Publications

Detailed Information

6~7세기 신라 六停의 戰時 운용 : The Wartime Deployment of the Yukjeong(六停) of Silla(新羅)

Cited 0 time in Web of Science Cited 0 time in Scopus
Authors

최상기

Advisor
노태돈
Major
인문대학 국사학과
Issue Date
2013-02
Publisher
서울대학교 대학원
Keywords
六停戰時 운용규격화군단기지연합 편성전술단위감찰관Yukjeong(六停)wartime deploymentstandardizationcombined organizationtactical unitsinspector
Description
학위논문 (석사)-- 서울대학교 대학원 : 국사학과, 2013. 2. 노태돈.
Abstract
본고는 6~7세기 신라가 치른 전쟁에서 중심적인 역할을 수행한 六停 군단들의 성립과 특징 및 그들의 戰時 운용 방식을 검토했다.
신라의 6정 이전 군사조직에는 六部兵과 法幢이 있었다. 部體制가 유지되는 상황에서 6부의 지배층 및 그들이 동원한 인력으로 구성된 6부병은 각 부의 세력 차이가 조직 내의 불균등성을 초래했으므로 대형화하는 전쟁에 대응하기 어려웠다. 중고기 신라 정부의 지방 지배력 강화가 군사력 수요를 상승시키면서 새롭게 법당이 등장했다. 각 지방 거점에 주둔하고 지역 유력자를 매개로 동원된 주민들로 구성된 법당의 군사력은 木柄刀와 같은 공통 병기를 사용해 군단들 사이의 전력 차이를 줄이고 6부병의 불균등성도 어느 정도 극복할 수 있었다. 그러나 동원을 담당한 지역 유력자가 실질적인 지휘권을 행사하는 이상 그들의 동원력이 곧 전력을 의미했으므로, 세력 차이가 존재하는 각 지역의 유력자들을 통해 구성된 군사조직들이 완전한 균일성을 갖추기는 어려웠다.
6정 군단들은 기존의 幢이 지명+행정단위명+당으로 표기된 것과 달리 영역명+정의 형식을 취해 과거 행정단위가 지녔던 군단기지의 성격이 정으로 옮겨갔음을 짐작할 수 있다. 6정의 대표인 大幢의 군단기지 중 하나인 根乃停은 위치와 시설, 西兄山城과의 관계로 미루어 富山城일 가능성이 매우 높다. 부산성의 창고와 같이 군단기지에 설치된 兵庫들은 신라 정부의 군사력 통제의 상징이자 주요 시설물로 중시되었다. 군단기지의 군사적 기능은 병기와 인력의 결합을 통해 실현되었으므로 병고의 존재를 통해 각 停에 동원된 병사들이 훈련 등의 근무를 수행했으며 이를 위해 훈련대상의 규격화가 시도되었음을 추정할 수 있다. 기본 장비의 통일에 이어 내부 편성도 일정해지면서 6정의 각 군단들에게 비슷한 전력을 기대할 수 있게 되었다. 이러한 안정성은 당시의 전시 운용에서 신라 정부의 작전기획과 그 수행의 효율성을 향상시킨 주요 요인이었다.
전시 최고 지휘권자인 將軍의 특징은 전쟁이라는 특수한 상황에서 국왕을 대신해 백성들을 지휘한다는 점이었다. 6정의 장군은 사료에서 다른 군관들과는 달리 각 부대를 관장한다고 명시되었으며 국왕과 함께 서약에 참여한 사실과 소지한 관등, 관직으로 미루어 신라 정부의 고관으로 생각된다. 장군이 정치적 색채를 강하게 보이는 것은 그들이 전쟁 외에도 각종 업무를 처리해야 했기 때문이다. 그런데 이 시기에는 장군 외에도 지휘권을 행사한 軍主가 존재한다. 군주는 州의 행정, 군사 업무를 총괄했으므로 양자를 동일시하기도 했다. 그러나 각 주에 1명씩 임명되는 군주와 달리 장군은 하나의 군단에도 복수로 배치되며 취임 가능 조건도 다르다. 특히 장군의 취임 조건이 관직으로 제시된 것은 전쟁에 임해 정부 관리 중에서 적합한 인물을 임명하던 장군의 특징을 반영하는 것이었다.
군주와 장군은 전시 운용에서도 다른 모습을 보인다. 사료의 출전 사례에서 군주의 지휘권은 관할 지역을 넘지 않았는데 이는 한 지역을 책임지는 지방관의 군사적 기능이라고 생각된다. 반면 7세기 중반부터 현저해지는 장군의 출전에서는 작전의 지역적 제한이 없으며 지휘부가 복수의 장군들로 구성되었다. 적국의 대규모 공세에 맞서 신라 정부는 각 방면의 군단들을 연합 편성해 전장에 투입하는 방식을 채택했다. 평상시 군단기지를 통한 군사력의 집중 관리와 규격화는 신속한 병력 집결을 가능케 함으로써 신라 정부의 방침을 뒷받침했다. 전시 6정 운용의 일차적인 특징은 전면전을 목적으로 장군이 지휘하는 각 군단들의 연합 편성이라고 할 수 있다.
군단들의 연합 편성으로 전시에 운용되는 군사력의 규모가 커지면서 유기적인 지휘를 위해 전술단위가 설정되었다. 장군 아래의 隊大監, 少監은 각각 전술단위 隊의 지휘관, 일선의 초급 지휘관으로 생각되는데 사료를 통해 隊의 규모가 1,000명이며 대대감 1명과 소감 2명이 배치되었음을 알 수 있다. 停의 내부가 복수의 隊들로 구성됨으로써 작전 수행의 효율성이 제고되었을 것이다. 전시 6정 운용의 두 번째 특징은 군사조직이 일정한 전술단위로 구성된 점이었다. 한편 신라 정부는 전선에서 활동하는 출정군을 통제할 필요가 있었다. 중국 왕조들의 監軍과 같이 신라에는 監舍知가 존재했는데 이는 국왕 측근을 칭하는 舍知와 감찰 업무를 뜻하는 監이 결합한 직책으로 국왕이 지휘체계와는 별도로 파견한 감찰관이라고 생각된다. 감사지는 전장에서 국왕과 동등한 권한을 행사하는 장군을 견제하는 수단으로 당시 신라 정부에게 필수적인 직책이었다.
The present study examines the establishment, characteristics, and wartime deployment methods of the Yukjeong(六停, Six Military Corps), which played a central role in the wars that the Silla Dynasty(57 BC-935 AD) waged during the 6th-7th centuries.
