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Creating Competitve Advantage by Going Abroad: A Case Study of Tata Steel : 해외 진출을 통한 경쟁 우위 창출: Tata Steel 사례 연구를 중심으로

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Authors

김태겸

Advisor
문휘창
Major
국제대학원 국제학과(국제통상전공)
Issue Date
2018-08
Publisher
서울대학교 대학원
Description
학위논문 (석사)-- 서울대학교 대학원 : 국제대학원 국제학과(국제통상전공), 2018. 8. 문휘창.
Abstract
국문초록



타타스틸은 해외시장 진출을 위한 다양한 인수합병 전략을 통해 투자 다변화와 다양한 비즈니스 환경에 대한 기술학습 경험 및 새로운 시장정보 습득을 촉진하였다.기존의 선행연구들은 타타스틸의 해외진출 이점들을 타 철강회사들과 비교하여 일부분의 사례들을 단편적으로 분석한 반면, 본 논문은 불균형 이론(Imbalance Theory)을 바탕으로 타타스틸의 경쟁우위가 타고난 것이 아닌 지속적인 학습과 협업 및 외부 투자를 통해 창출되었음을 도출하고자 한다. 따라서, 해외시장 진출 이후에도 지속적인 사후 대책을 통해 다양한 사업 환경 및 기술을 분석하지 못했더라면, 현재의 타타스틸은 세계 최고의 철강 업체로 자리매김하지 못했을 것이다.



주제어: 진입 방법, OLI 패러다임, 불균형 이론, 타타스틸, 다국적 기업
Abstract



Through different types of mergers and acquisitions, what started off as a motive for Tata Steel to increase their market expansion had led to diversifying their investments, gaining experiences and new knowledge sets through market and technology learning about different business environments. While the existing studies most simply look at fragmented cases of what advantages Tata Steel had in comparison with other steel firms to go abroad, this paper demonstrates that Tata Steels competitive advantages were not innate, but rather created through continuous learning, collaboration, and outward investments based on the Imbalance Theory. Thus, if it hadnt been for Tata Steels motive to learn market and technology in different business settings after market expansion, it would have not become the top global steel player today.



Keywords: Entry mode, OLI Paradigm, Imbalance Theory, FDI, Tata Steel, MNC
Language
English
URI
https://hdl.handle.net/10371/143736
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