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Legality of R&D Subsidies in the WTO : WTO의 연구개발 보조금 합치성에 대한 연구
DC Field | Value | Language |
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dc.contributor.advisor | 안덕근 | - |
dc.contributor.author | Wonhee Lee | - |
dc.date.accessioned | 2017-07-19T04:26:19Z | - |
dc.date.available | 2017-07-19T04:26:19Z | - |
dc.date.issued | 2012-08 | - |
dc.identifier.other | 000000005319 | - |
dc.identifier.uri | https://hdl.handle.net/10371/129238 | - |
dc.description | 학위논문 (석사)-- 서울대학교 국제대학원 : 국제학과(국제통상전공), 2012. 8. 안덕근. | - |
dc.description.abstract | 국가경제성장에 있어 기술혁신의 중요성이 제고됨에 따라 R&D(연구개발)에 대한 정부지출도 늘어나고 있다. 세계무역기구(WTO) 체제하에서 정부(또는 정부기관)의 R&D 보조금은 SCM(보조금과 상계관세법)에 허용가능 보조금(non-actionable subsidy)으로 규정되어 있다. 하지만 이러한 규정은 SCM 31조에 따라 2000년 1월에 종료되었다.
본 논문은 WTO체제하에서 최초로 R&D 보조금과 관련 분쟁이 발생한 Canada-Aircraft, EC-Aircraft 및 US-Aircraft 분쟁들을 살펴보았다. 이 분쟁들은 항공우주 산업은 물론이고 위성, 통신 및 컴퓨터 등의 IT 최첨단 하이테크의 총아로서 국가기술경쟁력 향상이라는 동인과 방위산업발전이라는 이유로 제공된 정부의 R&D 보조금에 대한 WTO의 통상법적 입장을 제공한 최초의 분쟁이다. 본 연구에서는 최근에 WTO 상소기구의 판결이 나온 US-Aircraft사례를 포함, 기존의 항공기 분쟁에서도 첨예한 문제가 되었던 주요 항공기 R&D 보조금에 대한 통상법적 사례분석을 통해 항공기 산업에 취해진 다양한 R&D 보조금의 WTO체제 합치성에 대해 분석하고, 향후 R&D 보조금에 대한 WTO의 입장에 대해 살펴보았다. | - |
dc.description.abstract | As countries consider technology innovations important for economic growth, expenditures for research and development (R&D) of technology is increasing. Under the World Trade Organization (WTO) system, R&D subsidies by governmental entities were permitted as a non-actionable subsidy in accordance with the SCM (Subsidy and Countervailing Measure) Agreement. However, the provision on the non-actionable subsidies terminated as of January, 2000 according to the Article 31 of the SCM Agreement. So far, aircraft industries have been the only industry where R&D subsidies are challenged in the WTO. The paper examines the trade disputes regarding Canadas measures and the bilateral disputes between the U.S. and the EC. In these cases, various R&D subsidies on civil aircrafts are found to be inconsistent with the WTO. This study interprets the WTO decisions on various R&D subsidies disputed in the aircraft cases and examines what types of R&D subsidies are found to be inconsistent with the WTO. | - |
dc.description.tableofcontents | ABSTRACT i
TABLE OF CONTENTS ii LIST OF FIGURES iii LIST OF TABLES iii LIST OF ABBREVIATIONS iv I. INTRODUCTION 1 II. LITERATURE REIVEW 4 III. BACKGROUND OF THE INDUSTRY AND THE DISPUTES 6 1. CHARACTERISTICS OF THE CIVIL AIRCRAFT INDUSTRY 6 2. BACKGROUND OF CANADA AIRCRAFT CASE 10 3. BACKGROUND OF US V. EC CASE 12 IV. AGREEMNTS ON SUBSIDIES 16 1. THE GATT 1947 & TOKYO ROUND 1979 16 2. 1992 CIVIL AIRCRAFT AGREEMENT 18 3. THE URUGUAY ROUND & THE SCM AGREEMENT 19 3.1. Subsidies under the SCM agreement 20 3.2. Subsidies on Research and Development 25 V. ANALYSIS ON THE WTO DISPUTE 27 1. CANADA-AIRCRAFT CASE 29 2. EC-AIRCRAFT CASE 32 2.1. EC Measures Found to be Illegal 33 2.2. EC Measures Found to be Legal 36 3. US-AIRCRAFT CASE 37 3.1. U.S. Measures Found to be Illegal 38 3.2. U.S. Measures Found to be Legal 40 VI. POLICY IMPLICATION & CONCLUSION 43 REFERENCES 45 APPENDIX 48 국문초록 53 | - |
dc.format | application/pdf | - |
dc.format.extent | 1095454 bytes | - |
dc.format.medium | application/pdf | - |
dc.language.iso | en | - |
dc.publisher | 서울대학교 대학원 | - |
dc.subject | R&D subsidy | - |
dc.subject | WTO | - |
dc.subject | SCM Agreement | - |
dc.subject | Aircraft Industry | - |
dc.title | Legality of R&D Subsidies in the WTO | - |
dc.title.alternative | WTO의 연구개발 보조금 합치성에 대한 연구 | - |
dc.type | Thesis | - |
dc.contributor.AlternativeAuthor | 이원희 | - |
dc.description.degree | Master | - |
dc.citation.pages | 56 | - |
dc.contributor.affiliation | 국제대학원 국제학과(국제통상전공) | - |
dc.date.awarded | 2012-08 | - |
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