SHERP

‘사회투자가족’의 위기: 세계화, 가족문화, 학력투쟁
The Social Investment Family in Crisis : Globalization, Family Culture, and Educational Credential Struggle

Cited 0 time in webofscience Cited 0 time in scopus
Authors
장경섭
Issue Date
2002
Publisher
서울대학교 사회과학연구원
Citation
한국사회과학 24(1): 143-170
Keywords
South Koreans; human rights issue; Anthony Giddens; 사회투자국가; 교육투자; 신자유주의 세계화
Abstract
이 논문은 한국의 대외 종속적 근대화와 세계화의 과정에서 교육이 핵심적 사회
동원 및 통합의 기제로 자리잡게 되고 이에 대응해 한국인들이 가족 단위의 교육 투
자 및 경쟁에 치열하게 임해 온 현상을‘사회투자가족’(social investment family)
이라는 개념을 사용해 해석하고자 한다. 사회투자가족은 영국 총리 토니 블레어의
이념적 스승으로 불리는 앤서니 기든스가 사회민주주의의 재확립을 위한 핵심 전략
으로서 제시한‘사회투자국가’(social investment state)에 대비되는 개념으로서,
경제∙사회 발전을 위한 지적 기반을 갖추는데 사적 가족의 적극적인 교육투자가 핵
심적 역할을 했음을 지적하기 위한 것이다. 이 글의 내용은 다음과 같다, 첫째, 기든
스가 제시한 사회투자국가에 대해 간략히 살펴보고 이에 대비해 사회투자가족의 개
념을 한국적 맥락에서 설명했다. 둘째, 한국인들의 개별 가족이 경제적, 사회적, 문
화적 나아가 정치적 성취와 관련해 교육의 핵심적 중요성을 인식하게 되는 역사적
및 사회적 맥락에 대해 설명했다. 셋째, 한국 가족들의 적극적 교육 투자 및 경쟁 행
위를 둘러싸고 나타나는 한국사회의 몇 가지 특징을 지적했다. 마지막으로, 최근의
신자유주의 세계화가 초래한 경제위기 및 이에 대응한 개혁이 한편으로 사회투자가
족의 지속가능성을 심각하게 위협하면서도 다른 한편으로 사회투자가족의 강화를
요구하고 있음을 설명했다. South Koreans are well known for their educational enthusiasm. Many observers of
South Korea rightly acknowledge that education has been a key factor for rapid economic
development, democratization, etc. An interesting aspect of the South Korean educational
fervor is the heavy public dependence on private educational investment. In this society,
private families have spent on education at one of the highest levels in the world, whereas
the state has invested in education at a level that even worries the United Nations as a
human rights issue. I will address this matter by introducing the concept of the social
investment family, as opposed to the social investment state which is proposed by Anthony
Giddens (1998) as a core scheme for the renewal of social democracy. In the following, the
concept of the social investment family will be brought in and compared with the social
investment state as defined by Anthony Giddens. Then I will discuss the historical and
social context in which private families came to recognize the prime importance of
education in their economic, social, cultural, and even political advancement. I will next
appraise the recent economic crisis and the neo-liberal reform to cope with it as
fundamental threats to the sustainability of the social investment family. Finally, Kim Dae-
Jung’s self-contradictory position as both neo-liberal reformer and “education president”
will be appraised against the widespread public sense of educational crisis.
ISSN
1226-7325
Language
Korean
URI
http://hdl.handle.net/10371/1369
Files in This Item:
Appears in Collections:
College of Social Sciences (사회과학대학)Center for Social Sciences (사회과학연구원)한국사회과학한국사회과학 vol.24(1) (2002)
  • mendeley

Items in S-Space are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

Browse