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Legality of R&D Subsidies in the WTO : WTO의 연구개발 보조금 합치성에 대한 연구

DC Field Value Language
dc.contributor.advisor안덕근-
dc.contributor.authorWonhee Lee-
dc.date.accessioned2017-07-19T04:26:19Z-
dc.date.available2017-07-19T04:26:19Z-
dc.date.issued2012-08-
dc.identifier.other000000005319-
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/10371/129238-
dc.description학위논문 (석사)-- 서울대학교 국제대학원 : 국제학과(국제통상전공), 2012. 8. 안덕근.-
dc.description.abstract국가경제성장에 있어 기술혁신의 중요성이 제고됨에 따라 R&D(연구개발)에 대한 정부지출도 늘어나고 있다. 세계무역기구(WTO) 체제하에서 정부(또는 정부기관)의 R&D 보조금은 SCM(보조금과 상계관세법)에 허용가능 보조금(non-actionable subsidy)으로 규정되어 있다. 하지만 이러한 규정은 SCM 31조에 따라 2000년 1월에 종료되었다.
본 논문은 WTO체제하에서 최초로 R&D 보조금과 관련 분쟁이 발생한 Canada-Aircraft, EC-Aircraft 및 US-Aircraft 분쟁들을 살펴보았다. 이 분쟁들은 항공우주 산업은 물론이고 위성, 통신 및 컴퓨터 등의 IT 최첨단 하이테크의 총아로서 국가기술경쟁력 향상이라는 동인과 방위산업발전이라는 이유로 제공된 정부의 R&D 보조금에 대한 WTO의 통상법적 입장을 제공한 최초의 분쟁이다.
본 연구에서는 최근에 WTO 상소기구의 판결이 나온 US-Aircraft사례를 포함, 기존의 항공기 분쟁에서도 첨예한 문제가 되었던 주요 항공기 R&D 보조금에 대한 통상법적 사례분석을 통해 항공기 산업에 취해진 다양한 R&D 보조금의 WTO체제 합치성에 대해 분석하고, 향후 R&D 보조금에 대한 WTO의 입장에 대해 살펴보았다.
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dc.description.abstractAs countries consider technology innovations important for economic growth, expenditures for research and development (R&D) of technology is increasing. Under the World Trade Organization (WTO) system, R&D subsidies by governmental entities were permitted as a non-actionable subsidy in accordance with the SCM (Subsidy and Countervailing Measure) Agreement. However, the provision on the non-actionable subsidies terminated as of January, 2000 according to the Article 31 of the SCM Agreement. So far, aircraft industries have been the only industry where R&D subsidies are challenged in the WTO. The paper examines the trade disputes regarding Canadas measures and the bilateral disputes between the U.S. and the EC. In these cases, various R&D subsidies on civil aircrafts are found to be inconsistent with the WTO. This study interprets the WTO decisions on various R&D subsidies disputed in the aircraft cases and examines what types of R&D subsidies are found to be inconsistent with the WTO.-
dc.description.tableofcontentsABSTRACT i
TABLE OF CONTENTS ii
LIST OF FIGURES iii
LIST OF TABLES iii
LIST OF ABBREVIATIONS iv
I. INTRODUCTION 1
II. LITERATURE REIVEW 4
III. BACKGROUND OF THE INDUSTRY AND THE DISPUTES 6
1. CHARACTERISTICS OF THE CIVIL AIRCRAFT INDUSTRY 6
2. BACKGROUND OF CANADA AIRCRAFT CASE 10
3. BACKGROUND OF US V. EC CASE 12
IV. AGREEMNTS ON SUBSIDIES 16
1. THE GATT 1947 & TOKYO ROUND 1979 16
2. 1992 CIVIL AIRCRAFT AGREEMENT 18
3. THE URUGUAY ROUND & THE SCM AGREEMENT 19
3.1. Subsidies under the SCM agreement 20
3.2. Subsidies on Research and Development 25
V. ANALYSIS ON THE WTO DISPUTE 27
1. CANADA-AIRCRAFT CASE 29
2. EC-AIRCRAFT CASE 32
2.1. EC Measures Found to be Illegal 33
2.2. EC Measures Found to be Legal 36
3. US-AIRCRAFT CASE 37
3.1. U.S. Measures Found to be Illegal 38
3.2. U.S. Measures Found to be Legal 40
VI. POLICY IMPLICATION & CONCLUSION 43
REFERENCES 45
APPENDIX 48
국문초록 53
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dc.formatapplication/pdf-
dc.format.extent1095454 bytes-
dc.format.mediumapplication/pdf-
dc.language.isoen-
dc.publisher서울대학교 대학원-
dc.subjectR&D subsidy-
dc.subjectWTO-
dc.subjectSCM Agreement-
dc.subjectAircraft Industry-
dc.titleLegality of R&D Subsidies in the WTO-
dc.title.alternativeWTO의 연구개발 보조금 합치성에 대한 연구-
dc.typeThesis-
dc.contributor.AlternativeAuthor이원희-
dc.description.degreeMaster-
dc.citation.pages56-
dc.contributor.affiliation국제대학원 국제학과(국제통상전공)-
dc.date.awarded2012-08-
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