Browse

연극에서 사용되는 라이브 카메라의 다중 프레임 효과 연구
A study on the multiple frame effects of the live camera theatre

Cited 0 time in Web of Science Cited 0 time in Scopus
Authors
김재영
Advisor
박현섭
Major
인문대학 협동과정 공연예술학전공
Issue Date
2015-02
Publisher
서울대학교 대학원
Keywords
라이브 카메라프레임실시간 영상스태프몽타주자기반영성
Description
학위논문 (석사)-- 서울대학교 대학원 : 협동과정 공연예술학전공, 2015. 2. 박현섭.
Abstract
본 논문은 연극 무대에서 라이브 카메라가 활용되는 방식을 설명하고, 실시간으로 스크린에 투사되는 영상이 무대 위 사건과의 관계 속에서 어떤 의미를 발생시키는지에 대하여 프레임 개념을 통해 분석한다.
라이브 카메라 연극에서는 카메라 스태프가 무대 위에 올라가 배우를 촬영함으로써 스태프의 존재가 관객에게 노출된다. 실시간으로 만들어지는 영상의 경우, 사전에 제작된 영상과 달리 매회 공연마다 카메라 스태프의 동선 변화, 렌즈 및 화각의 변화에 의해 영상 표현이 달라지며, 한 번 만들어진 영상은 다음 공연에서 반복 재생되지 않는다. 이러한 특성에 의해 라이브 카메라 연극의 무대는, 연극의 허구적 배경과 관련된 배우의 공간, 배우를 촬영하는 스태프의 공간, 실시간으로 영상 이미지를 보여주는 스크린의 공간으로 세분화된다.
스태프의 공간은 배우가 속해있는 연극의 허구적 세계 외부에 위치한 영역이며, 또한 스태프의 선택에 의해 라이브 카메라가 배치되는 공간이다. 이 공간에서 스태프는 스크린에 비치는 영상 이미지를 선택하고, 이미지의 형태와 크기를 결정짓는다. 스크린 공간은 무대 위에 현존하는 배우를 2차원의 평면 이미지로 시각화하는 공간이며, 카메라의 위치와 화각 등에 따라 이미지가 다양한 방식으로 표현되는 공간이다.
2장에서는 이처럼 라이브 카메라에 의해 분할된 각 영역들 사이에서 발생하는 상호작용과 다양한 예술적 효과를 ‘프레임’ 개념을 통해 설명한다. 넓은 의미의 프레임은 사회학적, 심리학적 관점에서 연구되고 있는 개념으로 사회 구성원들이 상호작용에 참여하는 방식을 규정짓는 무형의 원칙과 관련된다. 좁은 의미의 프레임은 주로 영화 이론에서 다뤄져 왔으며, 영화, 회화, 사진, 연극 등이 다루고 있는 예술작품 내부의 세계와 외부의 현실 세계 사이에 놓인 외형적인 틀을 의미한다. 이 때의 프레임은 단순히 물리적으로 구획된 틀로서 기능할 뿐만 아니라, 이미지의 크기와 형태를 결정짓는 경계로서 기능하기도 한다. 본고에서는 라이브 카메라 연극의 각 영역이 상호작용하는 방식을 설명하기 위해서는 넓은 의미의 프레임 개념을 통해, 실시간 영상 이미지를 표현하는 스크린 공간의 특수성과 카메라의 기능을 구체적으로 설명하기 위해서는 좁은 의미의 프레임 개념을 주로 사용한다.
3장에서는 라이브 카메라에 의해 분할된 각각의 프레임들이 상호작용을 통해 다양한 연극적 효과를 발생시키고 있음을 설명한다. 먼저 이질적인 이미지들을 병치하여 의미를 생성하는 방식으로서 프레임 사이의 몽타주 효과가 나타나고 있음을 밝히고, 실시간 영상이 제작되는 과정을 관객에게 노출시킴으로써 연극이 스스로의 형식을 드러내는 자기반영성이 나타남을 설명한다. 또한 배우의 분신 이미지로서의 스크린 이미지를 설명하고, 관객이 자신의 시점과 라이브 카메라의 시점을 끊임없이 비교함으로써 이미지를 종합적으로 재구성하는 과정에 대해 설명한다.
이를 통해 본고는 라이브 카메라 연극이 하나의 시공간적 배경과 사건이 지배하는 단일 프레임 형태가 아니라, 다양한 시공간적 배경이 공존하고, 여러 층위의 행위들이 복잡하게 뒤섞여 있는 다중 프레임 형태로 이해되어야 함을 설명한다. 이러한 이해가 바탕이 될 때, 라이브 카메라 연극과 같은 새로운 연극 형식에서 등장인물의 행동 양식과 드라마의 진행 방식, 관객의 지각 방식 등이 어떻게 달라지는지에 대한 주제가 보다 정교하게 연구될 수 있다.
This paper explores how the live camera is used on the theatre stage, and analyzes how the real-time video image projected on the screen generates meanings in relation to the other events on the stage by considering the concept of “frame”. In the live camera theatre, the presence of the camera staffs is exposed to the audience, for they making a real-time motion picture of the actors on the stage. Unlike the pre-produced image, the real-time image varies each time depending on the changes in the staff’s moving line or the camera lens and angles. Once the real-time image is created, that image will not be played repeatedly in the next performance. For these reasons, the stage space of the live camera theatre is divided into actor’s space which relates to the theatrical fictional backgrounds, staff’s space which makes a film of actors and screen space which represents the images in real time.
The staff’s space is an area located on the outside of the fictional world of the actor belongs, and also in which the live camera is placed by the selection of the staff. The staff in this space determines the shape and size of the image represented on the screen. The screen space is an area that visualizes the presence of the actor on the stage into a two-dimensional planar image, in which the image is represented in different ways in accordance with the position and angle of the camera.
Chapter 2 explores the interaction and various artistic effects occurred between the each areas divided by the live camera through the concept of "frame". In a broad sense of frame, this concept, having been studied from the sociological, psychological point of view, is associated with the intangible principle that defines how the members of soiciety to participate in the interaction. In a narrow sense of frame, mainly having been dealt with in the film theory, it means the external border placed between the inside of the art works such as film, painting, photography, theater and the ouside of the art works, that is the real world. In latter sense of frame, it functions not only as a physically partitioned border and also as a limited boundary for determining the size and shape of the image. In this paper, the broad sense of frame concept is mainly used when explaining the way of interacting between the areas divided by the live camera, and the narrow sense of frame concept is used when pointing out the specific features of screen and camera which makes the real-time video image.
Chapter 3 describes that each frame divided by the live camera generates various theatrical effects via interaction. First, the montage effect between the frames is revealed as a way of generating the new meanings when the heterogeneous images juxtaposed. And the self-reflexivity of the theater, refering to its own form, is revealed by exposing the process of making a real-time video image to the audience. Also, this chapter describes the screen image as an actor’s alter ego image, and explains the process that the audience restructures images comprehensively by comparing their own perspectives and the live camera’s view points.
On this account, this paper explains that the live camera theater should be understood as multiple frame structures which various spatiotemporal backgrounds and several layers of actions coexist, rather than as a single frame structure that a single spatiotemporal background and event governs. Based on this understanding, the issues about how the behavior of the theatrical character and the perception of the audience changes in the new form of the theater like the live camera theater can be studied more elaborately.
Language
Korean
URI
http://hdl.handle.net/10371/131787
Files in This Item:
Appears in Collections:
College of Humanities (인문대학)Program in Performing Arts Studies (협동과정-공연예술학전공)Theses (Master's Degree_협동과정-공연예술학전공)
  • mendeley

Items in S-Space are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

Browse