Publications

Detailed Information

Embedded Inertia in Institutional Reform of State Governance : Higer Education Reform in Vietnam after Doi-Moi : 국가 거버넌스 제도 개혁에 내재된 관성: 도이머이 이후 베트남의 고등교육 개혁

Cited 0 time in Web of Science Cited 0 time in Scopus
Authors

박아랑

Advisor
김태균
Major
국제대학원 국제학과
Issue Date
2014-08
Publisher
서울대학교 대학원
Keywords
Higher educationState governance reformInstitutional autonomyPath dependency
Description
학위논문 (석사)-- 서울대학교 국제대학원 : 국제학과, 2014. 8. 김태균.
Abstract
베트남은 1986년 도이머이 개혁을 통해 부분적으로 시장경제 체제를 도입하게 되었고 이는 사회경제 전반적인 부분에 영향을 미치게 되었다. 베트남의 고등교육 체제 또한 예외는 아니었다. 늘어난 고등교육에 대한 수요와 교육의 질을 높이기 위해 베트남 정부의 주도 하에 꾸준히 제도 개혁이 발표되어 왔다. 그러나 아직도 베트남 고등교육은 경제적 성과에 비해 많이 뒤쳐져 있다. 본 연구는 이러한 현상에 대한 답을 베트남 정부의 경로의존성과 정부와 대학교육기관 간의 주인-대리인 관계에서 찾고자 했다. 본 연구자는 베트남 고등교육 개혁의 내용을 살펴보면서, 정부의 거버넌스 변화를 설명, 측정하기 위해 대학교육 자율성이란 개념을 사용하였다.

도이머이 개혁 이후에 나온 정부의 공식문서와 관련 자료들을 내용분석 한 결과 여러 차례 개혁이 진행되면서 정부가 대학의 자율성을 높이고 정부의 통제를 약화, 분권화 하겠다는 내용이 관찰되었다. 그러나 내용이 충분히 구체적이지 않고 실현성이 없는 점이 개혁 내용 자체에서도 드러났으며, 사례연구를 통해 이러한 개혁이 충분히 제도화 되지 못하고 대학이 여전히 여러 형태로 정부의 통제를 받고 있는 것이 드러났다. 그러므로 본 연구자는 결국 제도 개혁이 실제 대학 자율성의 강화와는 거리가 있는 것으로 판단하고 베트남 정부가 곧 근본적인 거버넌스 개혁과 실현에 이르지 못했다고 결론 지었다. 베트남 정부의 통제자적 관성이 고등교육의 거버넌스 내에 남아있으며 그로 인해 대학의 자율성이 보장받지 못해 고등교육의 전반적인 정체를 가져온 것이다. 이는 사회주의 국가로써의 중앙집권적 제도와 관습이 남아 아직도 다양한 형태의 통제기제가 작용함을 나타내는 사례이며 진정한 개혁과 발전을 위해서 어떤 한계점들을 극복해야 하는지, 어떠한 노력이 수반되어야 하는 지에 대한 함의를 보여준다.
Since Vietnam adopted Doi-Moi economic reform in 1986, Vietnam went through a rapid growth as a socialist country embracing market mechanisms. It had an immediate impact in many parts of the society and higher education was not an exception. Vietnamese government carried out series of reform plans to respond to increasing demand for higher education and enhance quality of teaching and research. But still Vietnamese higher education seems lagging behind. This study wanted to provide reason for this stunted progress. The research makes use of Historical Institutionalist perspective in explaining temporal dimension of governance change and use Agency theory to analyze the nature and root cause of government-university relationship. It shows how institution can rather be path-dependent
how state wants to maintain its control as a principal in higher education governance. While analyzing Vietnamese reform of state governance in higher education, the research uses concept of institutional autonomy to describe and measure whether changes have been made.

This research carried out analysis of official documents and legislations and observed increased autonomy of institutions and less control from the state. But by looking at other relevant documents and referring to interviews through case study, researcher found out that there is a gap between nominal and real autonomy. This study found out that Vietnamese government has not reached a fundamental change in governance structure and its implementation seems far from realization. Due to the inertia existing in state governance as the center of higher education, Vietnamese government has been reluctant to transfer more power to higher education institutions and lack of institutional autonomy from universities led to serious deterioration of quality of education. Centralism, a legacy from strong socialist regime is still embedded in higher education governance and the lines of control still exist in different shapes. The research draws out an implication on what should be done to achieve true reform
break-through initiatives that overcome current limitations and go further than just mere policy statement.
Language
English
URI
https://hdl.handle.net/10371/126235
Files in This Item:
Appears in Collections:

Altmetrics

Item View & Download Count

  • mendeley

Items in S-Space are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

Share