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Koreas Competitive Position in Apparel Industry: Strategies and Perspectives : 한국 의류 사업의 경쟁적 위치: 전략 및 전망

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Authors

Anastasiya Tsoy

Advisor
문휘창
Major
국제대학원 국제학과(국제통상전공)
Issue Date
2012-08
Publisher
서울대학교 대학원
Keywords
apparel industrylow cost advantagesglobal completionsurvival strategiesGeneralized Double Diamond Modelculture
Description
학위논문 (석사)-- 서울대학교 국제대학원 : 국제학과(국제통상전공), 2012. 8. 문휘창.
Abstract
한국의류산업은 아직도 한국경제에서 아주 중요한 역할을 하고 있다. 과거 한국 의류 산업에 연관된 기업들은 경쟁자들에 비해 저렴한 가격 우위로 글로벌 시장에서 경쟁해 왔다. 하지만 베트남, 캄보디아, 인도네시아, 필리핀, 그리고 특히 중국과 같은 나라들은 과거 한국이 경쟁력을 갖추며 글로벌 무대에 진출할 때 불렸던 이른바 신흥국으로 부상하며 한국의 가격 우위를 위협하고 있다. 이러한 글로벌 경쟁 구도에서 한국이 가진 가격 우위는 지속될 수 없으며 한국 기업들은 세계 시장에서 장기적인 수익성을 보장하기 위한 새로운 전략과 위치를 찾아야 한다.
1996년 실시된 대대적인 물류 개방은 국내 패션 시장이 해외 고급 제품들과의 경쟁하도록 이끌었다. 2001년부터 한국에 유명패스트 패션브랜드들이 대거 유입되며 국내 브랜드들의 경쟁은 더욱 심화되었다. 현제 연구는 경쟁력을 유지할수 있도록 일반화된 더블다이먼드 모델은 이용하여 생존 전략을 개발하고 제안하며 추가적인 통찰력을 주기 위해 문화적 양상과 국가 이미지를 분석하고 산업 수준에서뿐만 아니라 국가 수준에서도 방향을 제안하는 것을 시도해봤다.
Korean apparel industry still plays an important role for the Korean economy. In the past, Korean apparel firms have traditionally competed in global markets through the low cost advantages over its competitors. However such countries as Vietnam, Cambodia, Indonesia, Philippines and particularly China are now emerging as newly industrialized countries the title which Korea used to have in its past and entering global arena building their competitive competencies, thus threatening cost advantages of Korean firms. Formation of trading blocs has increased Koreas vulnerability to global competition as it accelerated the change of sourcing pattern.
The large opening in logistics in 1996 in Korea made the domestic fashion market the arena of competition among advanced goods from abroad. Since 2001, country has seen a flood of popular fast fashion brands, putting domestic brands even on a more harsh competition. Thus current study attempted to develop and suggest survival strategies for sustaining competitive advantage for Korean apparel industry using Generalized Double Diamond model and make analysis of cultural aspect, country image to give additional insights and propose strategies not only at industry level but company level as well.
Language
English
URI
https://hdl.handle.net/10371/129232
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