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석유가격이 소비에 미치는 영향모형에 관한 연구 - 휘발유, 경유를 중심으로 : Study on the model which the price of petroleum affects consumption of petroleum : focused on gasoline, diesel

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Authors

최종서

Advisor
정광호
Major
행정대학원 공기업정책학과
Issue Date
2014-08
Publisher
서울대학교 대학원
Keywords
휘발유 가격경유 가격휘발유 소비경유 소비가격탄력성Gasoline pricesdiesel pricesgasoline consumptiondiesel consumptionthe price elasticity
Description
학위논문 (석사)-- 서울대학교 행정대학원 : 공기업정책학과, 2014. 8. 정광호.
Abstract
하는 원유 수입국이다. 석유는 전 세계적으로 일부지역에 한정된 매장량을 보이고 있는 유한자원이고 우리나라는 거의 전량을 해외 수입에 의존하고 있다. 따라서 우리나라는 석유수급 불안 요인에 대한 리스크가 매우 높은 편이다.
우리나라는 석유 소비에서 수송용 연료가 차지하는 비중이 33%를 차지하고 있다. 현재 수송용 연료의 95%를 석유가 차지하고 있다. 수송용 연료인 휘발유와 경유는 우리 국민의 생활과 아주 밀접한 관련이 있고 이를 둘러싼 각종 정책들과 연관되어있다. 환경정책, 세금정책, 석유수급정책, 대체에너지정책, 지역별특화정책 등이다. 따라서 휘발유와, 경유의 가격이 소비에 미치는 영향모형을 분석하는 것은 향후 이러한 정책 수립의 기초자료로써 중요한 의미를 가질 수 있다.
본 연구는 수송용 연료인 휘발유, 경유의 가격이 소비에 미치는 영향모형에 대해 분석하였다. 기간은 2003년부터 2012년 까지로 하였으며 16개 광역시도단위로 분석하였다. 연구모형에 이용된 자료는 시도별 휘발유, 경유의 가격, 소비량, 차량대수, 인구수, GRDP, 휴가철의 계절요인, 국제석유가격, 환율, 전월소비량이다.
분석방법은 OLS분석과 2SLS분석을 이용하였으며 시차변수를 활용한 경우와 그렇지 않은 경우로 나누어서 분석하였다. 위의 분석방법은 휘발유, 경유 각각에 대해서 지역을 전국, 수도권, 비수도권으로 나누어 분석하였다.
분석결과, 휘발유와 경유는 각각 다른 가격탄력성을 보였으며 수도권, 비수도권도 서로 다른 결과가 나타났다.
이 분석을 통해 정부가 휘발유, 경유 등의 석유가격이나 수요를 에 대한 정책을 수립하는 데 기본 자료로 활용할 수 있고 가격에 대한 수요 함수를 도출하여 향후 수급대책을 수립하거나 석유제품시장에 영향을 주는 다양한 정책의 효과를 예측하는 데 기초 자료로 활용할 수 있겠다. 또 고갈자원의 특성상 대체에너지의 필요성도 급증하고 있으므로 대체에너지의 개발계획을 촉구할 수 있겠다.
Korea is strongly dependent on crude oil imports and the world's fifth largest importer of crude oil. Oil is a limited and finite resources in some areas of the world. Korea relies on imports. Thus, the risk on uncertainties in supply and demand for oil is very high in Korea.
Fuel oil consumption in the country accounts for transport and 33%, respectively. Currently petroleum accounts for 95% of transportation fuel. Gasoline and diesel which are fuel for transportation are very closely related to the lives of people and associated with a variety of policies. The policies are environmental policy, tax policy, the oil supply policy, renewable energy policy and regional policy. Thus, analysis about the effect of oil price on the oil consumption is the basis for future policy as this can have important implications.
This study shows the impact of the petroleum product price on the petroleum consumption. Petroleum product is limited to transportation fuel(gasoline and diesel). This study is conducted based on the data limited to period (2003-2012) and 16 metropolitan cities. The data used in the research are petroleum prices, consumption, number of vehicles, population, GRDP, holiday season, the seasonal factors, the international oil prices, exchange rate and consumption of the previous month.
2SLS analysis and OLS analysis are used in this study. Each analysis is applied in each case of lagged variable is used and not used.
This study shows that price elasticity of petroleum is different by kind of petroleum(gasoline and diesel) and region.
Furthermore, government through the analysis of gasoline, diesel and other petroleum can establish the policies for petroleum price or supply&demand. Government can also predict the effect of the policies. According to the nature of the depletion of resources and the increasing need for alternative energy, alternative energy development plan can be urged.
Language
Korean
URI
https://hdl.handle.net/10371/130578
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