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네트워크분석을 통해서 탐색한 교사추천서에 나타난 교사의 영재성에 대한 인식
Examining Teachers’ Recommendation Letters According to Teachers’ and Students’ Genders Using the Text Network Analysis

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Authors
이선영; 김성연; 민지연; 이빈; 박준수; 최승언
Issue Date
2017-12
Publisher
서울대학교 교육연구소
Citation
아시아교육연구, Vol.18 No.4, pp. 629-660
Keywords
영재성 인식영재성 판별교사추천서텍스트 네트워크 분석Teachers’ perceptionTeacher recommendationIdentification of giftednessText network analysis
Abstract
본 연구에서는 교사추천서를 구성하는 주제어들 간의 구조 탐색을 통해서 교사의 영재성에 대한 인식을 살펴보고자 2008년부터 2014년까지 서울특별시교육청에서 지원하는 영재교육원에 제출된 566개의 교사추천서를 대상으로 텍스트 네트워크 분석을 실시하였다. 주제어 빈도 분석은 KrKwic, 행렬화 작업은 KrTitle, 사회 네트워크 분석은 NetMiner4.0 프로그램을 활용하였으며, 네트워크의 기본정보, 중앙성, 그리고 응집분석을 수행하였다. 주요 연구 결과는 살펴보면 첫째, 빈도분석 결과 교사추천서는 대체로 학생들의 인지적 특성에 초점을 맞추어 작성된 것으로 나타났지만, 텍스트 네트워크 분석 결과 인지적 특성뿐만 아니라 정의적 특성, 학생의 자율적인 학습 태도, 가정환경, 교우 환경, 잠재성 등 다양한 요인들을 고려하여 작성된 것으로 나타났다. 둘째, 교사 및 학생 성별에 따라 분석한 결과, 전반적으로 교사들이 인식하는 학생의 영재성은 인지적 측면에 초점이 맞추어져 있으나 학생 성별에 따라 구체적으로 강조하는 부분은 약간의 차이를 보였다. 예를 들어, 교사들은 남학생의 추천서를 작성하는 경우, 수학과 과학에 대한 잠재적 능력, 발전 가능성, 탐구, 흥미 등의 개인적 성향과 태도를 고려하는 반면 여학생의 추천서를 작성하는 경우, 일반적인 인지 및 학습능력, 가정환경, 타인 및 사회적 기대와 요구들을 고려하는 것으로 나타나 여학생에게 보다 다양하고 엄격한 수준의 판별 준거를 활용하여 영재성을 인식하는 것으로 나타났다. 효과적인 영재성 판별도구로서 교사추천서의 기능을 극대화시키기 위해서 영재성 판별과 교사추천서 활용에 대한 지속적이고 체계적인 교사교육과 훈련을 제안하는 바이다.
Using the network text analysis, this study examined teachers’ perceptions about giftedness by analyzing teachers’ recommendation letters for gifted middle school students. 566 teachers’ recommendation letters submitted for participation in a university-based gifted science program were analyzed using the NetMiner 4.0 program. Analyses focused on a basic information of network, centrality, and cohesion for investigating giftedness based on a co-occurrence matrix of the key words consisting of the recommendation letters. Major findings included that overall, teachers wrote a recommendation letter for gifted students with foci on the students’ cognitive and intellectual characteristics. However, the text network analysis confirmed that the teachers took the students’ potential ability, affective characteristics, self-regulated learning, peer relationships, and family environment into consideration in identifying their giftedness.
Perceived giftedness by the teachers slightly differed according to the gender of teachers and students. Specifically, the result showed that the teachers were likely to use rigorous and diverse criteria in identifying giftedness of the female students. They also had higher expectations of the female than male students in perceiving their giftedness to recommend for a gifted program.
Teacher training for the identification of giftedness is suggested in order to make use of teacher recommendation as an efficient identification method and optimize its strengths in discovering gifted students.
ISSN
1229-9448
Language
Korean
URI
http://hdl.handle.net/10371/145294
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Appears in Collections:
College of Education (사범대학)Education Research Institute (교육연구소)아시아교육연구 (Asian Journal of Education)아시아교육연구 (Asian Journal of Education) Volume 18 Number 1/4 (2017)
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