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해외 코딩 교육 이러닝 분석 : Analysis on abroad e-Learning for SW education

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Authors

임용택

Advisor
임철일
Major
사범대학 교육학과
Issue Date
2017-02
Publisher
서울대학교 대학원
Keywords
코딩교육 이러닝오피니언 마이닝
Description
학위논문 (석사)-- 서울대학교 대학원 : 교육학과, 2017. 2. 임철일.
Abstract
소프트웨어가 현 사회에 끼치는 영향은 점점 커지고 있다. 이러한 현상은 교육계에도 큰 영향을 주고 있으며 미국을 필두로 여러 선진국들에서는 소프트웨어를 가르치는 코딩교육을 공교육에 편입시키는 등 적극적으로 코딩교육을 시행하려는 움직임을 보이고 있다. 이러한 전 세계적인 현상은 코딩이 외국어를 배우는 것처럼 모든 산업 분야에서 쓸 수 있는 실용적인 능력이라는 것을 반증하고 있다.
그러나 전통적으로 소프트웨어 교육은 학습자 측면에선 배우기 어렵고 교수자 측면에선 가르치기 어렵다는 평판과 이미지를 가지고 있다. 본질적으로 프로그래밍은 고차원적 사고 및 문제해결전략을 수반하며, 컴퓨터 과학의 기본 원리들은 극히 추상적이기에, 가르치고 배우는 모든 사람들이 가장 어려워하고 싫어하는 과목 중의 하나로 인식되고 있다. 이는 코딩교육을 준비해야 하는 교사들에게 큰 부담으로 작용하고 있다.
이런 상황에서 코딩교육 이러닝은 교사들을 지원하는 요긴한 도구이자 가이드가 될 수 있으며, 학생에겐 매력적인 학습 도구를 제공할 수 있다. 그런데 교사가 부담을 느끼는 한 가지 부면은 코딩을 가르치는 이러닝의 수는 많지만, 이들 중에서 어떤 이러닝을 선택하여 수업을 준비할 수 있는지에 대한 정보가 부족하다는 점이다. 코딩교육 이러닝을 선택하기 위해 교사가 직접 많은 이러닝들을 경험해본다는 것은 교사에게 시간적, 비용적 부담을 지울 수 있다. 따라서 어떤 코딩교육 이러닝이 교사들에게 적합한 것인지 코딩교육 이러닝에 대한 기본적이고 종합적인 정보를 제공하는 것이 필요하다.
이에 이 연구에서는 코딩교육 이러닝에 대한 분석 연구를 수행하였다. 구체적인 연구문제는 첫째로 코딩교육 이러닝은 컴퓨터적 사고력을 어떤 내용과 방법으로 교육하고 있는지, 둘째로 코딩교육 이러닝을 수업에서 활용해 본 경험자들은 코딩교육 이러닝에 대해 어떻게 생각하며 수업에서 어떻게 활용하고 있는지, 셋째로 코딩교육 이러닝의 문제점은 무엇이냐는 것이었다.
연구방법으로는 오피니언 마이닝 기법을 활용하였다. 오피니언 마이닝은 텍스트로 되어 있는 다양한 데이터로부터 자연어 처리 과정을 통해 중요한 정보를 추출, 분류하고 유의미한 정보를 분석하여, 개인이나 조직이 주관적인 생각보단 객관적인 데이터에 근거해 합리적인 결정을 내리도록 도와주는 인텔리전스 지원 기법이다. 이 연구는 코딩교육 이러닝 15개를 선정하고 이들 이러닝을 수업 맥락에서 활용해본 경험이 있는 279명의 전문가, 교사 및 기타 사람들의 리뷰 데이터를 341개를 수집하여, 코딩교육 이러닝의 학습내용과 교육방법, 코딩교육 이러닝 활용 경험자들의 의견, 코딩교육 이러닝의 문제점을 분석하였다.
이를 토대로 분석된 결과는 다음과 같다. 첫째, 코딩교육 이러닝은 학습내용 측면에서 컴퓨터적 사고력의 요소들을 부분적으로 포함하고 있었는데 컴퓨터적 사고력 개념 요소들은 일반적으로 모두 학습내용으로 포함하고 있었지만 컴퓨터적 사고력 연습의 리믹스해서 재사용하기, 모듈화해서 추상화하기는 각각 53%, 40%만 포함하고 있었다. 학습방법 측면에선 동기부여를 위해 고무적 동영상, 배지 및 포인트, 캐릭터 사용, 온라인 수료장이 사용되었고, 지식이해를 위해선 튜토리얼, 라이브 프리뷰, 게임하기가 사용되었다. 지식구성을 위해 퀴즈와 과제, 창작 작업이, 정보교환을 위해선 공유하기와 리믹스하기가 사용되고 있었다. 둘째, 코딩교육 이러닝 활용 경험자들의 의견은 대체로 긍정적이었다. 이들이 어떤 부면에서 긍정적으로 느끼는지에 대해 오피니언 극성 빈도 비율, 오피니언 오리엔테이션 점수, 워드 클라우드, 트리맵을 통하여 추출된 유의미한 정보를 시각화하여 제시하였다.
이 연구의 시사점은 다음 세 가지이다.
첫째, 코딩교육 이러닝은 기존 소프트웨어 교육이 가지고 있는 문제점을 다양한 부면에서 극복하고 있었다. 둘째, 이 연구는 교사들이 코딩교육 수업에 적합한 코딩교육 이러닝을 선정하는 면에 있어 경험자들의 리뷰를 근거로 유의미한 정보를 제공하였다. 셋째, 코딩교육 이러닝이 어떤 부면에서 개선되어야 하는지 확인하였다.
The effect that SW influences on the society is getting bigger. This trend is also influencing the education field, and many leading countries are trying to attempt to bring in SW education in the context of public education. It can be said that this proves coding is a practical skill that can be used in all kinds of industry like a language skill.
However, SW education has a negative reputation that its difficult to learn and teach programming from the both perspectives of teachers and students. Essentially programming accompanies high dimensional thinking, problem solving strategies, and many computer science theories are extremely abstract to understand thus it is being recognized as one of the subjects that people teaching and learning it find very difficult. This is giving some burden on the teachers who should prepare the lesson.
