Browse

윤이상의『Etüden für Flöten solo (1974)에 대한 연구
A Study on 『Isang Yun Etuden fur Floten solo 』(1974) in Compositional Technique, Traditional idea and Taoism

Cited 0 time in Web of Science Cited 0 time in Scopus
Authors
이정혜
Advisor
윤혜리
Major
음악대학 음악과
Issue Date
2014-08
Publisher
서울대학교 대학원
Keywords
윤이상플루트주요음 기법중심음Isang YunEtuden fur Floten soloHauppttontechnikUmspielungMain-Tone TechniqueMain-sound technique
Description
학위논문 (석사)-- 서울대학교 대학원 : 음악과, 2014. 8. 윤혜리.
Abstract
윤이상은 한국출신의 작곡가로 독일에서 음악 활동을 하며 세계 음악계에서 가장 큰 인정을 받은 작곡가이다. 나이 40이라는 적지 않은 나이에 유럽의 음악계에 데뷔한 윤이상은 쇤베르크의 빈 악파 (wiener schule)를 이어 메시앙, 리게티, 팬데레츠키와 어깨를 나란히 하며 독일에서 ‘20세기의 중요작곡가 56인’, ‘유럽의 현존하는 5대 작곡가’그리고 1995년5월에는 독일의 자아르브뤼켄 (saarbrücken) 방송에 의해 20세기 100년간을 통틀어 가장 중요한 작곡가 30인의 한 사람으로 선정되기도 하였다. 그리고 1980년대 이후로 플루트 솔로를 위한 에튀드를 비롯한 목관작품들은 세계 주요 음악콩쿠르의 과제곡으로 지정되고 있으며 실내악 작품들은 각 악기들의 연주기법을 극한에 이르기까지 확대했다는 평가를 받으며 음악인들에게 중요한 연구 과제가 되고 있다.

1974년 초에 작곡 된 플루트를 위한 에튀드는 우줄라 프로이덴베르크 (Usuala Freudenberg) 와 귄터 프로이덴 베르크 (Günther Freudenberg) 부부에게 헌정 된 곡이다. 당시 윤이상은 이 작품을 만들면서 슈미트와 플루트의 연주기법에 관한 문제를 상의 하며 다중음향(Multiklänge), 이중 트레몰로(Doppletremolo) 등의 기법과 노래와 연주가 동시에 나타나는 기법 등을 시도하였다. 또한 그는 가로 플루트족의 모든 악기를 사용하여 5개의 소품 (에튀드의 순서에 따라 플루트- 알토플루트- 피콜로- 베이스 플루트-플루트)으로 이 곡을 구성 하였고 ‘연주회용 연습곡(Konzertetüde)' 의 전통에 속하도록 작곡하여 고난도의 플루트 테크닉을 까다로운 음악적 맥락에 결합시키도록 하였다.
윤이상은 이 다섯 개의 소품에서 그의 대표적인 작곡기법인 중심음 기법, 주요 음향기법을 사용하며 한국전통음악의 중심음과 시김새, 농현 같은 장식음의 기능을 확장하여 나타내었고 도교사상과 관련한 다양한 언급을 통하여 그의 사상과 작곡관을 연관 지어 표현하고자 하였다. 하지만 윤이상의 전형적인 작곡기법과 그가 나타내고자 했던 음의 움직임(제스처) 관한 이해가 없는 연주자에게 이 작품들은 단지 어려운 기악적 테크닉을 요구하는 까다로운 연주곡이 될 뿐이다. 좋은 연주를 하기 위해서는 작곡가의 시대정신과 작곡기법에 담겨있는 작곡가의 의도를 정확히 파악하는 과정과 이해가 선행되어야 한다.

본 연구에서는 윤이상의 창작관, 중심음 기법, 주요음 기법, 주요 음향기법, 음색작곡기법, 장식적 우회 등 대표적 작품기법에 대해 알아보고, 이 요소들이 민족적 음악과 어떻게 연관 지어져 나타나는지 을 통하여 분석, 연구 해 보려 한다. 그리하여 앞으로 윤이상의 곡을 연주하는 모든 연주자들 뿐 만아니라 윤이상의 곡을 이해하려는 사람들에게 본 연구가 가치 있게 작용하는 계기가 되기를 바란다.


주요어 : Isang Yun, Etüden für Flöten solo,
Hauppttontechnik, Umspielung
Main-Tone Technique, Main-sound technique
Isang Yun is an internationally acclaimed korean composer who worked as an exile artist in Germany. At an age of forty, Yun made his debut in Europe and later on he succeeded the ‘wiener schule’. Considered to be one of the influentional composers in the 20th century, Yun’s work has drawn comparison to Messiaen, Ligetti, and Penderescki. In 1995, German classical music broadcast ‘Saarbrucken’ named him as the thirty most important composers of the century. After the 1980’s, his etudes for flute solo and etudes for wood-wind instruments are used in most music competition and critics raved about his contribution in chamber music that he had discovered new depth for compositional techinique. Furthermore, Yun’s work had become a constant research subject for classical music scholars In the early 1974, Yun’s ‘Études for flutes’ were written for Freudenberg family. While working on the etudes, Isang Yun was examining performance techniques. His primary musical concern was the ‘Multiklänge’, dual ‘Doppletremolo’ techniques where multiple-melodic lines sounds homogeneous in harmony. In addition, Yoon used all traverse flute and with five flute works (flute ‣ alto-flute ‣ piccolo flute ‣ base flute ‣flute in etude order) to write the ‘etude for flute’. The piece requires advanced flute techiniques since it was written for traditional concert etudes (‘Konzertetüde’).
From the five flute works Yun uses ‘the Main Tone Technique’ which is his signature compositional technique. Also, Yun has expanded the functional use of Shigimsae and Nonghyun to ornament his musical ideas based on East Asian traditions and philosophies found in Taoism. However, without any profound understanding of Yun’s musical ideas, Yun’s musical pieces could be dealt with difficulty. To perform Yun’s work, it is necessary to reflect the composer’s spirit of the time and to fully comprehend the composer’s intention of the piece.
This study will examine Isang Yun’s creative view on composition, ‘the Main-Tone Technique’ and 'Main-sound technique' through Yun's signature works. For this purpose, this thesis will focus on ‘Etude for Flute No.5’. This critical study will bring further understandings of Isang Yun’s compositions and encouragement for others whom may want to appreciate Isang Yun’s works.
Language
Korean
URI
http://hdl.handle.net/10371/133082
Files in This Item:
Appears in Collections:
College of Music (음악대학)Dept. of Music (음악과)Instrumental Music (기악전공)Theses (Master's Degree_기악전공)
  • mendeley

Items in S-Space are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

Browse