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휘모리잡가 硏究

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Authors
송은도
Advisor
황준연
Major
음악대학 협동과정 음악학(한국음악학전공)
Issue Date
2013
Publisher
서울대학교 대학원
Keywords
휘모리잡가
Description
학위논문 (박사)-- 서울대학교 대학원 : 협동과정 음악학(한국음악학전공), 2013. 8. 황준연.
Abstract
지금까지 휘모리잡가는 사설시조에 연원을 두고 있는 것으로 여겨져 왔다. 그러나 노랫말과 악곡은 동시발생적일 수도 있고, 개별적으로 발생된 것일 수도 있다. 더욱이 구전되는 노래일수록 그 연원을 밝히는 것은 매우 조심스러운 일이다. 이에 본 연구는 유성기음반에 전하는 여러 악곡과 현행 휘모리잡가의 음악적 특징을 비교하여 각 악곡간의 상관관계를 밝히고 이를 통해 휘모리잡가의 발생과 변화양상에 대해 다음과 같이 논의하였다. 먼저, 잡가집과 유성기 음반에 음원이 전하는 <바위타령>·<육칠월 흐린 날>·<곰보타령>·<사립쓰고>·<맹꽁이타령>의 다섯 곡은 ‘전기 휘모리잡가’로 분류하였고, 유성기 음반에 음원은 남아있지 않지만 현재까지 전승되고 있는 <병정타령>·<생매잡아>·<만학천봉>·<비단타령>은 ‘후기 휘모리잡가’로 분류하였다. 그리고 ‘전기 휘모리잡가’와 ‘후기 휘모리잡가’의 비교를 위해 문헌과 음원에 전하는 사설의 변화양상, 사설붙임과 리듬구조, 선율구조와 악곡구조를 차례로 살펴보았다. 그 결과 전기 휘모리잡가는 <노랫가락-창부타령-노랫가락>의 선율로 노래하는 양식(제 1형), <노랫가락>의 선율을 변형시켜 <변형노랫가락-엮음창부타령-변형휘모리잡가>의 선율로 노래하는 양식(제 2형), <변형노랫가락-엮음창부타령>의 선율로 노래하는 양식(제 3형), <엮음창부타령>의 선율로만 노래하는 양식(제 4형)으로 변화되었고, 후기 휘모리잡가는 제 2형에 해당하는 [변형휘모리]의 선율과 이의 변형 선율로 노래하는 양식(제 5형)으로 변화되었음을 알게 되었다. 본 연구의 논의 결과는 다음과 같다. 제 1형은 <노랫가락-창부타령-노랫가락>의 선율로 노래하는 양식으로 <바위타령>의 악곡이 이에 해당한다. 이 곡은 [내드름-엮음-종지]의 세 개의 악절로 구분된다. 내드름 선율은 <노랫가락>의 2장단으로 시작하고 엮음선율은 <창부타령>의 선율로 엮어 부르다가 다시 <노랫가락>의 선율로 끝을 맺는다. 따라서 제 1형의 특징은 엮음부분의 사설이 후기의 것에 비해 상대적으로 짧은 점과 <창부타령>의 선율보다 <노랫가락>의 선율을 중심으로 이를 반복, 확대하여 부른다는 점이다. 제 2형은 <변형노랫가락-엮음창부타령-변형휘모리>의 선율로 노래하는 것으로 구대감이 부른 <사립쓰고>와 설중매가 부른 <육칠월 흐린 날>의 악곡이 이에 해당된다. <사립쓰고>는 제 1형의 구조인 [내드름-엮음-종지]의 구조에서 [변형휘모리잡가]가 새로 추가된 구조이다. 먼저, 두 악곡의 내드름 선율은 은 제 1형인 <바위타령>의 <노랫가락> 선율에서 박자를 변형(3소박 2박, 3소박 4박)하여 <변형노랫가락>의 선율로 노래한다. 엮음선율은 동일한 구조의 사설을 반복하여 사설을 엮어나가는 것으로 이 선율 역시 <바위타령>의 <창부타령> 선율을 빨리 엮어나가는 <엮음창부타령>의 선율로 노래한다. 한편, 새로 추가된 [변형휘모리잡가]의 구조는 [내드름-엮음-종지]의 악절로 구분 된다. 제 1형의 내드름 선율과 달리 고음으로 질러내는 내드름 선율이 새롭게 추가되었다. 또한, 엮음과 종지악절은 앞의 악절과 마찬가지로 <엮음창부타령>의 선율로 노래하지만, 각 악절의 시작과 종지선율에서 <변형노랫가락>의 흔적이 남아있는 형태이다. 제 3형은 <변형노랫가락-엮음창부타령>의 선율로 노래하는 것으로 한인오와 이창배가 부른 <육칠월>과 김태운이 부른 <곰보타령>의 악곡이 이에 해당한다. 이 곡은 제 2형의 내드름 선율이 탈락하고 바로 엮음선율로 시작하는 [엮음(1)-엮음(2)-종지]의 세 개의 악절로 구분된다. 따라서 제 3형의 특징은 제 2형의 <변형노랫가락>선율로 노래를 시작하고, 제 2형보다 엮음부분의 사설이 확대되어 이것을 <창부타령>의 선율로 빨리 엮어 부르는 <엮음창부타령>의 선율로 노래한다는 점이다. 제 4형은 <엮음창부타령>의 선율로만 노래하는 것으로 설중매가 부른 <맹꽁이타령>과 이창배가 부른 <한잔 부어라>의 악곡이 이에 해당한다. <맹꽁이타령>은 내드름 선율이 탈락하고 [엮음(1)-엮음(2)-종지]의 세 개의 악절로 구분된다. 세 개의 악절 모두 <창부타령>의 선율을 변형시켜 빠르게 엮어나가는 <엮음창부타령>의 선율로 노래한다. 한편, <한잔 부어라>는 [엮음-종지]의 두 개의 악절로 구분되며 이 역시<엮음창부타령>의 선율로 노래한다. 따라서 제 4형의 특징은 제 1형과 제 2형의 구조에서 <노랫가락> 선율이 탈락하고 제 1형과 제 2형에 비해 엮음부분이 확대되어 <엮음창부타령>의 선율로만 노래한다는 점이다. 제 5형은 제 2형의 양식에서 [변형휘모리] 선율이 전승된 것으로 <비단타령>을 제외한 후기 휘모리잡가가 모두 이에 속한다. 후기 휘모리잡가는 초두 선율을 ‘re'-sol′'의 고음을 중심으로 하여 노래하는 내드름 선율을 가지고, 엮는 부분이 전기 휘모리잡가 보다 확대되었다. 이 선율은 제 2형에 해당하는 악곡의 마지막 악절에 불리던 것(변형휘모리잡가)이 독립되어 후기 휘모리 잡가로 이어져 온 것이다. 또한, 엮음부분의 사설은 후기로 올수록 더욱 확대되었는데, 이 확대된 엮음선율은 [변형휘모리잡가]의 중심음을 한 음 위로 이동하여 부른다. 