In such a context, e-learning for SW could be a helpful and supportive tool for the teachers and provide an attractive learning tool But what the teachers feel burdensome is that there are many e-learnings for SW education, but they are not sure about which e-learning they should choose for the class. They feel burdensome about that they should spend much time to learn about the e-learnings just to choose what they think is good. Thus its needed to provide the teachers with overall information about the e-learnings for SW education.
An analysis study was conducted. Research questions are as follows: First, with what contents and methods do e-learnings for SW education educate students computational thinking. Second, what do those who have used the e-learnings for SW education think about and how do they use them in the class?
As a research method, opinion mining was used to analyze the e-learnings. Opinion mining is an intelligence support technology that helps an individual or an organization to come to a rational decision based on rather objective information by analysing the relevant information through extracting important information among various sources of text data. This study was conducted by collecting 341 reviews from 279 persons including experts, teachers and analyzed the contents, the methods, the opinions of those who used the e-learnings and the problems that they mentioned..
The study results are as follows: First, the e-learnings for SW education partly included some components of computational thinking. All the computational thinking concepts were included, but just 53% of Remix and Reuse was included and 40% as Modularization and Abstraction of computational thinking practices. Inspirational videos, badges, points, characters and online certificates were used to motivate the students. Tutorial, live preview, games, quiz, assignment and creation were used for knowledge construction while sharing and remixing were used for knowledge understanding. Second, opinions of those who used the e-learnings for SW education in the class were generally positive. The meaningful information through opinion orientation rate, opinion orientation score, word cloud and tree map were presented.
Based on the findings of the study, it was possible to derive the three discussion points. First, the problems that the traditional SW education had were being overcome in various aspects. Second, useful information for deciding a proper e-learning for SW education was provided for teachers based on the review data of those who used the e-learnings in the class. Third, what should be improved in the e-learning was identified.
Language
Korean
URI
https://hdl.handle.net/10371/127950
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