Publications

Detailed Information

The Impact of Road Infrastructure Development on Communities and Urban Form Changes in Cities of Emerging Countries: A Case Study of Danang, Vietnam : 신흥국 도시에서 도로 개발이 커뮤니티와 도시형태 변화에 미치는 영향: 베트남 다낭을 중심으로

Cited 0 time in Web of Science Cited 0 time in Scopus
Authors

원세형

Advisor
김세훈
Major
환경대학원 협동과정 조경학
Issue Date
2018-02
Publisher
서울대학교 대학원
Keywords
Road infrastructureurban developmentmobilitycommuting patternneighborhood environmenturban formurban design
Description
학위논문 (박사)-- 서울대학교 대학원 : 환경대학원 협동과정 조경학, 2018. 2. 김세훈.
Abstract
새로운 도로 인프라스트럭처의 건설은 지역 경제성장을 이끄는 요소로 간주되어 왔으며, 도시 공간을 형성하거나 확장시키면서 도시 형태를 변화시키고 있다. 그럼에도 불구하고 도로 개발이 주변의 사람과 주변 환경에 미치는 직접적인 효과에 대한 연구는 잘 알려지지 않았다. 도시화가 빠르게 진행 중인 아시아 신흥국의 상황에 맞는 좋은 도시 환경을 조성하기 위해서는 도로 개발이 커뮤니티와 도시형태 변화에 미치는 효과를 파악하고 이를 공간계획에 반영하기 위한 도시 데이터 기반의 실증 연구가 필요한 시점이다.
본 연구는 최근 도시 인프라를 활발하게 확충하며 빠른 도시화와 높은 경제성장을 이루고 있는 베트남 다낭의 도시환경 변화를 주목했다. 그 중에서도 2003년에 다낭만을 따라 개통된 폭 40 m, 길이 12 km 의 Nguyen Tat Thanh 도로 주변이 연구대상지로 선정되었다. 도로 개발이 주변 사람과 물리적 환경 변화에 미치는 영향을 파악하기 위하여 도로주변에 살고 있는 건물주인 혹은 직계 가족 총 460명을 대상으로 도로 개발을 전후로 사람들의 사회경제적 변화에 대한 심층인터뷰가 이루어졌으며, 이용하는 공간의 특징이 조사되었다. 그리고 도로 개발 후 도로에 인접하여 형성된 다섯 개의 신시가지 조성 프로젝트에 대한 건설과 진행과정, 형태와 디자인의 특성 등이 분석되었다. 마지막으로 현지 대학 교수진들과 담당 공무원, 민간 개발자에 대하여 전문가 인터뷰가 실시되었다.
첫 번째 챕터는 도로개발이 인근의 주민과 근린환경 변화에 미치는 전반적인 효과를 파악하기 위한 연구이다. 새로운 도로인프라와 도시 변화 사이의 관계를 더 잘 이해하기 위해 다음의 영역 중 하나에 거주하는 400명의 부동산 소유주에 대한 심층 면접 조사가 이루어졌다. 1) 새로운 도로에 직접 인접한 영역, 2) 기존 도로에 인접하지만 새로운 도로와는 떨어진 영역, 3) 차량접근이 불가능한 도시 블록 내부 영역으로 나누어 조사가 진행되었다. 결과는 주택 개발, 건물 밀도 및 용도, 소득 수준, 출퇴근 거리 및 직업 유형을 포함하여 도로 개발은 시간 경과에 따라 상당수의 도시 변화와 밀접하게 관련 있었다. 이 변화는 새로운 도로에 인접한 지역에서 더욱 두드러졌다. 거주민 중 약 46%의 사람들이 도로건설 후에 유입된 이주민들이었는데 이들 중 상당수가 새로운 도로에 인접하여 정착했기 때문이다. 상대적으로 경제적 여유가 있는 이주민들은 도로에서 떨어진 다른 지역과 비교하여 비교적 큰 규모의 상업 용도를 수용함으로써 토지를 자본화했다. 이와는 달리, 블록 내부 영역은 도로 개발 후 주거 지역을 더욱 살기 좋은 근린 환경으로 유지하고자하는 원주민들에 의해 필지단위에서 작은 규모의 공간이 변화된 도시환경에 적응 가능한 형태로 활발하게 재이용되면서 근린 환경이 변화되었다.
두 번째 챕터는 도로 개발로 인하여 발생하는 이동성의 변화가 이전의 주거 지역에서 도시 경관의 변화에 ​​어떻게 영향을 미칠 수 있는지를 보여 주는 연구이다. 이를 위하여 거주민 460명에 대하여 사람들이 직장, 쇼핑, 여가, 교육, 종교 활동을 위해 이용하는 장소와 경로가 지도상에서 파악되었다. 연구결과, 전반적인 이동성이 향상되었음에도 불구하고, 그 효과는 원주민과 이주민에게 다르게 작용했다. 분석 결과, 원주민들은 이주민보다 더 긴 통근 거리를 감내했으며 이는 도로 개발 후 일자리가 크게 분산되는 것과 관련 있었다. 원주민과 비교했을 때, 이주민들은 종종 직주균형을 이룬 혼합용도의 커뮤니티를 형성하며, 새로운 도로 가까이에 정착했다. 그러나 이들은 통근과 관련없는 이동에서는 원주민보다 훨씬 긴 거리를 이동했다. 도시 공간 이용의 측면에서 원주민들은 개인 소유의 옥외 공간을 소규모로 변형시켜 일상적 삶의 공간을 개선했다. 반면에 이주민들은 규모가 큰 숙박 시설과 고급 주거용 건물을 소유하여 이 지역의 상업가로 형성에 기여했다.
세 번째 챕터는 도로 개발 후 도시형태 변화의 특징을 다루고 있다. 이를 위해 도로 주변에 형성되었거나 현재 건설 중인 다섯 개의 주요 도시개발 프로젝트의 사업 실행과정과 건물 종류와 규모, 용도, 인구밀도를 포함한 형태와 설계의 측면, 그리고 공간 이용 방식이 분석되었다. 그 결과, 도시개발과정에서 관습적 도시형태가 일상에서 더 많은 공공공간 이용에 편리한 구조로 진화중임을 확인할 수 있었다. 이 과정에서 의도되거나 우연히 형성된 그늘진 구간은 가로 공간의 활발한 이용을 위한 핵심적인 요소였다. 그럼에도 불구하고, 도시브랜딩을 위한 대규모 도시개발 사업의 마스터플랜은 부동산 투자를 위한 수단으로 전락했고, 승인된 계획안이 빈번하게 변화되면서 과도한 공기 지연과 도시 공간의 질 하락에 영향을 미치고 있었다.
이 연구는 다음의 시사점을 갖는다. 인프라건설과 개발 사업이 거의 동시에 이루어지는 신흥국의 도시 환경에서 개발의 이익을 다양한 주체가 조화롭게 공유하면서 도시 공간의 질을 담보하기 위해서는 개발이 주변에 미치는 효과를 예측하고 이용자 행태가 근린이나 지역계획 수준에서 충분히 고려된 커뮤니티 니즈 기반의 정교한 계획과 설계가 이루어져야 한다. 그리고 국내외 자본에 의해 이루어지는 다양한 도시개발사업을 성공적으로 이끌기 위해서는 공공이 개발에 대한 뚜렷한 비전을 수립하고 공공과 민간의 역할이 매우 구체화된 상태에서 개발이 진행되어야 한다.