즉, <병정타령>·<생매잡아>·<만학천봉>은 초기의 ‘do΄’ 중심 선율에서 ‘do΄-re΄’ 중심 선율로 변형되었고, <곰보타령>과 <맹꽁이타령>은 사설이 더욱 확대되어 ‘re΄-re΄’중심의 선율로 변형되었다. 이상의 연구결과로서, 휘모리잡가와 사설시조는 ‘사설을 촘촘히 엮어 나가는’ 공통된 특징을 가지고 있지만 엮음의 방식은 서로 다른 것임이 밝혀졌다. 즉, 휘모리잡가는 사설의 길이와 상관없이 장단(각)을 계속해서 늘여나가는 방법으로 노래하므로, 사설이 아무리 늘어나더라도 반드시 한 장단 안에 사설을 엮어 부르는 사설시조의 엮음 방식과는 구조적으로 서로 다른 형태인 것이다. 따라서 휘모리잡가의 음악적 구조는 사설시조가 아닌 민요 <노랫가락>과 <창부타령>에서 연원을 찾아야 할 것이다. 즉, 19세기 서울 지방을 중심으로 불리던 휘모리잡가는 <노랫가락>과 <창부타령>의 선율 위에 잡가의 사설을 얹어 부르던 것에서 시작되어, 후대로 올수록 <노랫가락>보다 <창부타령> 선율을 중심으로 하여 이를 빠르게 엮어 부르는 ‘엮음창부타령’의 형태로 변화 발전된 것이다. 주요어 : 휘모리잡가, 노랫가락, 창부타령, 엮음, 변형 노랫가락, 엮음창부타령, 변형 휘모리잡가
Abstract A study of Hwimori-japga Song, Eun-Do Interdisciplinary Program in Music The Graduate School Seoul National University Hwimori-japga has been so far considered to be based on Saseolsijo. However, lyrics and musical pieces can be simultaneous and occurred individually. Furthermore, as songs are orally transmitted, it becomes more careful to reveal their origins. In this context, this study compared the musical characteristics of various musical pieces transmitted in phonograph disks and the current Hwimori-japga and reveal the correlation between musical pieces and discussed as below on the occurrence and changing aspect of Hwimori-japga. First of all, five pieces of <Bawi-Taryung>, <Yukchilwol Hurinnal>, <Gombo-Taryeong>, <Saripsseugo>, <Maengkongi-Taryeong> that transmitted their originaltions sources in the phonograph disks as well as Japga collecwere classified as 'the Hwimori-japga of the first half' and <Gombo-Taryeong>, <Maengkongi-Taryung>, <Byeongjeong- Taryeong>, <Saengmaejapa>, <Manhakcheonbong>, <Bidan-Taryeong> that do not have the original sources in the phonograph disks but are transmitted until now are classified as 'Hwimori-japga of the second half'. In addition, for the comparison of 'Hwimori-japga in the first half' and 'Hwimori-japga in the second half', it examined the changing aspect of narration transmitted in literature and original sources and Saseolbuchim and rhythm structure, melody structure and musical tone and music structure step by step. As a result, it was realized that Hwimori-japga in the first half changed into the first type that sings the melody of <Noraegarak - ChangbuTaryung - Noraegarak> and the second type that sings the melody of <Changed Noraegarak - YeokeumChangbuTaryung - Changed Hwimori-japga> after changing the melody of <Noraegarak> and the third type that sings the melody of <Changed Noraegarak - YeokeumChangbuTaryung> and the fourth type that sings only the melody of <YeokeumChangbuTaryung> and as for Hwimori-japga in the second half, the melody of [Changed Hwimori] corresponding to the second type was transmitted and changed into the fifth type that sings the changed melody. The results of this study are as follows : The first