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Enhancing Firm Competitiveness through Social Activities: Case Study of MNCs in Indonesia : 기업의 사회활동을 통한 기업의 경쟁력 강화방안에 대한 고찰: 인도네시아에 투자한 MNC의 분석

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Authors

이렌 마가렛

Advisor
Hwy-Chang Moon
Major
국제대학원 국제학과(국제통상전공)
Issue Date
2014-02
Publisher
서울대학교 대학원
Keywords
Creating Shared Value (CSV)Corporate Social Opportunity (CSO)CompetitivenessMNCFDI
Description
학위논문 (석사)-- 서울대학교 국제대학원 : 국제학과(국제통상전공), 2014. 2. 문휘창.
Abstract
이 논문은 기업이 했던 사회 활동을 재고하여 공유 가치 창출 CSV 개념이 기업의 경쟁력에 미치는 영향을 분석하였다. 해외 직접 투자 시나리오에 개념을 통합함으로써 다국적 기업의 사회 활동을 법으로 규제하고 있는 인도네시아에 투자한 4개 기업의 케이스 분석을 하였다.
네슬레 (Nestle) 인도네시아의 낙농업의 지원과 삼성 전자 인도네시아 희망의 집은 각각 기업의 가치 사슬 안에서 취약한 부분과 사회에서 가장 필요로 하는 부분을 연결함으로써 제품과 인력 경쟁력을 강화시켰다. 네슬레 인도네시아는 유제품의 차별화로 기업의 경쟁력을 강화하였다. 마찬가지로 삼성 전자 인도네시아는 기술 및 고객 서비스에 대한 교육을 제공하여 애프터 서비스의 향상과 인도네시아 현지 고용에 접근할 방법을 얻게 되었다. 유니레버(Unilever) 인도네시아는 취약한 부분을 파악하는 대신 경쟁력 있는 부분을 더 강화하였다. 반면에 크라카타우 (Krakatau) 포스코는 가치 사슬과 연결시키지 않음으로써 기업의 경쟁력과는 직접적인 연결을 시키지 못했다. 따라서 다국적 기업은 기업 뿐만 아니라 친화적인 투자 정책을 위한 정부의 역할에도 많은 시사점을 남긴다.
This thesis demonstrates how creating shared value (CSV) enhanced firm competitiveness through reconstruction of social activities at operational level using four steps strategy of corporate social opportunity (CSO). By incorporating the concept to FDI studies, this thesis examines whether social activities performed at host country has improved or strengthened one or more value activities through case studies in which the data were collected from secondary sources.
This thesis found that Nestle Indonesia dairy farm assistance and SEIN House of Hope which targeted MNCs competitive areas have been able to create synergy by linking weaknesses in the value chain and existing society needs. Nestle Indonesia competitiveness enhanced from differentiation provided by high quality milk-based products. Similarly, SEIN has been able to improve its after sales service and earned access to Indonesian youth employee by providing training on technical and customer service skills. Instead of overcoming weaknesses, Unilever Indonesia has strengthened its marketing and sales activities. While Krakatau POSCO donations and free events have not improved any value chain activities as they did not base on core competence as steel producer. These findings hold significant implications for business and government sectors that are formulating business friendly investment policies.
Language
English
URI
https://hdl.handle.net/10371/129256
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