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관계형 메타 데이터를 이용한 디지털 정보 관리 인터랙션 연구
A Study on Interaction for Digital Information Management with Relational Meta Data

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Authors
조연우
Advisor
이순종
Major
미술대학 디자인학부
Issue Date
2015-08
Publisher
서울대학교 대학원
Keywords
디지털 정보 관리인터랙션관계성관계형 메타 데이터HCI
Description
학위논문 (석사)-- 서울대학교 대학원 : 디자인학부(공업디자인전공), 2015. 8. 이순종.
Abstract
정보통신기술(ICT) 분야에서 디지털 정보를 다루기 위한 주요 도구는 컴퓨터이다. 컴퓨터의 형태는 CPU와 하드디스크를 포함하는 본체와 키보드, 마우스와 같은 입출력 장치가 별도로 존재하는 데스크탑 컴퓨터부터 얇은 디스플레이와 각종 칩들로 이뤄진 기판 등의 수많은 부품이 하나의 제품에 합쳐져 있는 소형의 스마트폰까지 매우 다양한 형태로 발전해왔다.
2000년대 초반까지의 컴퓨터는 인간이 컴퓨터와 상호 작용 시 효율적이고 쉽게 사용하기 위한 ‘편리한 도구’로서 인식되었다. 하지만 2002년 경 정보 기술 발전에 의해 초고속 인터넷, 개인용 컴퓨터 높은 성능, 그리고 저렴한 가격으로 빠른 대중화가 이뤄졌고, 결과적으로 새로운 인터랙션의 패러다임이 등장하게 되었다.
개인 디지털 정보의 ‘용량의 증가’와 ‘채널의 다양화’가 진행됨에 따라 디지털 정보는 폭발적으로 증가하게 되었고, 컴퓨터 인터랙션의 목적은 원하는 디지털 정보에 신속한 접근과 지속적인 가치 보존을 할 수 있는 ‘편리한 관리’로 패러다임이 전환되었다.
본 연구는 이러한 패러다임에 가장 적합한 디지털 정보 관리 인터랙션을 연구하여 디자인 관점 인터랙션을 바탕으로 한 어플리케이션 사례를 제안하고자 하였다.
기존 디지털 정보 관리 서비스들의 현황과 문제점에 대해 살펴본 결과, 늘어나는 정보의 양에 비해 기존의 디지털 정보 관리 인터랙션은 사용자의 기억력에 의존하는 한계가 발견되었다. 정보 과잉에 따른 비 패턴화와 폴더 이동, 키워드 검색, 그리고 클라우드와 동기화 기술의 한계가 대표적인 예이다. 그리고 문제 해결을 위해 브레인스토밍을 통해 참고 사례와 문제점 유형을 정리 및 분석하였다.
앞선 연구를 바탕으로 디자인 전략 수립을 위해 문제 해결 조건을 세 가지로 도출하였다. 그리고 정보 관리 유형을 네 개로 나눠 퍼소나 시나리오 작성을 통해 실제 정보 관리 문제점과 요구사항을 정리하여 정보 관리에 있어 관계성의 중요함을 발견 하였다.
관계성을 정보 관리에 활용하기 위한 방안으로 관계형 메타 데이터를 제안하였다. 관계형 메타 데이터는 공통 맥락(Context)과 목적을 지닌 정보 간의 관계 데이터로 사용자가 ‘연상’을 통해 디지털 정보 관련 ‘상황’을 떠 올리기 쉽기 때문에 빅 데이터에서 ‘상황’을 구성하는 관계 데이터를 추출하여 정보 관리에 활용한다.
본 연구의 결과물로 관계형 메타 데이터의 기능을 활용하여 인터랙션 디자인 사례를 두 가지 종류로 개발하였다. 관계형 메타 데이터 생성 모델을 바탕으로 스마트폰을 통해 운용할 수 있는 어플리케이션 타입(메타블러)과 PC에서 유틸리티(메타 어드바이저)로 나뉘며, 전용 클라우드 서비스(메타 클라우드)와 연결되어 구동된다.
어플리케이션은 플로우차트(Flowcharts), 와이어프레임(Wireframe), GUI(Graphic User Interface)를 디자인 하였다. 그리고 보다 구체적인 활용 방안 및 효과에 대해 설명하기 위해 앞서 작성된 퍼소나를 바탕으로 네 가지 유형의 사용 시나리오를 작성하였다.
본 연구의 결과는 ‘편리한 관리’ 중심의 새로운 인터랙션 패러다임의 등장과 폭발적으로 증가하는 디지털 정보의 홍수 속에서 효과적으로 디지털 정보를 관리할 수 있는 인터랙션 서비스 및 사례(UI/UX)를 제안하였다. 이를 통해 디지털 정보 관리의 효율성, 정보 되찾기의 정확성, 정보 가치의 지속성을 확보하고자 하였다.
Computer is a key tool for dealing with digital information in the field of ICT(Information and Communication Technology). Computer has been developed in various forms from a typical computer which consists of system unit, monitor, keyboard, and mouse to smart phone that has various small chips in small and thin body.
In the early 2000s, computers had been recognized as 'a handy tool' for efficient and use in human and computer interaction. In 2002, new interaction paradigms emerged because of the rapid popularization of high-speed Internet, personal computers with high-performance,
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and low price of products by the information technology development. According to progressing of 'Increase the capacity' and 'Diversification of the channels', the digital information has been explosive growth. And a goal of the computer interaction has converted to the paradigm of 'Convenient management'. that can connect to
information quickly and preserve values consistently.
Therefore, the purpose of thesis is to propose applications based
on the interaction in terms of design.
As a result of researching status and problems of the common
digital information management services, the services relied on user's memory for huge amount of information data and it is really hard to manage. Typical examples of the problem are Non-patterned information, a limit of 'Folder navigation', 'Keyword search', and a technology of synchronization with the cloud database. Therefore, I researched the types of problems through the case studies and had a brainstorming to resolve the issues were summarized and analyzed before.
Based on previous studies, to derive three conditions of solving problems for establishing the design strategy. The types of information management were assorted four issues. And persona scenarios that related to four types of information management found practical problems and needs. Relationship among data is very important while managing digital information.
discovered important things that the relation between digital information is very useful to manage by making persona scenarios that helped to find problem in managing practical digital information.
The relationship can be a solution to the problem in progress of digital information managing. So, the concept of relational meta data was adapted to developing the interaction design proposal. The relational meta data is a data that has relationship between a common context and information with the purpose. It is used for digital information managing because user can recall 'Situation' related to the
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information through 'Remind'. Big data is used for extracting relational data consists of 'Situation'.
To take advantage of the features of a relational meta data as a result of the present study was to develop the interaction design examples of two types, 'Metablr' and 'Meta advisor', working by the model of relation meta data. 'Metablr' is a application for smart phone, 'Meta advisor' is an utility for personal computer like desktop and laptop. These softwares are connected to 'Meta cloud' that has the relational meta data repository and library.
Finally, The application is designed by UX/UI design process. It has Flowcharts, Wireframe, and GUI. And persona scenarios of four types that is made before were applied solutions involving practical examples.
In conclusion, this thesis suggests a new interaction service and UI/UX design by new interaction paradigms focused on 'Convenient management' to improve the efficient management of the digital information, the accuracy of the information, and the continuity of the information value.
Language
Korean
URI
http://hdl.handle.net/10371/128934
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Appears in Collections:
College of Fine Arts (미술대학)Dept. of Crafts and Design (디자인학부)Theses (Master's Degree_디자인학부)
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