As for the military organizations of Silla before the Yukjeong, there were the Yukbubyeong(六部兵) and the Beopdang(法幢). In a situation where the Bu(部) system was maintained, it was difficult for the Yukbubyeong, which consisted of the ruling classes of the six Bu and the manpower mobilized by them, to respond to increasingly massive wars because disparity in power among the Bu gave rise to inequality within the organization. As the Silla governments strengthening of its domination over the regions during the middle period increased the demand for military strength, the Beopdang emerged newly. The military strength of the Beopdang, which were stationed in strongholds in each region and consisted of residents mobilized with local potentates as the media, was able to reduce the disparity in military strength among corps and to overcome inequality among the Yukbubyeong to a certain degree by using common weapons such as the mokbyeongdo (木柄刀, wooden-hilted sword). However, as long as local potentates responsible for mobilization exercised the actual right of command, it was difficult for military organizations formed through potentates in each region, among whom there was a disparity in power, to arrive at complete equality because the potentates capacity for mobilization translated directly into military strength.
Unlike the existing dang(幢), which was expressed as in name of the place + name of the administrative unit + dang, the Yukjeong adopted the form name of the territory + jeong(停, corps) thus making it possible to assume that the nature of corps bases held by past administrative units transferred to the jeong. Judging from its location, facilities, and relationship with Seohyeongsanseong (西兄山城, Seohyeongsan Fortress), Geunnae-jeong(根乃停, Geunnae Corps), which was one of the corps bases of the Daedang(大幢), the representative of the Yukjeong, is highly likely to have been Busanseong(富山城, Busan Fortress). Like the storehouses of Busanseong, armories installed on corps bases were emphasized as symbols of the Silla governments control over military strength and as major facilities. Because the military functions of corps bases were realized through a combination of weapons and manpower, it is possible to infer from the existence of armories that the soldiers mobilized for each jeong performed duties including drills and that, for this, the standardization of the units of the drills was attempted. With the standardization of the internal organization following the unification of the basic equipments, it became possible to expect similar military strength from the corps in the Yukjeong. Such stability was a major factor that improved the efficiency of the Silla governments operational planning and execution in contemporary wartime deployment.
The highest wartime commanders, the Janggun(將軍, general) were characterized by the fact that, in the special situation of war, they were to command the people on behalf of the king. The Janggun of the Yukjeong are stipulated in historical documents to have been in charge of military units, unlike other military officers, and, judging from the fact that they participated in pledges together with the king and from the official ranks and positions that they held, seem to have been high-ranking officials of the Silla government. The Janggun exhibited a strong political coloring because they had to take care of diverse duties in addition to warfare. During this period, however, besides the Janggun, there also existed the Gunju(軍主), who exercised the right of