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Robert Schumann의 Liederkreis Op. 39 에 관한 연구 - Program annotation -
(a) Study on R. Schumann’s Liederkreis Op.38 - Program annotation -

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Authors
안정민
Advisor
전승현
Major
음악대학 음악과
Issue Date
2017
Publisher
서울대학교 대학원
Keywords
슈만낭만주의생애연가곡모티브음악분석
Description
학위논문 (석사)-- 서울대학교 대학원 : 음악과, 2017. 2. 전승현.
Abstract
본 논문은 석사과정 Graduate Recital : Robert Schumann의 Liederkreis Op. 39을 바탕으로, 슈만의 생애와 작품 Liederkreis를 분석 연구 하는 것에 초점을 맞추어 서술하였다. 가곡이라는 장르는 낭만시대의 작곡가 Franz Schubert에 의해 확립되었고 이어 Robert Schumann에 의해 더욱 발전된 형태로 자리 잡았다. 무엇보다도 Schumann(이하 슈만)은 가곡과 시에 대한 깊은 해석을 바탕으로 하였다. 가곡이 시의 서정과 섬세하게 어울리는 음악적 표현을 가능하게 했고, 기술적으로는 반주부의 선율을 중요시하여 성악부와 대등한 조화로움 강조하였다. 그리하여 슈만 고유의의 음악을 당대의 세상에 널리 알렸으며 낭만시대의 정점을 이루었다. 작곡가이자, 음악평론가이기도 했던 슈만은 직접 운영출판한 음악평론지를 통해 세상에 많은 음악 인재들을 발굴하여 알렸다. 슈만에 의해 호평을 받고 널리 알려진 덕에 몇몇 음악가들이 오늘날까지 세상에 그 자취를 남기게 되었으므로 낭만시대에 크게 기여한 역할 또한 중요하다. 슈만에게 1840년은 가곡의 해라 칭해진다. 이 해에 어렵사리 결혼을 했던 계기로 거의 폭발적으로 가곡을 작곡해냈기 때문이다. 본 논문은 슈만의 전성기라 할 수 있는 이 시기에 작곡된 연가곡, Liederkreis Op. 39를 분석함으로써 그가 의도한 음악세계를 좀 더 깊이 이해하고자 하였다. 슈만이 작곡한 가곡의 가장 두드러진 특징은, 피아노 반주에 있어서 이전과는 확연히 다른 진전을 이뤄냈다. 즉, 반주부가 성악을 도와주는 조력자 역할이 아니라, 성악과 같이 동등한 입장에서 각자의 성격을 가지고 음악이 진행되는 것이다. 연가곡의 구성은 전체 12곡으로 되었는데 각각의 곡이 이야기가 연결되지 않아 보인다. 그렇지만 전체적인 통일감을 주기 위해 지붕 형태의 선율을 사용하였고 E – H – E 모티브로 동합적인 완성도를 추구하였다. 또 슈만만의 반음계적 화성진행, 비화성음의 사용으로 고전음악의 조성에서 벗어남으로써 낭만시대의 중심에 선 독창적인 슈만 고유의 음악을 이뤄냈다.
Based on the master´s course Graduate Recital : Robert Schumann’s Liederkreis Op. 39, this paper focused on analyzing and studying Schumann's life and work Liederkreis. The genre called art song was established by the composer Franz Schubert in the Romantic period, and was further developed by Robert Schumann. Above all, Schumann (hereinafter Schumann) was based on a deep interpretation of art song and poetry. art song enabled musical expression delicately harmonized with lyricism of poems and technically, it emphasized the melody of accompaniment, stressing the harmony equal to vocal music. Thus, Schumann's own music was widely known to the contemporary world and reached the peak of the Romantic period. Schumann, a composer and music critic, discovered and informed many musical talents to the world through a music review operated and published by himself. A favorable review by Schumann and resulting popularity enabled some musicians to leave their traces on the world to this day, so his great contribution to the Romantic period is also important. To Schumann, 1840 is called the year of art songs. This was due to the fact that he married in a difficult way this year and composed art songs almost explosively with it as a momentum. This paper was to get a deeper understanding of his intended music world by analyzing a song cycle, Liederkreis Op. 39 composed at this time that can be called as Schumann’s heyday. The most striking feature of art songs composed by Schumann is that it achieved a progress remarkably different from before in the piano accompaniment. In other words, it is not the role of the accompaniment to help the vocal music, but music is played with each character in the same position as vocal music. The song cycle was composed of 12 songs, so it doesn't seem to have unity because the stories of each song are not connected. However, Schumann used roof-type melody and E – H – E motive to give the whole unity. In addition, it achieved original Schumann's own music at the heart of romantic period by deviating from the composition of classical music with the use of Schumann's own chromatic chord progression, non harmonic tone.
Language
Korean
URI
http://hdl.handle.net/10371/133150
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Appears in Collections:
College of Music (음악대학)Dept. of Music (음악과)Vocal Music (성악전공)Theses (Master's Degree_성악전공)
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