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Re-examine Freire: Connecting Education and Development
프레이리에 대한 재성찰: 교육과 개발의 관계 연구

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Authors
엠디리드와눌
Advisor
Sung Sang Yoo
Major
사범대학 협동과정글로벌교육협력전공
Issue Date
2018-08
Publisher
서울대학교 대학원
Description
학위논문 (석사)-- 서울대학교 대학원 : 사범대학 협동과정글로벌교육협력전공, 2018. 8. Sung Sang Yoo.
Abstract
국제개발분야에서의 교육과 개발은 밀접하게 연관 되어있는 중요한 개념이다. 개발을 도모하는데 있어 교육의 중요성은 어떠한 이론을 막론하고 활발하게 논의되고 있다. 교육은 발전에 늘 기여하는 것으로 여겼으며 전반적인 웰빙을 위한 지시적인 하향식 접근 방식의 개발은 현실적인(사회문화적) 문제들을 극복하는 데에 초점이 맞춰져 왔다. 파울로 프레이리(Paulo Freire)는 교육이 가져온 배움이나 변화가 중립적일 수 없다고 주장한다. 이 이론의 기반이 되는 개념은 프레이리의 초기연구물에서 확립되었다. 지난 50년간 프레이리의 교육학에 대한 연구를 포함하여 사회변화, 변화(transformation), 개발에 대한 프레이리의 주장 및 이론들은 광범위하게 연구되었다. 신자유주의와 포스트개발 등의 새로운 논의들이 등장하고 개발이 가져오는 부정적인 영향들이 점점 명확해 지면서 프레이리의 주장을 재성찰할 필요가 분명해졌다. 이런 맥락에서, 본 연구는 프레이리가 교육과 개발의 관계를 어떻게 개념적으로 연결시켰는지 알기 위해 프레이리의 교육과 개발 관련 이론적 기틀을 비판적으로 분석하고자 했다. 본 연구는 구성주의적 근거이론(Constructivist grounded theory)을 토대로 프레이리의 초기 연구를 분석하였다. 이 연구의 분석 결과를 요약하면 교육과 개발은 시공간을 초월하는 가변적이고 역학적인 개념으로 설명할 수 있다. 프레이리는 교육과 개발에서의 핵심적인 특징으로 인본주의와 진정한 자유 또는 해방을 강조하였다. 본 연구의 분석에 따르면 ‘현실’과 ‘인식’, ‘문화’는 사회변화에 중요한 영향을 미치며 개발은 이 과정에서 일어나는 부분적인 한 요소이다. 교육은 ‘인식’을 하게하고 ‘문화’를 전제로 ‘현실’을 구성한다. 이와 같은 이론은 미시적이고 거시적인 현실의 구성요소에 대한 개념을 제시하며 각각의 구성요소는 독특하고 별개의 것이라는 것을 보여준다. 교육과 개발 간의 개념적인 관계와 역학적인 특성을 고려했을 때 본 연구에서 개발은 교육의 한 표현방식으로 주장 할 수 있을 것이다. 하지만, 추후 본 주장을 입증하고 이론적 기틀을 구성하기 위해서는 후속연구가 필요할 것이다. 본 연구는 한계를 가지고 있음에도 불구하고 연구의 분석 결과는 학계내 프레이리의 초기 연구물에 대해 더 많은 관심이 필요하다는 것을 보여준다. 무엇보다, 이 연구는 국제개발 맥락에서 프레이리 사상을 분석할 필요가 있고 향후, 국제개발 이론의 한 대안이 될 수 있을 것이라고 주장한다.
Education and development, two over-arching concepts, are closely connected in the arena of international development. The crucial role of education for fostering development has been vividly discussed in all development theories and narratives. As a process, education has always been considered contributory to progress and the centralized top-bottom development approach’s efforts to reform sociocultural reality for overall wellbeing. Paulo Freire illustrated that neither education nor the changes achieved by education will remain objective by default. In his lifetime’s work, the conceptual basis for this idea was established in his earliest published works – commonly known as the First Freire. Freire’s works on pedagogy have been extensively researched over the last five decades and his propositions for social changes, transformation and development have also been studied to some extent. As debates from neoliberalism, post-development and other perspectives emerge and as the negative effects of development becoming increasingly clear, it is imperative to revisit Freire for further insights from his influential works regarding the role of education in development. This study, therefore, sought to critically examine Freire’s conceptual frameworks for education and development in an effort to identify how he conceptually connected these two concepts. This study adopted Constructivist Grounded Theory as a methodological approach for analyzing Freire’s early works. The overall findings present both education and development as conceptual constructs, which are space-time variable and dynamic in nature. Freire endorsed humanism and authentic freedom or liberation as a key feature for both concepts. Analysis revealed that ‘reality’, ‘perception’ and ‘culture’ play vital roles in social transformation and development is a subset of this process. Education builds the perception and, therefore, constructs reality on the premise of culture. This theoretical synthetization presents the idea of micro and macro reality constructs and illustrates each construct as unique and distinct. Considering the dynamic nature of these concepts – education and development – and based on their relationship, this study recommends development as an expression of education. However, further research will be required to substantiate and construct a theoretical framework for that possibility. In conclusion, despite some limitations, the findings of this study suggest the need for continued interest by the research community in Freire’s early works. Specifically, this analysis suggests the need to revitalize Freirean philosophy within contemporary international development contexts, which, ultimately, could offer alternative development theories in the future.
Language
English
URI
http://hdl.handle.net/10371/144076
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Appears in Collections:
College of Education (사범대학)Program in Global Education Cooperation (협동과정-글로벌교육협력전공)Theses (Master's Degree_협동과정-글로벌교육협력전공)
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