Publications

Detailed Information

아랍권 학습자를 위한 한국어 격조사 교육 연구 : A Study on the Education of Korean Case Particles For Arab Learners of Korean Language

Cited 0 time in Web of Science Cited 0 time in Scopus
Authors

알레파이 멘나탈라 (Alrefaey Mennatallah Mohamed Naguib)

Advisor
구본관
Major
사범대학 국어교육과(한국어교육전공)
Issue Date
2013-02
Publisher
서울대학교 대학원
Keywords
한국어 교육격조사아랍권 한국어 학습자대조분석오류분석
Description
학위논문 (석사)-- 서울대학교 대학원 : 국어교육과(한국어교육전공), 2013. 2. 구본관.
Abstract
본 연구는 아랍권 한국어 학습자들을 대상으로 한 첫 연구로 아랍권 학습자들을 위한 한국어 격조사 교육 내용과 방법을 마련하는 것을 목적으로 한다. 아랍 지역에서 한국어 교육이 시작된 지는 8년에 불과하다. 따라서 이들 학습자를 대상으로 한 교육 연구나 교육 자료는 매우 부족한 상황이어서 앞으로의 발전을 위해 이들을 대상으로 한 다양한 연구가 이루어져야 한다. 따라서 본 연구에서는 다양한 연구의 출발점으로 격조사를 선택하여, 아랍권 한국어 학습자를 위한 격조사의 교육 필요성을 고찰하고 문장 차원이나 담화 차원에서 격조사의 의미를 잘 이해하고 적절하게 사용할 수 있는 방법적 논의를 탐색하고자 한다.
이론적 논의를 바탕으로 아랍권 학습자들의 격조사 사용 양상을 파악하기 위해 문법성 판단테스트(Grammatical Judgement Test), 자유 작문 테스트(Free Writing Tests), 사후 인터뷰 (Interview) 및 한국어 교사 대상으로 한 설문 조사를 실시하여 학습자의 실태를 보여주는 언어 자료를 얻었다. 실험은 아랍 지역에서 한국어를 배우고 있는 일반인 아랍권 학습자와 이집트 아인샴스 대학교 한국어과에서 한국어를 전공하는 학습자 107명을 대상으로 하였다. 격조사 중에서는 주격조사 이/가, 목적격조사 을/를, 부사격조사 에와 에서를 잘못 사용해서 발생한 오류가 가장 많았다. 학습자들의 오류를 격조사의 대치 오류, 누락오류, 첨가오류의 세 가지로 유형화하였는데 초급 학습자의 경우에는 격조사를 누락하여 발생한 오류가 많았으며 중급 학습자의 경우에는 써야 할 조사를 다른 부적절한 조사로 교체한 대치 오류가 가장 많았다. 오류를 유형화 한 다음에는 오류 원인을 모어의 영향, 목적어의 복잡성, 그리고 교육과정의 영향의 세 가지 방향으로 나눠서 살펴봤다.
이 연구는 아랍권 한국어 학습자들의 언어 자료를 통해 그들의 격조사 사용 양상을 파악하고 오류 원인을 해결할 수 있는 교수・학습 방안을 마련하고자 하였다. 실험 결과를 바탕으로 아랍권 한국어 학습자를 위한 격조사 교수・학습 방안을 제시하였다. 격조사 사용 양상을 분석한 결과를 토대로 일반적인 의도를 나타내는 교육 목적과 세부적인 의도를 나타내는 교육 목표를 설정하였다. 교육 목표는 격조사 형태와 의미 기능의 정확성에 초점을 두었다. 교육 내용을 마련하기 위해 기존 교재를 분석하여 격조사의 교육과 방법을 정리하고 학습자의 언어 자료를 분석한 결과에서 얻은 격조사 사용 실태를 정리하였다. 이러한 결과를 바탕으로 격조사의 형태적 기능과 의미 및 통사적 기능을 고려하는 아랍권 한국어 학습자를 위한 교육 방법을 마련하였다. 마지막으로는 격조사를 효율적으로 가르칠 수 있는 교수・학습 모형을 제시하며 학습자들의 자가 학습을 위한 방법도 제시하였다.
본 연구가 기존 연구들과 마찬가지로 학습자의 오류에 대해 대조분석의 방법으로 접근하였다는 것이 한계를 남기지만, 아랍권 한국어 학습자들을 대상으로 한 첫 연구라는 점에서는 그 의의를 가진다고 할 수 있다. 본 연구의 결과가 앞으로의 아랍권 한국어 학습자들을 위한 격조사 교육에 도움이 되기를 바라며, 앞으로 다양한 관점에서 아랍권 한국어 학습자들을 대상으로 한 연구가 계속 이루어지기를 기대한다.
This study is the first study targeting the Arab learners of the Korean language. It aims at providing teaching content and methodology on Korean case particles. With only an eight-year history of Korean language education in Arabic countries which started for the first time in Egypt in 2005, there is an acute shortage of research an teaching materials. In this regard , various studies targeting Arab learners will have to take place in the future. This study as the starting point has taken Korean case particles as its primary object. It examined the necessity of the case particles in Korean language education
and attempted to provide methodology for facilitating the learners' understanding of the meaning of case particles on the sentence level and the discourse level and their proper use.
As a theoretic foundation for teaching case particles, I examined the concept of case, types of cases and issues of case particles in Korean language. The concept of case was analyzed from the standpoints of morphology, syntax and pragmatics. Types of cases were discussed from the dimensions of form, meaning and grammatical function. Issues related to case particles were examined by considering problems and main issues pertaining to specific case particles.