New road infrastructure development is known to gear local economic development, which forms, expands and changes the urban environment. However, the direct effects of road development on its immediate surroundings and local residents remain understudied. In order to create urban environments mindful of the conditions of Asian developing countries, which are rapidly urbanizing, data-based empirical studies that investigate the impact of road developments on the community and urban form need to be pursued.
This study focused on the palpable urban changes in Danang, Vietnam, where recent expansion of infrastructure and rapid urbanization has been evident. The 40m wide Nguyen Tat Thanh road, opened in 2003, which stretches along 12km had been studied in particular. To understand the effects of road development on the human and physical aspects, a total of 460 building owners and residents living in the vicinity of the road were interviewed in-depth regarding the socioeconomic changes before and after the road development. Spatial user activities were also investigated. Moreover, five projects that emerged after the road development were analyzed according to its project process, urban form and design attributes. Last, stakeholder interviews of local university professors, civil servants, and private developers were conducted.
The first chapter aims to understand the overall effects of road development in the immediate neighborhoods and its residents. To better understand the relationship between infrastructure and urban change in developing countries, we conducted in-depth interviews of 400 property owners living in one of the following sites: 1) an area directly abutting on the new road, 2) an area abutting on an existing road but is away from the new road, and 3) an area inside an urban block which is disconnected from all types of vehicular roads. The results showed that road development took place along with a sizable number of urban changes over time, including housing types, building densities and uses, income level, commuting distances, and the type of occupation. The changes were more striking in the area abutting the new road. This was because 46% of the residents were migrants that settled in close proximity to the road after its development. Relatively well-off migrants settled down and capitalized on land rents by accommodating a variety of retail uses compared to other areas away from the road. However, the area inside the block also experienced small-scaled, parcel-level adaptive reuse of the built environment by the original residents who maintained the livable environment of the residential neighborhood.