type that sings the melody of <Noraegarak - ChangbuTaryung - Noraegarak> comprises the musical piece of <Bawi-Taryung>. This piece is divided into three passages of [Naedrum-Yeokeum-Jongji]. The melody of Naedrum starts with 2 Changdan of <Noraegarak> and the melody of Yeokeum sings by combining the melody of <ChangbuTaryung> and ends with the melody of <Noraegarak>. Accordingly, the characteristics of the first type are the narration of the Yeokeum part is relatively shorter than that of the second half and it sings repeating and expanding the melody of <Noraegarak> more than the melody of <ChangbuTaryung>. The second type sings the melody of <Changed Noraegarak- YeokeumChangbuTaryung-ChangedHwimori-japga> and comprises the musical pieces of <Saripsseugo> song by Gudaegam and <Yukchilwol Hurinnal> by Seoljungmae. The structure of <Saripsseugo> newly added [Changed Hwimori-japga] to the structure of [Naedrum -Yeokeum-Jongji] that is the first type. First of all, the melody of Naedrum from the two pieces transformed (3 Sobak 2 Bak, 3 Sobak 4 Bak) the rhythm from the melody of <Noraegarak> of <Bawi-Taryung> that is the first type to sing the song of <Changed Noraegarak>. The Yeokeum melody repeats narration with the same structure to combine narration and this melody also sing the melody of <YeokeumChangbuTaryung> that swiftly combines the melody <ChangbuTaryung> of <Bawi-Taryung>. On the other hand, the structure of the newly added [Changed Hwimori-japga] is classified into [Naedrum-Yeokeum-Jongji]. Different from the Naedrum melody of the first type, it newly added Naedrum melody that shouts with a high key. Furthermore, Yeokeum and Jongii passage sing the melody of <YeokeumChangbuTaryung> in the same way with the front passage but <Changed Noraegarak> remains in the start and Jongii melody of each passage. The third type sings the melody of <ChangedNoraegarak - YeokeumChangbuTaryung> and comprises <Yukchilwol> song by Han In-oh and <Gombo-Taryeong> by Kim Tae-un. This song is classified into 3 passages of [Yeokeum(1)-Yeokeum(2)-Jongji] that immediately starts Yeokeum melody after Naedrum melody falls off . Accordingly, as for the characteristics of the third type, it starts with <Changed Noraegarak> of the second type and expanded the narration of Yeokeum part more than the second type and combines this into the melody of <ChangbuTaryung> to sing the melody of <YeokeumChangbuTaryung>. The fourth type sings only the melody of <Yeokeum ChangbuTaryung> and comprises <Maengkongi-Taryeong> song by Seoljungmae and <Pour wine> by Lee Chang-bae. <Maengkongi-Taryeong> falls off Naedrum melody and is classified into 3 passages of [Yeokeum(1)-Yeokeum(2)-Jongji]. All of the 3 passages sing the melody of <Yeokeum ChangbuTaryung> that transforms and quickly combines the