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The Effects of Organizational Identity on Corporate Wrongdoing:An Empirical Study of Stock Market Reactions : 조직 정체성이 기업 부정행위에 미치는 영향: 주식 시장 반응에 대한 실증 연구

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Authors

김용준

Advisor
조승아
Major
경영대학 경영학과
Issue Date
2019-02
Publisher
서울대학교 대학원
Description
학위논문 (석사)-- 서울대학교 대학원 : 경영대학 경영학과, 2019. 2. 조승아.
Abstract
This paper investigates the relationship between corporate wrongdoing and market audience reaction. Specifically, this paper argues that audience reaction to corporate wrongdoing is closely related to the role of organizational identity. By suggesting two different circumstances, family firms and firms in consumer goods industry, this paper delineates how organizational identity affects to different audience reaction. The results of this research assert that corporate wrongdoing has a negative relationship with stock market reaction and family firms are more penalized by the audience compared to non-family firms. Based on the empirical analysis, this paper shed light on the role of organizational identity when firms are penalized by external stakeholders in negative situations.
본 논문은 기업의 부정행위와 시장 구성원의 반응 간의 관계에 대해 조사하였다. 특히 본 논문에서는 기업 부정행위에 관한 시장 구성원의 반응이 해당 기업의 조직 정체성과 긴밀하게 연결되어 있다고 주장한다. 이에 가족 기업과 소비재 산업 기업이라는 두 가지 상황에서 서로 다른 조직 정체성이 기업 부정행위에 따른 주식 시장 반응에 어떻게 영향을 미치는 지 확인하였다. 연구 결과 기업의 부정행위는 부정적인 주식 시장의 반응을 야기하며, 특히 가족 기업의 주가는 비가족 기업에 비해서 더욱 크게 하락한다는 점을 발견할 수 있었다. 따라서 해당 실증 조사 결과는 기업이 부정행위를 저지를 때 부정적인 주식 시장의 반응을 얻는 것에 조직 정체성이 영향을 준다는 점을 확인하였다.
Language
eng
URI
https://hdl.handle.net/10371/150562
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