The second chapter reveals how road development impacts the residents mobility and changes the urban landscape of the existing areas. To investigate this relationship in detail, approximately 460 residents, including migrants who moved to the area after the road development and the original residents who live near the road, were interviewed. The survey was designed to identify the travel routes, mode of transportation, and location of jobs, shopping, leisure, education, and religious activities of residents before and after the road development. The research found that the original residents endured longer commutes than the migrants, which was associated with a greater dispersion of jobs after the road development. Compared to the original residents, migrants often lived in a newly available parcel close to the new road and formed a mixed-use community with a good jobs-housing balance. However, migrants traveled farther to non-job-related destinations. For the use of urban space, the original residents attempted to improve the quality of their daily lives through small-scale transformations of privately owned outdoor spaces, which were often shared by their neighbors and other family members. Migrants largely contributed to the formation of commercialized streets that were scattered with fairly large accommodations and high-end residential buildings.
The third chapter focuses on the new urban landscape and morphological changes. In this chapter, five built or on-going projects near the road development had been investigated in terms of the project implementation process, building type, size and use, population density, and spatial use. As a result, the research revealed that conventional urban forms had slowly evolved to better accommodate the public purposes of the local area and that shaded paths, either intentionally designed or formed by chance, were instrumental in forming vital streetscapes and public use. On the other hand, large-scale master plans were crudely misused as means for attracting real estate investment in the efforts to globally brand the city, and finalized plans were often modified unpredictably which not only delayed projects but led to the overall decline of urban space quality. The research suggested a continuous effort towards understanding user behaviors in the neighborhood- and local-level planning, and to reflect such information into spatial designs. Furthermore, to ensure efficient project implementation, the roles of the public and private sector need to be better clarified in large-scale urban development projects.
The implications of the study are as follows. The effects of a development need to be accurately forecasted to ensure quality urban space and fair distribution of development benefits in a developing country where various urban projects take place at the same time. Spatial planning and design should be based on community needs where user behavior is considered at the neighborhood- or local-level. Furthermore, to ensure the success of a foreign capital invested urban project, the public sector needs to establish a clear vision and clarify the roles of the public and private sector.
Language
English
URI
https://hdl.handle.net/10371/141210
Files in This Item:
Appears in Collections:

Altmetrics

Item View & Download Count

  • mendeley

Items in S-Space are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

Share