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중국의 대외협력 — 일대일로 정책의 국내 정치경제적 근원과 취약성
China’s Foreign Cooperation — “One-Belt, One-Road” Policy’s Domestic Political Economic Rationales and Weaknesses

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Authors
백우열
Issue Date
2017-11-01
Publisher
서울대학교 국제문제연구소
Citation
세계정치, Vol.27(중국의 부상과 국내정치적 취약성), pp. 67-99
Keywords
일대일로One Belt One Road중국China아시아Asia정치경제Political Economy인프라Infrastructure리스크RiskState Capacity
Description
이 챕터는 『東西硏究』 제29권 3호(2017) pp. 185-208에 게재된 논문인 “중국 일대일로(一帶一路) 정책의 국내 정치경제적 추동 요인 분석”을 『東西硏究』의 동의하에 이 편집서의 목적에 맞게 부분적으로 수정, 보완하여 작성한 것임을 밝힌다.
Abstract
중국 시진핑 정권의 가장 중요한 국내와 국제의 정치경제적-정치안보적 상호작용을 기반으로 한 ‘일대일로’ 정책은 중앙아시아와 서아시아(중동), 러시아를 거쳐 중국과 동-서유럽을 연결하는 ‘실크로드 경제벨트(一帶)’와 동남아시아, 남아시아, 서아시아(중동)를 거쳐 중국과 동-서유럽을 연결하는 ‘21세기 해상 실크로드(一路)’를 일컫는다. 이미 이 일대일로 정책은 중국 국내적, 국제적으로 심대한 경제적, 정치적, 사회적 영향을 미치고 있으며 이에 대한 연구가 활발히 진행되고 있다. 이 챕터는 이러한 중국의 국가 대전략인 ‘일대일로’ 정책 연구의 가장 기초적인 국내 정치경제적 근원과 그 취약성을 국가 전체와 각 해당 지역 및 산업의 상황을 중심으로 분석한다.
China’s Xi Jinping leadership has initiated and enforced “One- Belt, One-Road” policy since 2013. This grand strategy aims at recreating the infrastructure and trade routes to connect China, Southeast Asia, South Asia, Russia the Middle East, and Europe via land and sea. This grand strategy of China has already made some significant impacts on economy, politics, and society from both domestic and international perspectives. This paper analyzes one of the most important subjects to understand this strategy, its rationale, goals and weaknesses in the China’s contemporary political economic conditions across regions and industries.
ISSN
1738-2440
Language
Korean
URI
http://hdl.handle.net/10371/146971
Files in This Item:
Appears in Collections:
College of Social Sciences (사회과학대학)Center for International Studies (국제문제연구소)세계정치(Journal of World Politics)세계정치 26/27 (2017)
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