Publications

Detailed Information

다제내성균 감염관리 교육이 신생아 중환자실 간호사의 감염관리에 미치는 영향

Cited 0 time in Web of Science Cited 0 time in Scopus
Authors

임지희

Advisor
방경숙
Major
간호대학 간호학과
Issue Date
2015-08
Publisher
서울대학교 대학원
Keywords
다제내성균신생아 중환자실감염관리교육간호사
Description
학위논문 (석사)-- 서울대학교 대학원 : 간호학과 간호학전공, 2015. 8. 방경숙.
Abstract
본 연구는 일 대학병원 신생아 중환자실 간호사를 대상으로 다제내성균 감염관리 교육을 시행하고 그 효과를 확인하는 단일군 시계열설계의전후비교에 의한 유사 실험 연구이다.
1개 대학병원의 신생아 중환자실에 근무하는 간호사를 대상으로 3회기로 구성된 다제내성균 감염관리교육을 시행하였으며 교육 시행 전과 후 다제내성균에 대한 지식과 인식도를 평가하였다. 교육 시행 기간과 교육 시행 전과 후 각각 2개월간 다제내성균 감염관리 수행도와 다제내성균 발생률 및 의료관련감염 발생률을 측정하였다.
연구결과 분석은 SPSS WIN 22.0 프로그램을 이용하여 기술통계, t-test와 χ²-test를 이용하여 분석하였다.
본 연구의 결과에 대한 요약은 다음과 같다.
1) 다제내성균에 대한 일반적 지식은 평균 8.00 ± 1.37점에서 8.49 ± 1.14점으로 통계적으로 유의하게 증가하였다(p=.011). 하위영역별 평점을 비교한 결과 사전 조사와 비교하여 사후 조사결과 통계적 유의하게 상승한 영역은 다제내성균 정의 이었다(p=.008).
2) 다제내성균 격리에 대한 지식은 평균 11.91 ± 1.33점에서 12.09 ± 1.06점으로 상승하였으나 통계적으로 유의하지는 않았다(p=.281). 하위영역별 평점을 비교한 결과 사전 조사와 비교하여 사후 조사결과 통계적으로 유의하게 상승한 영역은 격리지침 이었다(p=.008).
3) 다제내성균 관리에 대한 인식은 평균 62.16 ± 7.08점에서 63.76 ± 6.32점으로 상승하였으나 통계적으로 유의하지는 않았다(p=.158).
4) 다제내성균과 다제내성균 관리에 대한 이미지를 묻는 문항에 대한 응답을 분석한 결과 평균 19.33 ± 3.95점에서 20.51 ± 3.89점으로 긍정적인 쪽으로 변화하였으며 통계적으로 유의한 차이가 있었다(p=.046).
5) 손위생 수행률은 교육 시행 전 2개월간 100%에서 교육 시행 기간 중 79.5%, 교육 시행 후 2개월간 98.4%로 측정되었으며 통계적으로 유의한 차이가 있었다(p=.001).
6) 다제내성균 발생률은 교육 시행 전 2개월간 1,000 환자 일수 당 6.83건에서 교육 시행 기간 중 10.24건, 교육 시행 후 2개월간 6.68건으로 측정되었으며 통계적으로 유의한 차이는 없었다(p=.182).
7) 중심정맥관 관련 혈류감염 발생건수는 교육 시행 전 2개월 동안 1,000 중심정맥관 사용일 당 3.76건에서 교육 시행 기간 중 6.84건, 교육 시행 후 2개월 동안 4.71건으로 측정되었으며 통계적으로 유의한 차이는 없었다(p=.591).
요약하면 본 교육프로그램은 신생아 중환자실 간호사의 다제내성균에 대한 지식 향상에 효과가 있었으나, 감염관리에서의 결과적 지표에서는 효과를 확인할 수 없었다. 그러나 교육 기간에 비해서는 교육 종료 후의 사후 조사에서 긍정적인 변화양상을 보여 향후 더 장기적으로 결과지표를 파악해 보는 것이 필요할 것이다.
This study is a time series designed Similar experimental studies by comparing the before and after of a single group. The purpose of this study was to examine the effect of infection control education about multidrug resistant organism.
This study was performed at NICU of a university hospital. 3
session Infection control education about multidrug resistant
organism infection control was provided to nurses working in the NICU. knowledge and recognition about multidrug resistant organism was evaluated before and after education. Hand hygiene compliance, multidrug resistant organism isolation rate, Central line - associated bloodstream infection rate were evaluated during
education period and before and after education period.
The collected data were analyzed by SPSS WIN 22.0 program, using percentage, mean, standard deviation, t-test and χ²-test.

The main results of this study are as follows:

1) General knowledge about multidrug resistant organism has increased significantly (p=.011). As a result of comparing by sub category, Multidrug resistant Organism definition has increased significantly (p=.008).
2) knowledge about multidrug resistant organism isolation has increased but not statistically significant. As a result of comparing by sub category, Isolation precautions has increased significantly (p=.002).
3) Recognition about managing multidrug resistant organism has increased but not statistically significant.
4) Responses to questions about image of multidrug-resistant organism and multidrug-resistant organism management tended to changed toward the positive direction. There was a statistically significant difference(p=.046).
5) Hand hygiene compliance is 100% during the two months
before education and 79.5% during education period and 98.4% during the two months after education. There was a statistically significant difference(p=.001).
6) Multidrug resistant organism isolation rate was 6.83 per
1,000 patient days during the two months before education and 10.24 during education period and 6.68 during the two months after education. There was no statistically significant difference.
7) Central line - associated bloodstream infection rate was 3.76 per 1,000 central line days during the two months before education and 6.84 during education period and 4.71 during the two months after education. There was no statistically significant difference.

In summary, this education program was effective in improving
knowledge about multidrug resistant organism in the NICU nurses.
but the indicators as a result of infection control could not
confirm the effect. However, compared to the education period it shows the positive changes of the post education survey. So it will be necessary to determine a result of long-term outcome indicators.
Language
Korean
URI
https://hdl.handle.net/10371/124864
Files in This Item:
Appears in Collections:

Altmetrics

Item View & Download Count

  • mendeley

Items in S-Space are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

Share