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기초자치단체의 정보화 사업 성공요인에 대한 인식유형 분석 : Q 방법론을 사용하여
Analysis of the Perception Type of Success Factors in Local Government ’s Informatization Business : The Application of Q Methodology

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Authors
김지희
Advisor
김순은
Major
행정대학원 행정학과
Issue Date
2014-08
Publisher
서울대학교 대학원
Keywords
기초자치단체정보화 사업성공요인Q 방법론주관성인식유형local government,informatization business,success factors,Q Methodology,operant subjectivity,perception type
Description
학위논문 (석사)-- 서울대학교 행정대학원 : 행정학과, 2014. 8. 김순은.
Abstract
정보화 사업은 '정보통신기술 중심의 성장 확산'을 넘어서 '사회 전 영역에의 정보통신기술의 접목'으로 나아가고 있다. 기술의 발전과 외연의 확대를 추구하는 초기 단계를 지나 다양한 분야와의 융합을 도모하는 고도화된 현재의 정보화는 국가발전의 주요한 핵심 수단이 되었다. 따라서 정보화 성공전략 수립이 중요해졌고 이를 위해 정보화 사업 성공요인에 대한 분석은 선택이 아닌 필수로서의 당위성을 가진다. 그러나 정보화 사업 성공요인에 대한 기존의 분석은 사업 현장의 실무적 요소보다는 구조화된 전통적 행정이론을 중심으로 이루어지고 있다. 정보화 사업을 둘러싼 환경적 변수가 다양한 만큼 그에 대한 분석도 다양한 관점에서 이루어져야 할 것이다. 이에 본 연구는 정보화 사업 현장의 실무담당자들의 인식을 중심으로 사업 성공요인을 파악하고 있다.

그동안 정보화 사업을 점검하고 성패요인을 분석하여 발전방향을 제시하려는 노력이 지속적으로 이루어져왔다. 그러나 무수한 발전전략이 논의되는 가운데 정보화 사업 추진 지역 간 격차는 더욱 심화되고 있고, 특히 대부분의 기초자치단체의 경우 상위기관에서 하달된 정책사업을 완수하기에 급급한 실정이다. 그 이유를 본 연구는 분석대상인 정보화 사업의 성공요인이 실무와 동떨어진 이론적 차원에서만 정의되었다는 점에서 찾았다. 다시 말해, 학계의 연구자가 선험적으로 조작한 성공요인으로 구성된 구조화된 분석틀을 바탕으로 하기 때문에 현상에 대한 설명력이 제한될 수밖에 없다.

이러한 관점에서 본 연구는 인간이 개인적인 가치와 경험이 축적된 편의적 관점에서 현상을 주관적으로 인식한다는 점에 주목하여, 정보화 사업 실무 담당자들의 주관적 관점을 과학적으로 측정할 수 있는 Q 방법론을 사용하고 있다. 정보화 사업 성공요인에 대하여 실무 담당자들이 표시한 선호 경향을 유형화하여 인간의 주관성에 대한 공통점을 설명하였다는 점에서, 사업 현장의 실제적 요소를 반영하여 설명력을 강화한다는 의의를 가진다. 특히나 정책관련자들의 정책에 대한 주관적인 인식과 선호는 정책에 대한 순응을 결정할 뿐만 아니라 나아가 정책의 성패를 가를 수 있다는 점에서 중요한데, 정보화 사업 실무 담당자들의 인식유형 분류 작업은 향후 정보화 사업 기획과 재정비를 위해서도 활용될 수 있다는 정책적 함의를 가진다.

