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Installation Criteria for Scrambled Crosswalks Considering Both Vehicle and Pedestrian Traffic Volume : 교통량과 보행량을 고려한 대각선 횡단보도 설치기준

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Authors

남찬우

Advisor
고승영
Major
공과대학 건설환경공학부
Issue Date
2018-02
Publisher
서울대학교 대학원
Keywords
Scrambled crosswalkVehicle traffic volumePedestrian traffic volumeSignal optimizationInstallation criteria
Description
학위논문 (석사)-- 서울대학교 대학원 : 공과대학 건설환경공학부, 2018. 2. 고승영.
Abstract
차량에 비해 상대적으로 취약한 보행자의 안전에 대한 관심이 증대되고, 횡단보도 상의 보행자 사고에 대한 우려가 팽배해지에 따라 차량과 보행자의 상충을 줄여 보행자의 안전에 기여할 수 있다고 판단되는 대각선 횡단보도 설치가 많이 논의되고, 실제로 설치되는 경우 또한 적지 않다.
그러나 대각선 횡단보도는 모든 차량 교통류들에 적색 신호를 부여하는 전적색 현시를 포함하여야 하기 때문에 필연적으로 주기 당 손실시간이 증가하게 된다. 따라서 대각선 횡단보도 설치에 앞서 효율성 측면에서의 평가가 필요하며 본 연구는 대각선 횡단보도 설치기준을 제시함으로써 교통량과 보행량 조사만으로 대각선 횡단보도 설치 적절성 여부를 판단할 수 있도록 하고자 한다.
본 연구는 교통량과 보행량을 모두 고려한 신호 최적화 모형을 통하여 최적 주기를 도출하고 이를 바탕으로 대각선 횡단보도 설치 전·후 총 지체시간을 비교·분석한다.
분석 결과, 크게 2가지 연구 결과가 도출된다. 첫째, 대각선 횡단보도 설치가 효과적이 될 수 없는 차량 교통량 기준점이 존재한다. 둘째, 신호 시스템별, 신호 교차로별 적정 설치 교통량 영역이 다르며, 그 차이의 정도 또한 상이하다. 이러한 분석 결과를 바탕으로 본 연구는 2가지 단계로 나누어 대각선 횡단보도 설치기준을 제시한다.
Nowadays, interest in safety of pedestrians who are relatively weak when compared with vehicles increases and concern for pedestrian accidents on crosswalks also increases. For these reasons, scrambled crosswalks which are considered to contribute to pedestrian safety by reducing conflicts between vehicles and pedestrians are actively discussed and there are also a few intersections where they are actually installed.
However, scrambled crosswalks must include an all-red phase for all vehicle traffic flows, which inevitably leads to increase of lost time per cycle. Therefore, evaluation in terms of efficiency should be done before installation of scrambled crosswalks. This research suggests an installation criteria for scrambled crosswalks so that it is possible to judge whether installation of scrambled crosswalks is appropriate only by surveying vehicle traffic volume and pedestrian traffic volume.
This research derives optimum cycle length from signal optimization models which reflect both vehicle traffic volume and pedestrian traffic volume. From this optimum cycle length, this research compares total delay times before and after installation of scrambled crosswalks.
From analysis, two research results are derived. Firstly, there is critical traffic volume above which installation of scrambled crosswalks can not be efficient. Secondly, appropriate traffic volume areas for installation of scrambled crosswalks are different by each signal intersection or by each signal system and those differences vary. From these results, this research suggests an installation criteria for scrambled crosswalks which consist of two steps.
Language
English
URI
https://hdl.handle.net/10371/141326
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