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Power-Efficient Multimedia Streaming for Mobile Devices Reducing Overload of Media Servers

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Authors

오파린미카일

Advisor
Paek Yunheung
Major
공과대학 전기·컴퓨터공학부
Issue Date
2013-08
Publisher
서울대학교 대학원
Keywords
Cloud ComputingAndroidAOPVideo TranscodingFFmpegNettyOffloadingx264
Description
학위논문 (석사)-- 서울대학교 대학원 : 전기·컴퓨터공학부, 2013. 8. 백윤흥.
Abstract
오늘 날 비디오 게임과 영상 스트리밍은 점점 휴대장치 사용자들에게 인기를 얻고 있다. 이러한 경향은 서로 다른 휴대장치를 위해 영상 데이터를 변환해줘야 하는 미디어 서버에게는 걸림돌이 될 수 있다. 이는 지속적으로 사용자들의 다양한 장치들을 위해 영상 데이터를 변환하는 작업이 미디어 서버에 과부하를 일으킬 수 있기 때문이다. 또한 영상 스트리밍의 수요가 랩탑PC 사용자는 42%, 타블렛 컴퓨터 사용자는 40%, 그리고 스마트폰 사용자는 39% 증가할 것이라는 전망을 고려할 때 이는 더 심각한 문제가 된다. 미디어서버의 이러한 과부하 문제를 해결하기 위해 본 논문에서는 오프로딩 기술을 기반으로 한 SorMob 프레임워크와 SorTube 응용의 연계를 소개한다. 두 기술의 연계를 통해 미디어 서버의 영상 변환의 짐을 근처 서버나 클라우드 서버로 분산하여 중심 미디어 서버가 다른 작업들을 수행 할 수 있는 가능성을 열어줄 수 있다. 또한 이 접근법을 통해 각각의 휴대장치에 알맞은 화질의 영상을 제공하는 것이 가능하기 때문에 미디어 서버의 부하로 인해 휴대장치에 부적절한 화질의 영상을 스트리밍 해야 하는 경우에 비해 휴대장치의 전력 감소효과를 제공한다. 그리고 실험적으로 앞서 말한 미디어서버의 부하에 대한 해결책으로 이러한 오프로딩을 기반으로 한 접근이 가능성이 있음을 확인했다.
In these days, video games and Internet video streaming becomes more and more popular among mobile device users. This tendency can be an obstacle for media servers needing to convert video data for heterogenous range of mobile devices used nowadays. Constant need to convert video data to fit each type of users device may cause media server overload. The picture becomes even worse after observing the forecast of video streaming demand increase by 42% of laptop users, 40% of tablet computer users, and 39% of smartphone users. To contend the impending issue of possible media server overload a concept of offloading technique based on mutual work of SorMob offloading framework and SorTube application is introduced. It allows to shift the burden of transcoding from centralized media servers to local cloud servers and, therefor, to unload media servers for other tasks. Additionally, it decreases a mobile device energy expenditure because of need to download a video of quality higher than the device actually can view. Using this approach we show in the experiments that it is viable and indeed can be a solution for the problem.
Language
English
URI
https://hdl.handle.net/10371/122986
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