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과거제도와 서원교육으로 본 사대부들의 정체성 : A Study on Identity of the Nobility As seen In Government Official Examination System and Confucian Academy Education

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Authors

김경석

Advisor
김병환
Major
사범대학 윤리교육과
Issue Date
2012-08
Publisher
서울대학교 대학원
Keywords
과거제도서원교육구양수사마광왕안석정이여조겸장식육구연주희
Description
학위논문 (석사)-- 서울대학교 대학원 : 윤리교육과, 2012. 8. 김병환.
Abstract
【국 문 초 록】

과거제도와 서원교육으로 본 사대부들의 정체성 연구

김 경 석

본 논문은 학업을 통해서 무엇을 추구할 것인가?라는 물음에 대한 대답을 송대(宋代) 유학자들이 보였던 학문적 정체성 속에서 해명하고, 도덕교육적 함의를 도출하고자 한다. 이를 위해 본 논문은 북송의 과거제도와 남송의 서원교육을 소재로 삼아 시대적 흐름 속에서 살펴보고, 당시의 사대부들이 그 속에서 어떠한 정체성을 보였는지를 해명함으로써 학문의 근본적 목적을 성찰하고 도덕교육이 담당해야할 시사점을 제시한다.
북송 시대는 귀족 계급을 재생산했던 당(唐)의 과거제도와 달리 능력본위의 과거시험이 제도로 정착되면서 진정한 학문 추구에 대한 사대부들의 활동이 있던 시기였다. 또한, 남송 시대는 관학(官學)에 대한 대안으로 서원교육이 사대부들을 중심으로 형성되던 시기였다. 과거제도와 서원교육에 담긴 사대부들의 정체성을 조망함으로써 당시 사대부들이 학문을 출세를 위한 도구가 아닌 인격의 완성이라는 본래적 목적을 성취하려했음을 고찰하고, 그들이 추구했던 학문의 목적과 수양방법을 논의한다.
우선 북송의 사대부들의 정체성을 논의한다. 구양수는 고대 이상 사회의 모습을 지향하면서도 북송 시대에 맞게 과거시험의 제도적 구비와 도덕적 인격 완성이 조화롭게 추구되어야 한다고 보았다. 왕안석과 사마광은 정치적 제도의 확립이 이상적인 사회의 실현과 깊은 관련이 있다고 여겼다. 왕안석은 정부에 의한 제도의 확립, 특히 과거제도의 개혁을 통해 이상사회가 실현되어야 한다는 입장이었고, 사마광은 과거시험의 제도적 구축보다는 각 사회 성원이 천리에 부합하는 도덕적 질서에 따르는 것이 중요하다는 입장이었다. 한편, 정이는 천리를 실현하는 것이 곧 인간의 이치이고 도덕성의 완성을 향해 끊임없는 수양을 해 나가는 것이 관리로 임용되는 것보다 중요하다는 입장을 보였고, 그의 사상은 남송 서원교육을 주도했던 도학자(道學者)들의 시발점이 되었다.
다음으로 남송 사대부들의 정체성을 설명한다. 장식은 불교와 도교의 영향에 대한 유학의 지위를 확고히 하기 위해 이론적 근거를 세우고자 노력했다. 여조겸은 다방면의 학식을 배양하고 이를 바탕으로 나라를 다스리는 인재를 기르도록 하는 수양공부를 강조했다. 육구연은 심즉리-성즉리, 도문학-존덕성, 무극의 문제 등의 주제로 주희와 입장의 차이를 보였으나, 한편으로는 도덕성의 완성이라는 비전을 공유했다. 주희는 서원교육의 확립이라는 교육제도의 개선을 통해서 진정한 학문의 이상, 즉 인격의 완성체를 양성하고자 했다. 그는 특히 유학의 부흥을 추구했던 송대 신유학의 범위에서 도학계보를 기획하고, 다시 그 안에서 리와 기를 바탕으로 한 성리학 체계를 구성하기 위해 주자학이라는 시스템을 구성해 나갔다.
이상의 논의를 통해 과거제도와 서원교육이 주는 도덕교육적 시사점들을 제시한다. 과거제도에서의 시사점은 첫째, 시험의 통과만을 위한 지식의 습득이 아니라 학식과 인격이 겸비된 지식인상을 추구해야 한다는 점이고 둘째, 오늘날의 평가제도가 천편일률적 답안을 양산하는 것이 아닌 전인적 인간을 키워내는 방식으로 이루어져야한다는 점이다. 서원교육에서의 시사점은 첫째, 지식인들이 현실 참여적인 학문을 개진해 나가야 한다는 점이고 둘째, 학문을 탐구하는 목적이 그 분야의 창조적 발전을 위해 정진하는 것이 되어야 한다는 점이다. 셋째는 학문탐구의 과정이 상호 비판과 토론을 통해 지속가능한 발전을 지향해야 한다는 점이고, 넷째는 서원교육에서 이루어진 공부는 그 자체로 도덕 공부였다는 점이다.
한편, 사대부들의 수양 공부론이 도덕과 목표의 근거 및 교육 내용의 방향을 제시해 줄 수 있음을 논의한다. 장식의 선찰식후함양(先察識後涵養) 수양공부는 일상생활에서의 윤리를 함양하는 것임을 논의하고, 여조겸의 지양(指養)과 찰식(察識)의 병진(竝進)은 인격의 내적 함양과 실천적 행동의 양면 공부가 균형을 강조하는 것임을 지적한다. 육구연의 심즉리(心卽理)와 존덕성(尊德性) 공부는 양심에 근거한 내면 성찰을 강조한 것임을 논의하고 주희가 오륜(五輪)을 강조한 것은 친친(親親) 윤리를 바탕으로 하는 공동체 윤리, 도문학(道文學)·격물궁리(格物窮理)의 공부는 도덕적 이기주의에서 벗어나는 공부와 관련이 있음을 논의한다.

