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When Discordance Becomes Social Capital: The Role of Task Conflicts in Sharing Knowledge
과업갈등이 그룹 창의성에 미치는 영향: 그룹 구성원의 지식관리행동 및 그룹 공정성의 역할

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Authors
Jaeun, Lim
Issue Date
2017-12
Publisher
서울대학교 노사관계연구소
Citation
노사관계연구, Vol.28, pp. 195-229
Keywords
group confllicts and creativityknowledge sharing and transferknowledge hidingorganizational justicecreative performance
Abstract
Although organizational studies have revealed the impact of conflicts on creativity, its mechanisms still remain a “black box”: they somehow influence some aspects of creativity under some circumstances. Thus, the relationship between conflicts and organizational outcomes, especially creative performance, has been a highly controversial topic in organizational research. This study reviews prior literature on group conflicts and creativity and propose how intra-group conflicts affect group creativity; through which mechanisms they function; and under what circumstances those relationships would strengthened or attenuated. For these purposes, this study examines mediating role of two contrasting types of knowledge management behavior: knowledge sharing and hiding. In addition, current study predicts the role of organizational justice to identify the contexts for both knowledge sharing and hiding under circumstances of task and relationship conflicts. I expect that task conflicts enhance knowledge sharing behavior among employees only under certain condition, whereas relationship conflicts generally hamper knowledge exchanges and combinations in a group. In particular, I postulate that task conflict, contrary to relationship conflict, promotes knowledge sharing in a group with high levels of procedural and distributive justice. This study further proposes that knowledge sharing behaviors among employees driven by task-related conflict will enable them to produce novel and useful ideas, thereby improving their creativity. Implications and contributions are discussed.
본 연구는 그룹 내부의 과업갈등과 관계갈등이 어떠한 경로를 통해 그룹 창의성에 각기 다른 영향을 미치는지 그 메커니즘을 규명하고, 그 경로를 제언하고자 한 연구이다. 기존의 여러 연구들이 그룹, 팀, 또는 조직 내의 갈등과 창의성에 관계에 대해 논하고자 시도하였으나 그 메커니즘은 여전히 모호하며, 그 방향 또한 학자들 간의 이견이 존재한다. 이 논문은 그룹의 과업갈등과 관계갈등이 구성원들이 지식을 관리하는 구체적인 방식(지식공유 행동과 지식은폐 행동)에 어떠한 영향을 주는지 기존의 연구들을 통해 그 원리를 논의하고 영향을 제언한다. 그리고 궁극적으로 이러한 요인들이 어떻게 그룹 창의성에 영향을 미치는지 제언한다. 또한 본 연구는 이러한 관계들에 영향을 미칠 수 있는 맥락적 요인으로 그룹 공정성(절차적, 분배적, 상호관계적 공정성)의 역할을 제시한다. 본 연구는 이를 통해 그룹 창의성을 결정하는 하나의 메커니즘을 제시하며, 갈등 관리와 지식공유의 중요성을 확인한다. 나아가 본 연구는 이러한 메커니즘의 효과적 작동에 있어 공정성이 가지는 의미를 다시금 강조한다.
Language
English
URI
http://hdl.handle.net/10371/145073
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Appears in Collections:
College of Business Administration/Business School (경영대학/대학원)Institute of Industrial Relations (노사관계연구소)Seoul Journal of Industrial Relations (노사관계연구)Seoul Journal of Industrial Relations vol.28 (2017) (노사관계연구)
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