연구 결과, 정보화 사업 성공요인에 대하여 실무 담당자들은 세 가지 인식유형으로 구분된다. 첫 번째 리더십 중시 관점은 정보화 사업과 관련한 최고 결정권자인 구청장에게 집중하여, 구청장의 정치적 관심과 의지로부터 제도적·조직적·인적·물적 지원이 이루어져 강한 추진력의 기반이 구축된다는 점에 주목한다. 두 번째 네트워크 중시 관점은 정보화 사업의 소비자인 지역주민에게 집중하여, 정보화 서비스의 소비자로서 지역주민에 대한 배려가 사업의 실효성을 제고함으로써 사업 성공에 기여한다고 보고 있다. 세 번째 행정 중시 관점은 정보화 사업을 담당하는 실무 관리자에게 집중하여, 사업을 기획하고 집행하는 실무자의 업무처리에 대한 사후평가와 피드백 및 정보화 인력의 역량 강화가 사업의 원활한 추진을 위해서 중요하다고 인식한다.

본 연구를 통해서 세 가지 시사점을 도출할 수 있다. 첫째, 본 연구결과는 기존 선행연구에서 논의된 정보화 사업 성공요인에 대한 다양한 견해를 주관적 관점에서 실증적으로 입증하였다는 점에서 의의를 가진다. 둘째, 본 연구결과는 정보화 리더십의 의미를 예산과 관련하여 구체화하였다는 점에서 의의를 가진다. 셋째, 본 연구결과는 성과주의 분위기 속에서 명목적 참여 혹은 제한적 참여에 그쳤던 지역주민들의 역할에 대한 변화의 필요성을 보여준다.
Informatization business has advanced to the "fusion of information and communications technology to all areas of society" beyond the "growth spreading around the information and communications technology". In its early stages of development,informatization business focused on pursuing the expansion of extension and development of technology. Current informatization business has advanced to put emphasis on the convergence of information technology and other various fields. It has become a major means of national development thus establishing a successful informatization strategy is considered to be important and essential. To achieve this, analysis of the success factors of the informatization business has a justifiability as an essential rather than a choice. However, analyses of success factors in the informatization business have been made around not the practical elements of business site but the orthodox theory of public administration. As there are many environmental variable surrounding the informatization business,success factor analysis on informatization business should also be made from a variety of perspectives. Thus,in this study,success factors in the informatization business have been analvzed around the recognition of hands-on workers in the field of informatization business.
Efforts to inspect informatization business,analyze success and failure factor and present the development directions have been formed continuously. Despite of the repeated discussions on the development strategies,regional disparity and digital divide has become even more serious. Especially in the case of the local govemments,most of municipalities have no choice but to only fulfill the policy business notified from the central government in actuality. In this study,these problems are pointed out as a result that success factors in the informatization business have
been defined only in the theoretical dimension that is far from the business practice. In other words , power of explanation describing social phenomena is limited because researchers in academia establish the analytical framework made up of success factors defined in advance.
From this point of view ,this study focused on the fact that people recognize social phenomena subjectively in an operant perspective accumulated by personal values and experience,and used Q Methodology to measure operant subjectivity scientifically. In terms of categorizing hands-on workers' subjective preferences and explaining common features of subjectivity ,this study has strengthened the explanatory power to reflect the practical elements of the informatization business site. In particular , subjectivity and preference of hands-on workers determine adaptability to policy as well as whether or not the policy will succeed. For that reason ,it is important to categorize the type of hands-on workers recognition and subjectivity ,which can be used to suggest better strategy for future informatization business.
The result of the study shows that the factors of success in informatization business can be classified into three perception types. The First Type is "Leadership Oriented Type" that emphasizes leader' s political concerns and will to push forward with the informatization plan. The Second Type is "Network between government and residents Oriented Type" that focuses on careful consideration for residents to raise realistic and effective informatization. The Third Type is "Administrative Management Oriented Type" that concentrates on business management including feedback and human resources policy in order to promote the business smoothly.
Throughout the study , it is possible to derive three implications. First , this study proves various viewpoints on factors of success in informatization business empirically on the terms of subjectivity. Second,this study embodies ’leadership of the informatization' in conjunction with the budget. Third,this study proposes the need for change in the role of local residents who has remained in the limited participation in performance budgeting system.
Language
Korean
URI
http://hdl.handle.net/10371/130060
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Appears in Collections:
Graduate School of Public Administration (행정대학원)Dept. of Public Administration (행정학과)Theses (Master's Degree_행정학과)
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