주요어 : 과거제도, 서원교육, 구양수, 사마광, 왕안석, 정이, 여조겸, 장식, 육구연, 주희
학 번 : 2010-21494
【Abstract】

A Study on Identity of the Nobility As seen In Government Official Examination System and Confucian Academy Education

Kim Kyung-seok

This paper aims to answer the question of "what should be pursued through learning?" by explaining it through the Chinese Song's Confucians' academic identity and by deriving moral and educational implications. This paper thus historically examines the Northern Song's government official examination system and the Southern Song's Confucian Academy education, explains the identity that the then nobility pursued, thus exploring the fundamental purpose of learning and offering the implications that moral education should undertake.
In the Northern Song period, unlike the Tang's government official examination that reproduced a lot of aristocrats, the competence-based government official examination system was established, allowing the nobility to pursue studies earnestly. Also, in the Southern Song period, Confucian Academy education, as an alternative to government-led studies, was promoted by the nobility. By examining the nobility-pursued identity through the government official examination system and Confucian Academy education, this paper seeks to discuss that the then nobility tried to achieve the original purpose of learning, namely, the perfection of personality, instead of using learning as a means to succeed in the world. It further discusses the purpose of learning and discipline methods that they pursued.
First, the Northern Song nobility identity is discussed. Qu-yang Hsiu saw that the Northern Song should aim for the ancient ideal society, and yet the government official examination system should be established to suit the state's times, while the nobility should pursue the perfection of the moral personality. Wang An-shih and Ssu-ma Kuang believed that the establishment of political systems was closely related to the realization of an ideal society. Wang An-shih held the position that the system should be established by the government, and, in particular, that th ideal society should be established by the reform of the government official examination system. Ssu-ma Kuang held the position that it was more important for every member of society to follow the moral order that corresponds to the heavenly way rather than to establish the government official examination system. Cheng I believed that to realize the heavenly way was the humans' way, while it was more important to continuously discipline oneself for the perfection of morality rather than to be appointed as government officials. His thought triggered the creation of scholars of Way who led Confucian Academy education in the Southern Song.
The identity of Southern Song nobility is explained. Chang Shih endeavored to firmly establish theoretical foundations for Confucianism against the influence of Buddhism and Taoism. Lü Tsu­ch'ien emphasized the discipline and study method by which to foster learning in diverse fields, and to use such learning in nurturing the state's political talents. Lu Chiu­yüan differed from Chu Hsi about theories such as the mind being the heavenly way - human nature being the heavenly way -, literature of Way - respecting humans' original goodness, and Ultimate of Non-being, while sharing the vision of perfection of morality. By improving the educational system through the establishment of Confucian Academy education, Chu Hsi sought to foster the true ideal of learning, namely, the perfection of personality. He planned the genealogy of moral philosophy within the scope of the neo-Confucianism that pursued the revival of Confucianism in the Song period. He established the Chu Hsi study system to create Neo-Confucianism based on reasoning and energy.
Based on these discussions, the moral education implications of the government official examination system and Confucian Academy education are discussed. Regarding the implications of government official examination system, the first system is to acquire knowledge only for passing the examination, but to pursue the man of knowledge equipped with learning and good personality. The second implication is to require that today's evaluation system should nurture wholesome humans instead of mass-producing the same stereotyped answers. Regarding the implications of Confucian Academy education, the first implication is to require intellectuals to pursue academic studies geared toward engaging in reality. The second implication is to pursue learning for creative development in whatever fields. The third implication is to pursue the academic exploration geared toward the development of learning through mutual criticism and discussions. The fourth implication is to understand that learning itself done through Confucian Academy education is training in morality.
On the other hand, the nobility discussed the possibility that the discipline learning theory could suggest the foundations of morality and goals, and the direction for educational contents. Chang Shih's discipline method of examining oneself before acquiring and fostering knowledge is to discuss the fostering of ethics in daily life. Lü Tsu­ch'ien's co-pursuit of discipline and knowledge is to emphasize the balance of nurturing inner personality and practical action. Lu Chiu­yüan's theory of mind being the heavenly way and respecting humans' original goodness is to emphasize the inner introspection based on conscience. Chu Hsi's emphasis of Five Moral Principles is to pursue community ethics based on ethics of respecting people around us, and the study of literature of Way and of things and nature is to shed the moral egoism.

Keywords: Government official examination system, Confucian Academy education, Qu-yang Hsiu, Wang An-shih, Ssu-ma Kuang, Cheng I, Chang Shih, Lü Tsu­ch'ien, Lu Chiu­yüan, Chu Hsi
Student number: 2010-21494
Language
Korean
URI
https://hdl.handle.net/10371/127453
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