melody of <ChangbuTaryung>. On the other hand, <Pour wine> is classified into 2 passages and this also sings the melody of <Yeokeum Changbu-Taryung>. Accordingly, as with the characteristics of the fourth type, the melody of <Noraegarak> falls off from the structures of the first type and the second type and Yeokeum part is expanded compared to the first and second types to sing only the melody of <Yeokeum Changbu-Taryung>. The fifty type is partially transmitted from [Changed Hwimori] in the second type and comprises Hwimori-japga in the second half except for <Bidan-Taryeong>. Hwimori-japga in the second half has Naedrum melody that specially sings high keys of ‘re'-sol΄’ for the initial melody and the combining part is expanded more than Hwimori-japga in the first half. This melody becomes independent from singing the last passage of the musical piece corresponding to the second type (Changed Hwimori-japga) to be connected to Hwimori-japga in the second half. In addition, as the narration of Yeokeum part moves to the second half, it becomes more expanded and this expanded Yeokeum melody moved the central sound [Changed Hwimori –japga] to one higher sound. <Byeongjeong-Taryeong>·<Saengmaejapa>·<Manhakcheonbong> transformed from the central melody of ‘do΄' to the central melody of ‘do΄-re΄' and the narration of <Gombo-Taryeong> and <Maengkongi -Taryeong> transformed into the central melody of ‘re΄-re΄'. As for the findings above, it was found that Hwimori-japga and Saseolsijo have something in common in the point that 'they densely combine narration' but the methods of Yeokeum were different each other. Namely, Hwimori-japga without respect to the length of narration sings rhythm (Gak) by continuously extending it so that no matter how long narration is, it shows a different structure type from the Yeokeum method of Saseolsijo that always sings narration by combining in one rhythm. Consequently, the musical structure of Hwimori-japga should find its origin not from Saseolsijo but from folk songs of <Noraegarak> and <Changbu-Taryung>. That is, Hwimori-japga that had been song specially in the Seoul region during the 19th century started from combining the melody of <Noraegarak> and <Changbu-Taryung>with the narration of Japga and as time passed on, it focused on the melody of <Changbu-Taryung> more than <Noraegarak> and changed and developed to the type of 'Yeokeum Changbu-Taryung that quickly combines them. Keywords : Hwimori-japga, Noraegarak, Changbu-Taryung, Yeokeum, Changed Noraegarak, Yeokeum Changbu-Taryung, Changed Hwimori
Language
Korean
URI
http://hdl.handle.net/10371/122359
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College of Music (음악대학)Music ( 협동과정-음악학전공 )Theses (Ph.D. / Sc.D._협동과정 음악학)
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