In order to analyze the cases of the errors, it is essential to understand the native language of the learners. Therefor, along with theoretic study on case particles, I conducted contrast analysis of korean and Arabic languages to identify predictable difficulties for Arab learners when learning case particles. As a final step in the theoretic part, in order to analyze the use of case particles by Arab learners I discussed contrastive analysis hypothesis and error analysis hypothesis.
Against this background, in order to examine the use of case particles by Arab learners, I conducted Grammatical Judgment Test(GJT), Free Writing Test(FWT), after that I classify the error causes through the Follow up Interview(FI) with the advanced level Arab learners. As a last step I tried to understand the recent korean language education situation in Arab countries through a survey targeting the korean teachers teaching there for more one year. Through this obtained language data demonstrating the actual understanding of the case particles by students. The experiment was conducted among 107 students at different Arab universities such as Ain-Shams University in Egypt and Jordan National University in Jordan. Among the case particles, errors related to subject case particles '이/가', object case particles '을/를' and adverbial case particles '에' and '에서' were the most numerous. I classified errors related to case particles into three groups namely, 'omission of case particles', 'replacement by other case particles' and 'addition of the case particles'. Among the beginger learners, omission of the case particles was the most frequent, while for the intermediate learners, replacement by other case particles was the most numerous.
After classifying errors, I analyzed their causes originating from the Influence or mother tongue(L1), Individual differences, Complexity of target language and Impact of teaching curriculum.
This study aimed at providing basis for proper education upon examining errors and their causes in the use of case particles by Arab learners of the korean language. Based on the outcome of analysis the language data, I set the object and purpose of education . In terms of educational purpose, the focus was placed on the accuracy of form and meaning of case particles. Next, in order to prepare educational content, I first analyzed teaching content and methodology of existing materials in relation to case particles. Further, I summarized the outcome of analysis of language data in terms of difficulties confronted by students when learning Korean case particles. On the basis of analysis of learners' needs I suggested educational contents considering form, meaning and pragmatics of case particles. Finally. I suggested a model teaching plan for effective teaching of case particles.
This study is similar to the existing studies in that it is based on Error Analysis Hypothesis and Contrastive Analysis Hypothesis. However, the study is meaningful as the first study targeting Arab learners of Korean language and especially owing to it's attempt to suggest educational design. Which increases its potential applicability.
I hope that this study is helpful in case particles education for Arab speakers of Korean language and that in Future continuous and diverse studies will be conducted targeting Arab learners.
Language
Korean
URI
https://hdl.handle.net/10371/127785
Files in This Item:
Appears in Collections:

Altmetrics

Item View & Download Count

  • mendeley

Items in S-Space are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

Share