command. In fact, the two were seen as identical at times because the Gunju were responsible for the administrative and military duties of the ju(州, provinces). However, unlike the Gunju, each of whom was appointed to a single ju, more than one Janggun were assigned to a single corps and the conditions for inauguration, too, differed. In particular, the fact that the inauguration condition for the Janggun was presented as an official position reflected a characteristic of the Janggun, who were appointed from among appropriate government officials upon the outbreak of war.
The Gunju and the Janggun differed in their wartime deployment as well. The right of command of the Gunju did not go beyond their jurisdictions in cases of their participation in battle at the front from historical documents, and this seems to have been the military function of local magistrates in charge of entire regions. On the contrary, in the participation of the Janggun in battle at the front, which became pronounced starting in the mid-7th century, there was no geographical limitation to operations and commanders as a body consisted of a number of Janggun. Against a massive offensive by enemy states, the Silla government selected the method of combining the organization of the corps from each region and dispatching them to the battlefield. The intensive management and standardization of military strength through corps bases in peacetime buttressed the Silla governments policies by making possible the prompt assembly of military forces. The primary characteristic of the wartime deployment of the Yukjeong can be said to be the combined organization of the corps commanded by the Janggun for the purpose of all-out warfare.
As the scale of military strength deployed in wartime increased with the combined organization of the corps, tactical units were established for organic command. The Daedaegam(隊大監) and the Sogam(少監) under the Janggun are thought to have been the commander of the tactical unit dae(隊) and the junior commander of the front, respectively. Historical documents show that a dae consisted of 1,000 soldiers, with one Daedaegam and two Sogam assigned to it. With each jeong composed of multiple dae, the efficiency of operational execution would have increased. The second characteristic of the wartime deployment of the Yukjeong lay in the fact that military organizations consisted of uniform tactical units. On the other hand, the Silla government had to control troops that were active at the front. Like the Jianjun(監軍, Army Inspector) of Chinese dynasties, Silla had the Gamsaji(監舍知), a position combining Saji(舍知, close associate of the king) and Gam(監, inspectional duties) that seems to have been an inspector dispatched by the king separately from the command system. As a means of checking the Janggun, who exercised authority equal to that of the king on the battlefield, the Gamsaji was a position indispensable to contemporary Silla government.
Language
Korean
URI
https://hdl.handle.net/10371/132194
Files in This Item:
Appears in Collections:

Altmetrics

Item View & Download Count

  • mendeley

Items in S-Space are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

Share