Publications

Detailed Information

Poetic Utterance and Subjectivity in T. S. Eliot's 『Prufrock and Other Observations』 : 엘리엇의 초기시에 나타난 시적 발화와 주체성

DC Field Value Language
dc.contributor.advisor봉준수-
dc.contributor.author고성희-
dc.date.accessioned2017-07-19T09:45:25Z-
dc.date.available2017-07-19T09:45:25Z-
dc.date.issued2017-02-
dc.identifier.other000000142327-
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/10371/131929-
dc.description학위논문 (석사)-- 서울대학교 대학원 : 영어영문학과, 2017. 2. 봉준수.-
dc.description.abstract본 논문은 T. S. 엘리엇의 초기시에서 설화자의 시적 발화와 주체성의 관계를 젠더, 비인간 행위자, 그리고 풍자의 문제에 집중해 살펴본다. 특히 엘리엇의 대표적 초기시「J 알프레드 프루프록의 연가」에서 프루프록의 파편화된 의식과 감수성이 다른 작품 속 설화자들에게도 발견되며 이를 프루프록적 기질이라고 분석한다. 수동적이고 사색적인 설화자는 여성 인물과 소통을 시도하며 내면적 혼란을 경험하고 결국 여성 인물에게 주체자 역할을 맡긴다. 도시 시의 설화자들도 고립된 상태로 주변을 관찰하며 수동적인 상태를 유지한다. 이들은 비인간 행위자에게 주체성을 맡기고 프로프록적 기질을 나타내는 것이다. 프로프록적 기질을 띠는 설화자와 달리, 풍자적인 설화자들은 인물들과 감정적 거리를 유지함으로써 발화의 문제를 겪지 않는다. 그러나 그들은 주체성을 확립하지 못하며 그림자처럼 인물 묘사 뒤에 숨는다. 결국엔 프루프록적 기질을 가진 설화자들과 발화의 성공을 제외하고는 같은 상황에 머문다. 시적 발화에 성공한 설화자들과 실패한 설화자들 모두 주체성을 여성인물, 비인간 행위자, 또한 풍자의 대상에게 넘긴다. 엘리엇은 초기시에서 시적 발화에 실패하고 주체자 역할을 수행하지 못하는 설화자 모습을 통해서 주체성 확립에 대한 의문을 던진다.
1장은 발화의 대상이 여성인 작품들에서 설화자의 침묵과 불안정한 몸짓이 발화에 미치는 영향을 탐구하며, 2장에서는 비인간 행위자가 설화자 대신에 행동하고 발화에 성공하지만, 주체성을 설립하지 못하는 설화자를 검토한다. 3장에서는 프루프록적 기질을 가진 설화자들은 분열된 의식과 수동적인 상태로 인해 발화에 성공하지 못한 반면 풍자적인 설화자들은 발화에서 문제를 겪지 않는 모습을 살펴본다. 그러나 이들은 주체성을 확립하려는 의지가 없으며 등장인물을 묘사하며 자신을 숨기려고 한다.
-
dc.description.abstractThis thesis aims to examine the relationship between poetic utterance and subjectivity in T. S. Eliots 『Prufrock and Other Observations』in terms of gender, nonhuman agency, and satire. Many studies on Eliots early poetry focus on the speaker, in particular, Prufrock of The Love Song of J. Alfred Prufrock. Prufrocks timid and hesitant nature and sensitivity can be identified as the Prufrockian temperament which can be traced in other speakers. In this thesis, the Prufrockian temperament directly affects the speakers poetic utterance, especially when the speakers experience difficulty speaking out loud or collecting their fragmented consciousness. In the presence of a female character, actual or imagined, they encounter internal turmoil, resulting in their digression and eventual silence. In other poems in 『Prufrock』, the nonhuman agent overtakes the position of acting and speaking subjects while the speakers passive consciousness merely registers their actions. In both cases, the speakers exhibit the Prufrockian temperament, often ending the poems in the same fragmented states in which they began. On the other hand, the speakers of the satires in 『Prufrock』juxtapose with speakers with the Prufrockian temperament. Placing an emotional distance from the other characters through satire, the satirical speakers succeed in their utterance. However, within their relatively coherent characterization, they erase traces of their subjectivity by maintaining an objective position. Both Prufrockian speakers and satirical speakers hide behind fragmented and coherent utterance as they hand over the subject position to the women, nonhuman agents, and satirical objects.
In the first chapter of the thesis, the male speakers failure of poetic utterance and his fragmented consciousness in the presence of both imagined and actual female characters will be explored. The second chapter delves into poems where the isolated speaker observes the urban landscape where nonhuman agents direct and control the speakers consciousness, often taking the position of speaking subject. Although the speakers of the city poems do not experience the chaos of those with the Prufrockian temperament, they reflect similar aspects of sensitivity and passivity and they too lose control over their utterance and subjectivity. Lastly, the satirical speakers utterance will be analyzed as the emotional distance between speaker and character frees the speaker from any anxiety or fragmentation. Nevertheless, his utterance does not construct his subject position, since it seeks to create satirical objects rather than to reveal his viewpoint. Altogether, the poems in 『Prufrock and Other Observations』reflect Eliots overall question about the establishment of subjectivity whether there is a failure or success of utterance.
-
dc.description.tableofcontentsIntroduction: Eliot's Speaker 1
1. The Prufrockian Temperament 15
2. The Nonhuman Agent 38
3. The Satires 59
Conclusion 79
Works Cited 82
국문초록 85
-
dc.formatapplication/pdf-
dc.format.extent638359 bytes-
dc.format.mediumapplication/pdf-
dc.language.isoen-
dc.publisher서울대학교 대학원-
dc.subjectT. S. Eliot-
dc.subjectPrufrock-
dc.subjectspeaker-
dc.subjectsubjectivity-
dc.subjectutterance-
dc.subjectgender-
dc.subjectnonhuman agency-
dc.subjectsatire-
dc.subject.ddc820-
dc.titlePoetic Utterance and Subjectivity in T. S. Eliot's 『Prufrock and Other Observations』-
dc.title.alternative엘리엇의 초기시에 나타난 시적 발화와 주체성-
dc.typeThesis-
dc.description.degreeMaster-
dc.citation.pagesiv, 86-
dc.contributor.affiliation인문대학 영어영문학과-
dc.date.awarded2017-02-
Appears in Collections:
Files in This Item:

Altmetrics

Item View & Download Count

  • mendeley

Items in S-Space are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

Share