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A Study on Dvořák's Song Cycles "Cigánské Melodie" Op.55 (№ 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7) and "Biblické Písně" Op. 99 (№ 5, 6, 7, 9, 10)

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Authors
마리아욘코바
Advisor
서혜연
Major
음악대학 음악과
Issue Date
2017
Publisher
서울대학교 대학원
Keywords
Music
Description
학위논문 (석사)-- 서울대학교 대학원 : 음악과, 2017. 2. 서혜연.
Abstract
본 연구의 목적은 음악재료들과 두 개의 비교되는 연가곡의 시적인 문체들의 연결을 분석하는데 있다. 대상이 되는 작품은 체코의 작곡가인 안토닌 드보르작의 Cigánské Melodie, Op. 55 (songs № 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7) 와 Biblické písně, Op. 99 (songs № 5, 6, 7, 9, 10) 의 두 작품이다. 보헤미야지역에서 있었던 19세기 국가주의 운동의 한 부분으로 드보르작은 고국의 민속전통과 전통적 음악형태를 연합할 수 있었다. 이 두 연가곡이 14년의 차이를 두고 쓰여졌고 서로 다른 대조적인 생각들이 내포되어 있기는 하지만 양쪽에 나타난 서정적인 본문들에 나타난 음악적인 묘사나 표현의 높은 질적 수준은 성악과 피아노의 위대한 작품들 중의 하나에 포함된다. 첫 번째 장은 안토닌 드보르작의 역사적 삶의 배경과 작곡가의 작곡스타일에 대해서 연구했다. 그의 음악적 경력을 통틀어서 무엇이 영향을 주었는지 그의 삶에 대한 전반적인 생각을 제공하려고 했으며, 그 시대에 일어난 지정학적 정치상황과 문화운동에 대해서 연구했다. 두 번째 장은 작곡의 의도를 보여주는 연가곡 Cigánské Melodie, Op. 55 (songs № 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7)에 대한 짧은 배경을 제시하며, 이어서 음악재료의 분석과 음악재료들과 연계된 시적본문에 대한 분석으로 이어진다. 구체적으로는 집시민속음악과 전통들과 연계된 음악적 모방에 초점을 맞추었다. 세 번째 장은 연가곡 중 Biblické písně, Op. 99 (songs № 5, 6, 7, 9, 10)에 대한 간략한 입문으로 시작하며 이 곡을 작곡하게 된 배경을 설명한다. 선택된 곡들에 나온 성경본문에 대한 관련사항들에 대한 깊은 음악적 분석을 실시하며 또한 음악에 있어서의 성경구절의 묘사에 초점을 맞추고 있다. 특히 관련된 슬라브계 정교회전통과 흑인 영가곡과의 연결에 관심을 두고 살펴본다. 마지막 장은 앞의 두 장에서 살펴본 것을 바탕으로 두 연가곡을 비교한다. 이것은 연주자로 하여금 보다 분명한 이해와 도움을 주어 보다 뛰어난 연주를 하도록 하기 위한 것이다. Key words: Antonín Dvořák, Cigánské Melodie, Biblické písně, Nationalism
The purpose of this study is to analyze the connections between the musical materials and the poetic texts of two contrasting song cycles by the Czech composer Antonín Dvořák - Cigánské Melodie, Op. 55 (songs № 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7) and Biblické písně, Op. 99 (songs № 5, 6, 7, 9, 10). As part of the 19th century Nationalist movement in Bohemia, Dvořák was able to unify the classical music form with the folk traditions of his native land. Although the two song cycles are written 14 years apart and contain contrasting ideas, the quality of musical depiction and the expressiveness that both lyrical texts have place them among the greatest works for voice and piano. The first chapter provides a historical background of the life and compositional writing style of Antonín Dvořák. This first chapter intends to give a general idea about his life, what influenced him throughout his musical career, and what were the geopolitical circumstances and the cultural movement at that time. The second chapter contains a short background on the song cycle Cigánské Melodie, Op. 55 (songs № 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7) that reveals the purpose of writing the composition. Then the chapter goes on to a detailed song analysis of the musical material and poetic text and the links between them. It focuses on musical imitations and links with the Gypsy folk music and traditions. The third chapter starts off with a brief introduction of the song cycle Biblické písně, Op. 99 (songs № 5, 6, 7, 9, 10) and the reason behind the creation of the composition. It continues with an in-depth musical analysis with references towards the Biblical text found in the selected songs. It gives attention to the depiction of the Biblical verses in the music and the connection with the Slavic Orthodox Church traditions and the African-American gospel music. The last chapter provides a comparison between the two songs cycles based on the findings in the previous two chapters. This intends to help performers achieve a clearer understanding of the works and aid them in accomplishing a great performance. Key words: Antonín Dvořák, Cigánské Melodie, Biblické písně, Nationalism
Language
English
URI
http://hdl.handle.net/10371/133151
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Appears in Collections:
College of Music (음악대학)Dept. of Music (음악과)Vocal Music (성악전공)Theses (Master's Degree_성악전공)
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