the Daegu (大邱) region, Gyeongsangbuk-do (慶尙北道) was introduced while geolip (乞粒) nongak of Pyeonganbuk-do (平安北道) was introduced to Hwanin-hyeon (桓仁縣), Bongye-si (本溪市). Also, the <Mask dance with nongak of the Korean-Chinese (朝鮮族農樂假面舞)> of Cheollyeong-si (鐵岭市) was confirmed to have been introduced to Chinese society through immigration from the Korean peninsula. The characteristics of early nongak of the Korean-Chinese in Yanbian, which is the representative nongak of the three northeastern provinces, may be discovered through a comparison of the organizational patterns and compositional types of nongak of the Sinchon village of Ando-hyeon, which is called the ‘nongak village of Gyeongsangnam-do’ among immigrants groups in the Yanbian region, the major target region of this research, and Busan (釜山) Ami (峨嵋) nongak and Jinju (晉州) Samcheonpo (三千浦) nongak of Gyeongsangnam-do, Korea. Concerning the characteristics of nongak of Sinchon, Ando, it appoints a person of the highest position in the village as a butler (執事) while including a burden carrier aside from the formation of gaksis (wives) who are equipped with kkwaenggwari (traditional small gong), jing (gong), janggo (杖鼓, traditional Korean drum), drum and chaesangsogo (small drum) while putting on a conical hat as percussionists in the organization of a nongak band. In addition, regarding the contents of jisinbalbgi which is performed in village nongak, it is the characteristics of nongak of Sinchon, Ando that verses are sung with the basic contents of local characteristics attuned to the social background and change in life based on what was inherited from the Korean peninsula. Nongak of Sinchon, Ando has cultural value and meaning in that it has played a role as a central axis that has led the village. In short, nongak which has been performed in Sinchon, Ando from the immigration period to the 1960s may be simple village nongak which is mainly performed by a farmers' cooperative group that is responsible for production. As the characteristics of the composition of the Korean-Chinese nongak, which has changed from village nongak to the pangut type of banquet nongak of Sinchon, Ando during the 1980s in the transition of nongak of the Korean-Chinese in Yanbian from the 1960s to the 2000s, it is composed of a female drum dance․carrier dance․fan dance․janggo (杖鼓) dance․mask dance․grandmother’s drum dance․grandfather’s drum dance․children’s drum dance which are not fully included in banquet nongak of South and North Korea. This is a change from simple village nongak to brilliant banquet nongak along with the inclusion of diverse folk dances and plays owing to the demand of local feasts or celebrative competitions in China in a situation in which it became impossible for traditional nongak to be consistently inherited. The musical characteristics of the Korean-Chinese nongak in Yanbian after the 1980s include the following. First, chaegut from 1 chae to 6 chae is based on two types of a rhythmic tune which is a 12/8 beat tune of triple rhythm and 4 beats and 4/4 beats of duple rhythm and 4 beats, while rarely it uses eotmori style rhythm which is performed in Korea. Second, given the change in the speed of the entire chaegut, the Korean-Chinese nongak of Yanbian features a change in speed such as 'fast-slowly-fast' with a tune which shows the beginning of 1 chae, and 2 chae and 3 chae of fast tune, 4 chae of slow gutgeori rhythm, and 5 chae and 6 chae which are again fast tune. Third, in the performance of the tune, it plays regular, fixed tune repetitively while tune performance of an individual player, which shows off personal competence with free style variations, can be barely found. Fourth, in the melody performance of saenab (traditional woodwind), which is performed together with chaegut, it uses folk melody more often than improvised melody performance, and as its representative folk song, there are <Pungnyeonga (豊年歌, song for a bumper year)> and <Ppongttareo gase (let’s pickmulberries)>. The musical characteristics of dance with nongak which appeared in the transitional period of the Korean-Chinese nongak of Yanbian involve the following. It often employs frequent gutgeori rhythm and slow gutgeori rhythm in the music of dance with nongak whereas frequent gutgeori rhythm uses the melody of the folk song <Ppongttareogase> and slow gutgeori rhythm uses the folk song <Pungnyeonga>. In fast rhythm, it is changed to frequent gutgeori rhythm, heuimori rhythm, and anttang rhythm as its melody is also changed to the folk song <Heulrari> or <The Song of the Celebration of the Foundation of the Autonomous Prefecture>, a creative song of Yanbian
however, in slow gutgeori rhythm, the folk song <Pungnyeonga> is the most often used aside from a creative melody. With the influence of the close connection between nongak of the Joseon people and agricultural life, the folk song <Pungnyeonga> was positioned as representative music along with gutgeori rhythm in the Korean-Chinese nongak of Yanbian, which played nongak wishing for a bumper year. Furthermore, the rhythmic tune of kkwaenggwari, which cannot be missed in nongak is a representative musical instrument which is a must item also in the organization with western musical instruments, and it appears in the performance of rhythmic tune in the dance with nongak works without an exception, and it is a sangmo (象毛, hat worn by the nongak performers) play which is the most brilliant part in nongak, which accompanies that musical instrument. While the characteristic of the folk music of North Korea is the emphasis on folk music and rhythm for making music of a national taste,the folk music of Yanbian is also confirmed to have such a purport. The Korean-Chinese dance with nongak of Yanbian exhibits similar parts in the use of rhythmic tune frequently under the influence of dance with nongak of North Korea. The Korean-Chinese nongak and dance with nongak of Yanbian has acculturated in two types from the 2000s to the present. Nongak which was inserted in the large scale songs and dance works of the Yanbian song and dance group appears frequently in the climax of the works, and often uses the fast rhythmic tune focusing on heuimori and anttang rhythm. Also, sometimes it introduces new elements such as sword dancing and nanta drums to nongak works
however, kkwaenggwari,saenab, mung sangmo, which may be counted as the symbols of nongak,appear in all nongak works. Dance with nongak work in the pangut type by the Sangmomu Art Group of Wangcheong-hyeon (汪淸縣) is the remake of stage dance with nongak which is performed as the dancing music accompaniment to western musical instruments or electric music in the appearance of village nongak that holds a entertaining stage attuned to the rhythmic tune of percussion instruments. The characteristics of dance with nongak in the pangut type lie in showing the acrobatics of brilliant sangmo along with the performance of the fixed rhythmic tune of frequent gutgeori, gutgeori, heuimori, and anttang rhythm by performers. The Korean-Chinese nongak of China began to be distributed centeringon private entertainers who performed nongak during the immigration period, and began to settle and be inherited by the Korean-Chinese society by being active through the organization of a nongak band in a village unit. Such the Korean-Chinese nongak went through change and advancement from simple village nongak during the early immigration period, to brilliant banquet nongak and to stage dance with nongak and square dance with nongak that enhanced simple village nongak to become artistic. In this way, it has been inherited as nongak in the pangut type which is regaining the appearance of a new type of nongak and simple village nongak which are created by introducing the current new elements.
Language
Korean
URI
http://hdl.handle.net/10371/122358
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College of Music (음악대학)Music ( 협동과정-음악학전공 )Theses (Ph.D. / Sc.D._협동과정 음악학)
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