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기업의 사회적 책임(CSR)이 기업성과에 미치는 영향에 관한 연구 : 공기업 및 준정부기관을 대상으로
A Study of the Effect of Corporate Social Responsibility on Corporate Performance : Focusing on Public Enterprises

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Authors
임진한
Advisor
김상헌
Major
행정대학원 공기업정책학과
Issue Date
2014-08
Publisher
서울대학교 대학원
Keywords
공기업기업의 사회적 책임기업성과
Description
학위논문 (석사)-- 서울대학교 행정대학원 : 공기업정책학과, 2014. 8. 김상헌.
Abstract
최근들어 기업의 사회적 책임(CSR: corporate social responsibility)에 대한 논의가 많아지고 있으며, 빠르게 변화하고 있는 경영환경에서 기업이 경쟁력을 확보하기 위해 점차 의무적인 관점에서 벗어나 전략적인 관점에서 활성화되어가고 있다. 더욱이 최근 공기업에 대해 방만한 경영을 하고 있다는 사회적 비난과 함께, 일부 부정부패 사례 발생으로 국민으로부터의 신뢰가 하락하고 있어, 공기업 입장에서 지속가능한 경영을 위해 사회적 책임 활동을 통한 다양한 성과 제고의 필요성은 더욱 커지고 있다고 보인다. 이에 본 연구에서는 공기업 및 준정부기관을 대상으로 하여 기업의 사회적 책임 활동과 기업성과와의 관계에 대해 분석하고자 하였다.
본 연구는 기업의 사회적 책임 활동수준 측정을 위해 공공기관 경영실적 평가의 사회공헌지표 득점을 활용하였다. 이는 2011년 평가시 도입된 것으로 각 공기업 및 준정부기관의 민간부문 일자리 창출, 공정사회 구현, 중소협력기업과의 동반성장, 기관의 특성에 부합하는 사회봉사활동 등에 대한 노력과 성과를 평가한 것이다. 종속변수인 기관의 성과는 소비자 측면, 종업원 측면, 재무적 측면의 성과로 구분하고 각각 고객만족도, 청렴도, 총자산순이익률을 대용변수로 하여 실증적인 분석을 하였으며, 기관유형, 기관규모, 측정연도, 평가종합등급을 통제변수로 활용하여 연구의 모형을 확장하였다. 이와 같은 연구모형을 통해 선행연구를 바탕으로 설정한 기업의 사회적 책임 활동이 기업성과에 긍정적인 영향을 미친다는 가설을 검증하고자 다중회귀분석을 시행하였다.
분석결과 첫째, 기업의 사회적 책임 활동은 소비자 성과에 긍정적인 영향을 미치는 것으로 나타났다. 이는 기업의 사회적 책임 활동이 소비자들로 하여금 해당 기업에 대한 신뢰와 좋은 기업이미지를 이끌어내기 때문으로 보인다.
둘째, 기업의 사회적 책임 활동은 종업원 성과에도 긍정적인 영향을 미치는 것으로 나타났다. 종업원들이 소속기업의 사회적 책임 활동에 대해 인지한 경우 소속기업에 대해 긍지를 갖고 신뢰를 하게 되어, 본인의 역할을 더욱 충실히 수행하고 기업에 더욱 협조하게 되기 때문이라고 해석할 수 있다.
마지막으로, 기업의 사회적 책임 활동이 재무적 성과에는 유의미한 영향을 미치지 못하는 것으로 나타났다. 공기업 및 준정부기관의 경우 이들 기관이 공급하는 재화 및 서비스에 대한 공공요금의 결정이 정부의 통제를 받고 있으며, 사업의 구조 및 형태 또한 이들 기관의 노력과 고객의 의사에 따라 변화하기 어려운 구조이기 때문으로 해석할 수 있다.
본 연구는 위와 같은 분석을 통해, 일반적인 사기업 뿐만 아니라 공기업 및 준정부기관에 있어서도 기업의 사회적 책임 활동이 기업성과에 영향을 미치고 있음을 실증적으로 확인하였다는데 의의가 있다. 이를 바탕으로 하여 실무적으로 기업 자원의 효율적인 사용이라는 측면에서 소비자 성과 제고를 위해 동반성장, 공정사회 구현 및 사회봉사활동 등 CSR 활동을 강화하려는 노력이 필요하며, 종업원 성과 제고를 위해 종업원들이 CSR 활동에 적극적으로 참여하도록 유도하고, 회사의 CSR 활동을 종업원들이 잘 인지할 수 있도록 홍보하는 등의 다양한 방안이 강구되어야 할 것으로 보인다.
Recently, discussion on corporate social responsibility has increased and several companies are actively promoting such responsibilities to secure sustainable growth and competitiveness. Moreover, due to social criticism towards public enterprises resulting from a series of corruption and scandals, the importance of social responsibility is rising for public enterprises. The purpose of the study is to analyze the effect of corporate social responsibility on corporate performance while focusing on public enterprises based on an empirical study.
In order to measure corporate social responsibility activities of individual companies, this study applied the corporate socialresponsibility index used in evaluation of public entities. Such index was first introduced in the evaluations conducted in 2011 to measure the efforts of public enterprises in creating new jobs in the private sector, efforts to realize a just society, seek accompanied growth with small enterprises, and volunteering activities that are in line with the characteristics of the company. Corporate performance, which is a dependent variable, can divided among consumer, employee, and financial aspects, and as a proxy measure, customer satisfactory index, integrity measure, and net income to total assets ratio was applied. Type of organization, size, year of evaluation, comprehensive evaluation level were applied as control variables to extend the study model. Multiple regression analysis was conducted in order to verify the positive effects corporate social responsibility activities have on corporate performance.
First, study results show that corporate social responsibility activities have positive influence on consumers. Such result is attributable to the fact that corporate social responsibility activities lead to enhanced reliability towards the company and better corporate image.
Second, study results show that corporate social responsibility activities have positive influence on employees. When employees are aware of the social responsibility activities of the company they are employed to, it heightens pride and trust towards the company, which leads to devotion to one's role and cooperation.
Lastly, study on the effects of corporate social responsibility activities on financial performance, however, did not lead to a meaningful result. For public enterprises, the price and tariff of the goods and services provided by such companies is in most cases regulated by the government, and business structure or type of business is difficult to change based on individual corporate efforts or customer opinions.
Through such analysis, this study was able to confirm the effects of corporate social responsibility on corporate performance in the case of public enterprises. As a result, in order to increase corporate performance in the consumer aspect, companies should enhance corporate social responsibility activities such as accompanied growth, realization of a just society and volunteering. In the employee aspect, companies should induce participation of its employees in corporate social responsibility activities and also consider introducing various methods to enhance employee recognition of such activities.
Language
Korean
URI
http://hdl.handle.net/10371/130603
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Appears in Collections:
Graduate School of Public Administration (행정대학원)Dept. of Public Enterprise Policy (공기업정책학과)Theses (Master's Degree_공기업정책학과)
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