Publications
Detailed Information
일본 학교 주5일제와 청소년의 생활 시간에 관한 연구 : Five-day School Week System and Living Hours of Young Japanese
Cited 0 time in
Web of Science
Cited 0 time in Scopus
- Authors
- Advisor
- 은기수
- Major
- 국제대학원 국제학과(국제지역학전공)
- Issue Date
- 2018-08
- Publisher
- 서울대학교 대학원
- Description
- 학위논문 (석사)-- 서울대학교 대학원 : 국제대학원 국제학과(국제지역학전공), 2018. 8. 은기수.
- Abstract
- 일본에서 제 3의 교육 개혁의 중심이 되는 학교 주 5 일제는 학생들이 앞으로의
사회 변화에 주체적으로 마음에 유토리를 가지고 씩씩하게 살 수 있는 자질이나
능력을 육성하는 것을 목적으로 1992년부터 단계적으로 실시되었다. 학교 주 5
일제의 이념에 대한 개론은 크게 受け皿論 (받침 접시론), 평생 학습론,
여가론의 세 가지로 분류할 수 있다. 하지만 각 이념에는 가능성과 한계가
존재하고 이론의 실현과 현실 사이에는 큰 벽이 있다고 생각된다. 따라서 본
연구에서는 이론과 현실 사이에 어떤 차이가 있는지에 대해 연구하는 것을
목적으로 『NHK 국민생활 시간 조사』를 살펴 보았다. 그 결과 학교 주 5 일제
도입 후 초등학생・중학생・고등학생 모두 전체 학습시간이 감소하고
필수활동시간과 여가활동시간이 증가한 것으로 나타났다. 학교 주 5일제에 대한
학식자들의 이념에서는 토요일을 휴일로 만들고 아이들의 자발적・자주적으로
활동하는 것을 기대했지만 기존 연구 처럼 실태로 그런 아이들은 적고 토요일을
바쁜 일상에서의 탈출, 쉴 수 있는 시간으로 인식하는 것이 아닐까 생각된다.
이념을 실현하기 위해서는 지금까지의 학교에 비중을 놓는 교육이 아니라 학교 -
가정 - 지역사회가 연계・협력하는 3자 일체 교육을 지도해 가야한다.
……………………………………
주요어 : NHK국민생활시간조사, 일본, 주5일제, 청소년, 생활시간, 유토리
The 5th-day school week, which is the center of the third educational reform in
Japan, is being phased in since 1992, with the aim of fostering the qualities and
abilities that students can live with "yutori" in their hearts for the future social
change. The concept of the five - day school is largely classified into three
categories: "recipient theory", "lifelong learning theory", and "leisure theory". But
there are possibilities and limitations in each ideology, and there is a big wall
between the theory and reality. Therefore, this study examined "NHK National
Life Time Survey" with the aim of studying the difference between theory and
reality. As a result, the total learning time of elementary school students, junior
high school students, and high school students decreased and the required
activity time and leisure time increased after the introduction of the five-day
school week. Many ideologists of the five-day school week expected making
v
Saturdays a holiday make children act voluntarily. However, as in previous
studies, such children are few and it is thought that the Saturday for children is a
time of escape from busy daily life. In order to realize ideology, education should
be directed to the three-way education which is the links and cooperates of
school, home and community rather than the education that puts much weight on
the school alone.
………………………………………
keywords : NHK National Time Use Data, Japanese, 5-day school
system, youth, life time, yutori
- Language
- Korean
- Files in This Item:
Item View & Download Count
Items in S-Space are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.