SHERP

국립생물자원관의 생물다양성 교육프로그램 내용 분석과 인식 조사
Content analysis and recognition survey on biodiversity education programs in national institute of biological resources

DC Field Value Language
dc.contributor.advisor김재근-
dc.contributor.author최수림-
dc.date.accessioned2018-12-03T02:00:26Z-
dc.date.available2018-12-03T02:00:26Z-
dc.date.issued2018-
dc.identifier.other000000152814-
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/10371/144342-
dc.description학위논문 (석사)-- 서울대학교 대학원 : 사범대학 과학교육과(생물전공), 2018. 8. 김재근.-
dc.description.abstractAs biodiversity is rapidly reduced, the need of education program for conserving biodiversity is increasing. To develop more desirable biodiversity education programs for informal biodiversity education, we analyzed biodiversity education program operated by the National Institute of Biological Resources (NIBR) and surveyed participants' opinion on the program. The contents of education program were analyzed based on the biodiversity content criteria and 136 people replied to the questionnaire with 15 questions. The results indicated that the contents of NIBR's biodiversity education program dealt with biodiversity related to economics and ethics, as well as biology that students learn in school science class. However, evolution and classification contents were often treated with a relatively low frequency, which can be leading to biased thinking about biodiversity. Survey results showed that NIBR's biodiversity education program offers more opportunities for various experiences and teaching methods than in schools but NIBR's biodiversity education program contents should be specialized in biodiversity. Participants also represented that they recognized the importance and value of biodiversity when they participated NIBR's biodiversity education program at least 5 times.-
dc.description.tableofcontents제 1 장 서 론 1

제 1 절 연구의 배경 및 필요성 1

제 2 절 연구 목적 및 연구 문제 4

제 3 절 용어의 정의 5

1. 생물다양성 5

2. 비형식 교육 환경 5

제 4 절 연구의 제한점 6

제 2 장 이론적 배경 7

제 1 절 비형식 학습 7

제 2 절 생물다양성 9

1. 생물다양성의 의미 9

2. 생물다양성의 가치와 중요성 11

3. 생물다양성의 현황과 감소 12

4. 생물다양성의 보존 및 보전 14

5. 생물다양성 교육 15

제 3 장 연구 방법 17

제 1 절 연구 대상 17

제 2 절 생물다양성 교육프로그램 내용 분석 18

제 3 절 교육 참가자 및 설문 조사 23

제 4 장 연구결과 및 논의 27

제 1 절 생물다양성 교육프로그램 내용 분석 결과 27

제 2 절 참가자 설문 조사 결과 34

1. 국립생물자원관에서의 생물다양성 교육 경험 34

2. 교육프로그램에 대한 인식 38

3. 교육프로그램에 대한 만족도 45

제 5 장 결론 및 제언 52

제 1 절 결론 52

제 2 절 제언 54

참고문헌 56

Abstract 63

부 록(설문지) 65

부 록(교육프로그램 목록) 68
-
dc.formatapplication/pdf-
dc.format.mediumapplication/pdf-
dc.language.isoko-
dc.publisher서울대학교 대학원-
dc.subject.ddc574.07-
dc.title국립생물자원관의 생물다양성 교육프로그램 내용 분석과 인식 조사-
dc.title.alternativeContent analysis and recognition survey on biodiversity education programs in national institute of biological resources-
dc.typeThesis-
dc.contributor.AlternativeAuthorSoo Rim, Choi-
dc.description.degreeMaster-
dc.contributor.affiliation사범대학 과학교육과(생물전공)-
dc.date.awarded2018. 8-
Appears in Collections:
College of Education (사범대학)Dept. of Science Education (과학교육과)Biology (생물전공)Theses (Master's Degree_생물전공)
Files in This Item:
  • mendeley

Items in S-Space are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

Browse