SHERP

다층구조방정식을 이용한 동료교사와의 협력정도가 교사 만족도에 미치는 영향 분석
Analysis of the Effects of Co-teachers' Cooperative Relationship on Teacher Satisfaction: Using Multilevel Structural Equation Modeling

Cited 0 time in webofscience Cited 0 time in scopus
Authors
김나영; 변상민; 이다경; 김지혜
Issue Date
2017-12
Publisher
서울대학교 교육연구소
Citation
아시아교육연구, Vol.18 No.4, pp. 661-682
Keywords
동료교사와의 협력정도교사 만족도교사 효능감직무열의교사 의견반영정도다층구조방정식모형co-teachers' cooperative relationshipteacher satisfactionteacher efficacywork engagementteacher empowermentmultilevel structural equation modelingMSEM
Abstract
이 연구에서는 한국교육개발원의 학교교육실태 및 수준 분석 연구 4주기 중학교 데이터를 사용하여 동료교사와의 협력정도가 교사 만족도에 미치는 영향을 고찰하기 위해 다층구조방정식모형 분석을 실시하였다. 구조방정식을 활용한 선행연구에서 공변수 통제가 충분히 이루어지지 않았다는 점을 고려하여 교사 수준(교사 효능감, 최종학력, 행정업무시간, 수업 개선활동 참여, 교사가 지각한 학생들의 학습 태도 등) 및 학교 수준 공변수(지역, 설립유형, 학교 평균 SES, 학교장 지도성, 집단적 직무열의)를 설정하여 분석에 투입하였다. 설정된 모형의 적합도는 비교적 양호하였으며, 이에 따라 도출된 주요 연구 결과는 다음과 같다. 첫째, 교사 및 학교 수준 공변수를 통제하였을 때, 동료교사와의 협력정도가 교사 만족도에 미치는 직접 효과는 통계적으로 유의하였다. 둘째, 동료교사와의 협력정도는 교사 효능감, 동료교사의 직무열의(work engagement) 및 교사 의견 반영 정도(teacherempowerment)를 통해 간접적으로 교사 만족도에 영향을 주는 것으로 나타났다. 셋째, 주요 설명 변수가 교사 만족도에 미치는 효과의 크기를 비교할 때, 직접 효과보다는 간접 효과가 더 크게 나타났으며, 구체적으로 동료교사의 직무열의, 교사 효능감, 교사 의견 반영정도 순으로 교사 만족도를 간접적으로 향상시키는 것으로 나타났다. 이러한 결과를 바탕으로 교원 정책에 관한 시사점 및 앞으로의 연구방향에 대해 논의하였다.
The purpose of this study was to investigate the effect of co-teachers' cooperative relationship on teacher satisfaction. This study was based on the fourth data from 「Analysis of the Level of School Education and Its Actual condition: Middle School」 designed by KEDI(Korea Educational Development Institute) and used multilevel structural equation modeling(MSEM) to capture the hierarchical structure of the clustered data. Considering the limitations of previous empirical studies using SEM methodology to control the influences of confounding variables, this study included teacher-level and school-level covariates.
The research model fit was comparatively acceptable to assess the results for the structural model. The study yielded a number of interesting results. Firstly, after controlling for teacher and school-level variables, the direct effect of co-teachers' cooperative relationship on teacher satisfaction was shown to be statistically significant. Secondly, the indirect effects or the mediating influences of teacher efficacy, co-teachers' work engagement and teacher empowerment in the relationship between co-teachers' cooperative relationship and teacher satisfaction were also statistically significant. Thirdly, results indicated that the magnitude of the indirect effect was larger than that of the direct effect. Specifically, the effect size of indirect effects was shown to be from small to large in the sequence of teacher empowerment, teacher efficacy and co-teachers' work engagement. Based on these findings, the educational implications and future research directions were discussed.
ISSN
1229-9448
Language
Korean
URI
http://hdl.handle.net/10371/145295
Files in This Item:
Appears in Collections:
College of Education (사범대학)Education Research Institute (교육연구소)아시아교육연구 (Asian Journal of Education)아시아교육연구 (Asian Journal of Education) Volume 18 Number 1/4 (2017)
  • mendeley

Items in S-Space are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

Browse