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K-Pop 특성과 K-Pop 아이돌의 패션이미지
A study on K-Pop Characteristics and Fashion Image of K-Pop idols

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Authors
박희지
Advisor
김민자
Major
생활과학대학 의류학과
Issue Date
2012-08
Publisher
서울대학교 대학원
Keywords
한류K-PopKorean waveK-Pop 아이돌K-Pop 패션이미지
Description
학위논문 (석사)-- 서울대학교 대학원 : 의류학과, 2012. 8. 김민자.
Abstract
2000년대 이후 한류(韓流
Korean-wave)를 통해 우리나라의 문화적 위상은 한층 더 높아졌다. 우리나라에서 생산된 드라마와 영화는 일본, 중국, 동남아시아 등의 문화 인접국에 수출되었고, 하나의 유행현상을 창조하였다. 그러나 2000년대 중반에 접어들어 드라마, 영화 중심의 한류는 내용·형식면에서의 식상함으로 인해 정체기를 맞이하게 되었다. 이러한 정체기는 ‘K-Pop’이란 한국의 음악이 세계에 알려지기 시작하면서 극복될 수 있었고, 이를 바탕으로 2000년대 후반에 K-Pop을 중심으로 한 새로운 형태의 한류, 다시 말해 신(新)한류가 시작되었다.
K-Pop은 한류를 견인해 온 강력한 영향력을 지닌 문화콘텐츠이다. 왜냐하면 K-Pop이 가지고 있는 만국공통의 언어인 ‘음악’이라는 속성은 다른 어떤 문화장르보다도 더 큰 파급력을 지니기 때문이다. 오늘날 음악은 매스 미디어의 발달로 인하여 청각, 시각을 아우르는 공감각적 문화 형태로 받아들여지고 있다. 그리고 패션은 K-Pop에서 시각적인 면을 구성하는 필수 요소가 되었다.
본 연구는 패션에 반영된 K-Pop 특성 분석을 통해 K-Pop과 패션의 상호관계를 살펴보고, 한류를 이끄는 K-Pop 아이돌(idol)의 지배적인 패션이미지를 분석하는 것을 목적으로 한다. 연구를 위해 문헌연구, 사례연구, 실증연구를 수행하였으며, 그 결과는 다음과 같다.
국내 언론 노출 빈도 분석, You-tube의 동영상 재생 횟수 및 선호 지역 분석, 한류 동향보고서 분석 등을 통해 K-Pop을 대표하는 아이돌로 여성그룹으로는 소녀시대(Girl's Generation), 원더걸스(Wonder Girls), 카라(KARA), 2NE1, 포미닛(4 Minute), 남성그룹으로 슈퍼주니어(Super Junior), 빅뱅(Big Bang), 샤이니(Shinee), 2PM, 비스트(Beast)가 추출되었다.
추출된 아이돌 그룹을 중심으로 한국 대중음악 관련 각종 문헌 자료 및 K-Pop 아이돌에 대한 신문 기사, 보도 자료, 사진 자료들을 참고하여 다른 장르와 차별되는 K-Pop의 특성을 도출하였다. K-Pop 특성에는 음정, 박자, 리듬, 멜로디 등 음악의 구성요소와 관련 있는 내적 특성으로 혼종성(hybridity), 역동성(dynamics), 통속성(popularity) 등이 있었다. 가수, 제작환경, 소비환경 등 음악 외적 특성으로 집단성(collectivity), 일회성(disposability), 체계성(systemicity), 신비성(mysticism) 등이 있었다.
패션에 있어 혼종성은 섹슈얼리티와 순수함의 혼종, 남성성과 여성성의 혼종, 과거와 현대성의 혼종으로 나타났다. 역동성은 활동성을 중시하는 캐주얼한 의상 및 액세서리 착용, 속도감을 주는 패턴 활용 등으로 표현되었다. 통속성은 과도한 원색의 색조, 과장된 액세서리 등의 유희적 모습과 불필요한 신체의 노출로 표현되었다. 집단성은 통일성 있어 보이는 유니폼과 같은 복장으로 나타났다. 일회성은 고정되지 않고 매 시즌별 새로운 스타일을 제안하는 것에서, 체계성은 정형화된 신체 사이즈 및 이상적인 외모 특성으로 나타났다. 신비성은 K-Pop 내‧외적 특성들에 대한 결과적 특성으로서 주로 옴므 파탈(Homme Fetale) 이미지와 팜므 파탈(Femme Fetale) 이미지, 롤리타(Lolita) 이미지에서 보여지는 상반된 이미지에서 오는 모호성과 동양적 외모 특성을 통해 나타났다.
