Browse

국내 기업의 R&D 투자 배분에 관한 시스템 다이내믹스 모델 연구
System dynamics model for Firm level R&D investment decision making

Cited 0 time in Web of Science Cited 0 time in Scopus
Authors
손지윤
Advisor
김수욱
Major
경영대학 경영학과
Issue Date
2014-02
Publisher
서울대학교 대학원
Keywords
기업 단위 투자연구 개발투자 배분생산공정기술개발기술혁신제품개발시스템 다이내믹스(System Dynamics)Firm Level investmentResearch and DevelopmentInvestment AllocationProduct ProcessTechnology innovationSystem Dynamics
Description
학위논문 (석사)-- 서울대학교 대학원 : 경영학과, 2014. 2. 김수욱.
Abstract
본 연구에서는 국내 R&D 투자 환경을 고려하면서 기업이 스스로 연구개발 기획, 투자 및 성과를 창출하도록 지원하는 투자 배분에 관한 동태적 모형을 개발하는데 목적을 둔다. 동태적 모형을 나타내기 위해 시스템 다이내믹스를 방법론으로 채택했으며, 개념적인 모델은 기술혁신을 비롯한 R&D 투자관련 문헌을 바탕으로 도출한다. 성장 가능한 시장 R&D 투자환경을 가정하고, 기업의 주요 R&D 활동인 기술혁신, 공정혁신, 마케팅의 부문별 투자 비율에 따라 기업 매출이 변화하는 추이를 시뮬레이션을 통해 연구하였다.
시뮬레이션 결과에 따르면, 기술 개발 투자와 생산 공정에 대한 투자 비율이 고르게 이루어질 때 기업의 매출 성과가 높다는 결과가 도출되었다. 또한 마케팅 투자 비율의 증가는 기업 매출 증대에 매우 긍정적인 영향을 미치는 것으로 나타났다. 시장의 성숙도와 상관없이 마케팅 투자 비율이 증가하면 기업의 매출이 큰 폭으로 증가 했으며, 또한 이렇게 증가한 매출은 연구 개발 가능 예산에도 영향을 미침으로서 R&D 투자에 호 순환 구조를 이루는 것을 발견하였다.
본 연구는 기업의 R&D 투자 의사결정과 관련된 관련 문헌을 검토하고 종합하여 탄탄한 이론적 바탕으로 모형을 구성함으로서, 기업의 R&D 투자 정책 수립을 하는데 의사결정자들에게 긍정적인 도움을 줄 수 있을 것이다.
This study develop an system dynamics model for Firm level R&D investment decision making while considering the impact of market dynamics and new product diffusion on market maturity perspective system dynamics methodology is adopted to describe the dynamic system of market condition. And the conceptual model derived based on R & D investment-related and technology innovation literatures.
The study Assume a growth market R & D investment environment for the simulation. Also, observe the revenue change according to the proportion of the investment sector in company's main R & D activities such as technological innovation, process innovation and marketing.
According to the simulation results, similar level of invest on product development and production innovation derives the higher company revenue.
In addition, the increase in the proportion of marketing investment was found to affect directly positive to the increase in sales of the company. Regardless of the maturity of the market, the increase in marketing investment ratio also has increased significantly. Also increased sales affect the R&D budget growth so form a positive cycle structure of the R & D investment is found
this study provide a system dynamics simulation model to find optimal R&D investment ratio and insight on Firm level R&D investment decision making under market condition. In addition, managerial implication relevant to R&D decision making under market condition.
Language
Korean
URI
http://hdl.handle.net/10371/124483
Files in This Item:
Appears in Collections:
College of Business Administration/Business School (경영대학/대학원)Dept. of Business Administration (경영학과)Theses (Master's Degree_경영학과)
  • mendeley

Items in S-Space are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

Browse