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The Study of Identity Design in Thai Traditional Desserts Through Packaging and Branding Analysis
패키지와 브랜드 분석을 통해본 태국 전통 디저트의 아이덴티티 디자인 연구

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Authors
프라니사 워라쿤타다
Advisor
김경선
Major
미술대학 디자인학부
Issue Date
2015-08
Publisher
서울대학교 대학원
Keywords
Thai dessertPackaging designThai patternTraditional
Description
학위논문 (석사)-- 서울대학교 대학원 : 디자인학부(시각디자인전공), 2015. 8. 김경선.
Abstract
본 논문은 텅잎, 텅여드, 포이텅, 멧카눈, 텅애그, 자몽굿, 사네이잔, 카놈찬, 카놈투어이푸 아홉 가지의 태국 전통 디저트의 현대적인 포장 디자인에 대한 개념을 알아보고자 하는 목표로 다루는 것이다. 물론 본 패키지의 디자인은 외국인 대상으로 개발된 것이지만, 그보다 더 중요한 것은 바로 태국 전통성이 남아 있으면서도 현대성과 잘 조화된 것이다.

태국의 전통 문화를 잘 보여주는 ‘똠얌꿍’, ‘쏨땀타이’ 또는 ‘팟타이’는 대표적인 태국 요리로 세계적 알려져 있다. 반면, 태국전통 디저트는 독특한 외모과 매력을 가짐에도 불구하고 외국인에게 비교적 유명하지 않다. 전통성을 살리기 위하여 판매 시 튼튼하지 않은 바나나 나무잎 혹은 코코넛의 껍질을 활용해 포장으로 사용했기 때문에 위생에 대한 의심을 가지는 구매자도 적지 않게 있었다. 이로 인해 편리를 위하여 이런 포장을 대신에 플라스틱 백과 플라스틱 박스를 사용하게 되었다. 태국의 전통 디저트는 한국의 떡, 일본의 모지, 그리고 프랑스의 마가롱과 다름없이 독특한 멋과 맛을 가지고 있지만, 안타깝게도 유호기간이 짧다는 점에서 외국 수출하기가 아직 많지않다. 그러므로 태국의 전통 디저트의 인기를 끌기 위해서는 태국 전통성을 유지하면서도 현대성과 잘 어울린다는 점 또한 외국인의 취향과 맞는다는 점도 모두 이루져야만 한다.

이렇듯 본 분석은 글자, 상징, 색상, 디자인 방향, 예술과 디자인의 자연적 결합 등과 같은 예술 및 디자인 이론을 바탕으로 이루어진다. 본 논문의 중요 목표는 타 브랜드와 다르게 태국만의 특성을 잘 보여줄 뿐만 더러 시각적 구성요소를 통하여 구매자의 구매욕구에 영향을 미칠 수 있는 데에 효과적인 패키지의 디자인을 개발시키려고 하는 것이다.

앞서 살펴 바와 같이 태국인 다자이너들은 전통성과 현대성의 조합에 대한 방법을 활용해서 보다더 효과적인 기술을 개발시켜도 좋다. 그러나 주의해야 하는 점은 그 현대성 가운데 태국 전통성을 유지해야 하는 것이다.
This research aims to study the concept of design a modernize Thai Packaging for traditional Thai nine desserts
i.e. Thong Yip, Thong Yod, Foi Thong, Med-Khanoon, Thong Aek, Ja Mongkhut, SanehJaan, Kanom Chan and KanomTuay Fu. That will selling in global market. Even though the purpose is that such packages should attract foreigners
the main target, theories of traditional Thai desserts should be applied parallelly.

‘Tom Yam Kung’, ‘Som Tam Thai’, or ‘Khao Pad’ has been internationally recognized as ‘Thai Food’ which represent identities of Thai culture. Unlike traditional Thai dessert, it is not so well-known as Thai food. However, traditional Thai dessert has its own attractive and unique appearance which represents Thai culture and tradition. Since the past, packages from nature such as banana leaves, lotus leaves have been used to wrap certain kinds of desserts while coconut shells have been used as bowls for dessert in the form of liquid. However, such natural packages are thought that they may not be clean and not easy to consume. Therefore, boxes or plastic bags have been used instead based on convenience. Even though traditional Thai dessert tastes and looks attractive, not different from Japanese Mochi or Korean Ttok, it unfortunately lasts only three to five days. Therefore, the possibility of exporting traditional Thai dessert is low. However, it should be preserved, remembered among Thai people and should attract foreigner to try it once.
This analysis based on the theory of art and design in such a nature combination of letters, symbols, colors, and art directions. The purpose of this study is to develop an effective packaging design prototype that uses cultural references to communicate Thailand, differentiate the brand from others and attract the consumer through sight sensory, an integral component of the sensory which produce emotions leading to decision making towards purchase.

The conclusion of this analysis based on the information above, we have new alternative information for the entrepreneurs and designers. Thai designers may bring those solutions and adapt the combination of Modernize style and Thai unique style altogether. The most important point is that Thai designers must be concerned is how to maintain the Thai identity on those of modernized packaging.
Language
English
URI
http://hdl.handle.net/10371/128926
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Appears in Collections:
College of Fine Arts (미술대학)Dept. of Crafts and Design (디자인학부)Theses (Master's Degree_디자인학부)
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