언론매체에서 다루어진 K-Pop 아이돌들에 대한 수식어 분석을 통해 K-Pop 아이돌들의 지배적인 패션이미지를 혼종적 섹시(Hybrid Sexy), 통속적 큐트(Popular Cute), 신비적 레트로(Mystic Retro), 체계적 모던(Systematic Modern), 역동적 키치(Dynamic Kitsch) 이미지로 분류하였다. 그리고 이를 통하여 K-Pop 특성들과 K-Pop 아이돌 패션이미지 사이의 상호 관련성을 파악할 수 있었다.
K-Pop의 성공적인 해외 진출은 한국의 패션이 앞으로 나아갈 청사진이라는 점에서 의의를 가진다. 패션에 반영된 K-Pop 특성에 대해 아는 것은 현재의 지배적인 문화 현상과 패션이 어떠한 영향관계에 있는지 알 수 있게 해준다. 또한 K-Pop 아이돌들의 패션이미지는 당대의 패션 트렌드를 움직이는 영향력 있는 인물로서 이들의 패션이미지를 통해 미래의 패션 트렌드를 예측할 수 있다는 점에서 중요성을 가진다.
Since 2000s, cultural status of our country has been enhanced through Korean-wave. Domestic dramas and films were exported to the culturally neighboring nations including Japan, China and Southeast Asia countries, creating a fashion phenomenon. In the mid-2000s, however, Korean-wave centered on the drama and film was stagnant owing to boredom in the forms and contents. Such a stagnation could be broken down as K-Pop, Korean music became well known globally, leading to the beginning of a new form of Korean-wave, in other words, a New Korean-Wave.
K-Pop is the cultural contents having the strongest influence which has led the Korean-wave. The 'musical' attribute of K-Pop, a universal language, has a greater ripple effect than any other cultural genre. Today music is regarded as the synaesthetic cultural form joining the auditory and the visual together with the development of mass media. And fashion became requisites composing the visual aspect of K-Pop.
Through analysis on K-Pop characteristics reflected in the fashion, this study intends to examine a correlation of K-Pop and fashion and analyze the dominating fashion image of K-Pop idols leading Korean-wave. For these purposes, literature review, case study and empirical study were conducted. The research findings are as follows.
From the analysis on the domestic media exposure frequency, the number of movie replay on You-tube with preference areas and Korean-wave trend reports, following K-Pop idols were included like Girl's Generation, Wonder Girls, 4 Minute, 2NE1 and KARA as girl groups, and Super Junior, Big Bang, Beast, 2PM and Shinee as boy groups.
Centered on the abstracted idol groups, with reference to various bibliographic data on K-Pop, newspaper articles, reports and photographs on K-Pop idols, characteristics of K-Pop differentiating from other genres were derived. As for the internal characteristics of K-Pop related to the musical components including an interval, time, rhythm and melody, there are hybridity, dynamics and popularity. As for the external characteristics of K-Pop related to singers, production and consumption environments, there are collectivity, disposability, systemicity and mysticism.
In the fashion, hybridity refers to hybridizing sexuality and purity, masculinity and femininity, the past and modernity. Speed is expressed by wearing casual clothes and accessories emphasizing activity and using patterns to give speed. Popularity is expressed by playful properties like excessive primary colors and exaggerated accessories with unnecessary physical exposure. Collectivity is expressed by clothes like a uniform giving unity. Disposability is revealed by proposing a new style every season without any fixed form, and systemicity by the standardized physical size and ideal appearance features. As the resulting characteristic from precedents above, mysticism is expressed by ambiguity of the contrasted images like homme fatale, femme fatale and Lolita images with the Oriental appearance features.
As the result of analyzing the dominating fashion images of K-Pop idols by examining modifiers of K-Pop idols in mass media, it shows images of the hybrid sexy, popular cute, mystic retro, systemic modern and dynamic kitsch. Especially, the fact that there's difference between K-Pop singers' media image and their actual image reveals the importance of the first image construction. It also shows that how K-Pop characteristics mentioned above are expressed in the fashion image of K-Pop idols.
Examination of successful K-Pop overseas expansion has significance that it suggests a blueprint for Korean fashion hereafter. Therefore, understanding of K-Pop characteristics reflected in the fashion allows us to recognize relations between the present dominating cultural phenomenon and fashion. Furthermore, fashion images of K-Pop idols, as an influential population to dominate the present fashion trend, have significance for predicting the future fashion trends.
Language
Korean
URI
http://hdl.handle.net/10371/133782
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Appears in Collections:
College of Human Ecology (생활과학대학)Dept. of Textiles, Merchandising and Fashion Design (의류학과)Theses (Master's Degree_의류학과)
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