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디오클레티아누스 통치기 이집트 지역의 경제 事情과 기독교 탄압
The Economic Backgrounds of Egypt and Persecution of Christians during Diocletian's reign

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Authors
이근혁
Advisor
김덕수
Major
사범대학 사회교육과(역사전공)
Issue Date
2013-08
Publisher
서울대학교 대학원
Keywords
디오클레티아누스이집트기독교 탄압호구조사조세 질서최고가격령
Description
학위논문 (석사)-- 서울대학교 대학원 : 사회교육과(역사전공), 2013. 8. 김덕수.
Abstract
‘3세기의 위기’로 로마 제국이 경제적 불안정에 휩싸여 있음에도 불구하고, 데키우스(Decius, 재위 249년-251년) 황제 치세의 탄압 이후, 40여 년 간의 평화 시기(261-303) 동안 로마 제국 전역에서 기독교인들이 증가했다. 3세기 후반에 이르면, 각 지역의 기독교인들은 행정 조직을 갖춘 교회를 중심으로 기독교 공동체를 형성했다. 이 기간 동안, 교회는 기독교인들이 내는 헌금이나 희사금을 기반으로 독자적인 재산, 문서, 토지를 소유하기 시작했고, 경제 위기 속에서도 과부나 고아 등에게 상호부조의 정신으로 기부금을 제공하는 등, 경제 공동체로서 성장해갔다.
이러한 상황 속에서 284년에 집권한 디오클레티아누스는 경제 위기를 타개하기 위해서 각종 경제 개혁 정책을 실시했다. 하지만, 이러한 경제 개혁에도 불구하고, 국가 재정 위기는 계속되었다. 급기야 디오클레티아누스 황제는 국가 재정을 확충하기 위해서 곡창 지대인 이집트 지역에 대한 重課稅 정책을 추진했는데, 이에 대해 이집트 주민들은 290년대 말에 반란을 일으켰다. 이 반란이 디오클레티아누스에 의해서 진압된 이후, 반정부적인 태도를 취했던 이집트 지역의 상인과 농민들은 각 지역 교회로 유입되었다. 이로써, 이집트 지역의 기독교 공동체는 더욱 강화되었다.
이러한 가운데, 디오클레티아누스는 조세 수입을 확대하기 위해서 이집트 지역에 호구조사를 재차 실시했지만, 전염병으로 인구가 급감함으로써 그 성과가 적었다. 그는 301년에 최고가격령을 실시하여, 물가상승을 억제하고자 했지만, 시장에 물품이 부족해지고, 더 나아가 군수품 확보도 어려운 상황이 발생했다. 반면에, 기독교인들은 필요한 물품을 서로 교환하거나 상호부조의 정신으로 기부를 하는 등 위기 속에서 강력한 연대의식을 보였다. 290년대 후반 반란 이후, 반정부적인 이집트 주민의 유입으로 이집트 지역의 기독교 공동체가 경제 질서를 교란하자 기독교에 대해 별로 주목하지 않았던 디오클레티아누스가 이들에 대해 경계하기 시작했다. 디오클레티아누스는 기독교 공동체를 제국의 경제를 교란시키는 불순한 조직으로 파악하게 되었고, 303년에 1차 칙령을 통해서 기독교 공동체에 대한 査察을 시작했다.
그런데, 1차 칙령 직후 니코메디아의 황궁이 두 차례 불에 타는 사건이 발생하자 디오클레티아누스는 이를 기독교 공동체의 반발이라고 판단하고, 연속된 칙령을 통해서 기독교를 탄압하기 시작했다. 우선, 그는 2-3차 칙령을 통해서 교회 건물을 파괴하고 기독교 공동체의 구심점인 기독교 지도자들을 제거하여 이집트 지역에서 조세 정의를 확립하고자 했다. 이와 달리, 4차 칙령은 로마 제국 전역에 있는 기독교인들을 소집하여 로마 전통 종교 신전에 제사를 드리도록 하는 조치였다. 하지만, 그 본질은 호구조사를 엄정하게 실시하는 데 있었다. 이집트 지역 주민에 대한 호구조사 기록을 재점검하고, 이를 기초로 조세 수취를 강화하려는 것이 그의 의도였다. 디오클레티아누스가 305년에 퇴위한 후에는 막시미누스 다이아(Maximinus Daia, 재위 305년-313년)에 의해서 이러한 경제 정책이 계승되었다. 막시미누스는 이집트 지역을 통치하며 5차 칙령을 통해 기독교인에 대해 직접적인 수탈을 진행했다. 그는 또한 기독교 탄압을 통해 이집트 지역 주민들의 반란을 억제함과 동시에, 이 지역에 대한 호구조사를 추가적으로 실시하여 조세 수탈을 더욱 강화했다.
요컨대 이와 같이 디오클레티아누스 치세의 기독교 탄압에는 종교적․정치적 동기뿐 아니라, 조세 질서를 확립함으로써 경제 위기를 극복하고자 하는 경제적 요인도 작용했던 것이다.
Diocletian started the persecution of Christians in 303 and his persecution was considered as the greatest and last persecution of Christians during the Roman Empire. According to Eusebius’ and Lactantius’ writing, many researchers concluded that Religious factors and political factors were the main reasons of his persecution. However, despite their importance, economic factors were neglected. It is why J. Geffcken’s approach is important. He researched people who were living near the pagan temple and their social demands which triggered the persecution of Christians. However, his focus was not on Christians but pagans, and he was not concerned about Diocletian’s economic reforms. To fully understand Diocletian’s persecution, we should take these reforms into account. Because his attempt to stop inflation was not that successful, he needed another way to solve the problem.
Diocletian tried to reform the Roman Empire, confronting ‘The 3rd Century Crisis.’ He divided the Roman Empire into 4 regions, performed currency reforms, and issued his edicts on maximum prices. He had to defend territories from foreign tribes and ordered to build big buildings strengthening the authority of rulers. In this situation, the Roman Empire should have raised taxes. But, because of high taxes, some citizens did not pay tax and sometimes some decided to join Christian communities so as to resist the Roman government.
To end this disorder, Diocletian started to persecute Christians. Persecution was more severe and harsher in the Orient than the Occident. Among the Orient, Egypt was a major target. Egypt was the one of major sources of tax since Augustus. Before the persecution, there were two revolts in Egypt, and both of them were due to high tax. Papyrus documents show that there were big disorders in the taxation of Egypt. Diocletian issued his 1st to 4th edict to this area, and the first 3 edicts were focused to deconstruct Christian communities because many Christians seemed to have disrupted economic reformations of Diocletian. 4th edict was related to the census of Egypt. The 4th edict made every citizen in Egypt gather in one place and sacrifice to pagan gods. It was to set up a system for paying taxes using correct censuses in this area.
After Diocletian’s resign, Maximinus Daia ruled Egypt from 306. He issued the 5th edict of persecution, showing directly the economic aspects of persecution. Based on the former 4 edicts, he manipulated and took money from many citizens in Egypt. Using persecution, he could suppress the revolt of Egyptians and raise more taxes from them. However, after Maximinus’ death, Constantine issued ‘The Edict of Milano,’ which made Christianity acceptable in the Roman Empire. Through this edict, the Christian church got all property back from the Roman government.
Language
Korean
URI
http://hdl.handle.net/10371/127708
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Appears in Collections:
College of Education (사범대학)Dept. of Social Studies Education (사회교육과)History (역사전공)Theses (Master's Degree_역사전공)
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