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Study on Factors Affecting Financial Investors Acceptance Intention to Robo-Advisor based on UTAUT : UTAUT 이론을 기반으로 한 금융 투자자의 로보어드바이저 수용 의도에 관한 연구

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Authors

조봉주

Advisor
황준석
Major
공과대학 협동과정 기술경영·경제·정책전공
Issue Date
2019-02
Publisher
서울대학교 대학원
Description
학위논문 (석사)-- 서울대학교 대학원 : 공과대학 협동과정 기술경영·경제·정책전공, 2019. 2. 황준석.
Abstract
The advancement of information technology (IT) has ensured great success in most industries. In particular, AI (artificial intelligence), based on technologies such as big data and machine learning, has been applied to various fields and is making great changes. Technological innovations in the financial industry, often called FinTech, attract many investors attention. In particular, the advent of robo-advisors has made investment advisory services, which had been regarded as exclusive services for the rich, available to general investors. In the Korean financial market, this technology has not yet shown remarkable growth. However, many financial companies are trying to vitalize robo-advisory services because of the low cost of operation and recent deregulation by the government. In this market environment, it is important to identify and utilize factors that affect investors acceptance of robo-advisors.
This study aims to identify factors that affect financial investors acceptance intention to robo-advisors using UTAUT (Unified Theory of Acceptance and Use of Technology). In addition to performance expectancy, effort expectancy and social influence, trust and perceived risk have been added as independent variables. Age and gender have been used to analyze moderating effects. This study aims to contribute to the vitalization of the robo-advisory market and the popularization of investment advisory services.
IT 기술의 발전은 대부분의 산업 분야에 커다란 발전을 가져왔다. 특히 빅데이터(Big Data), 머신러닝(Machine Learning) 등의 기술을 기반으로 한 인공지능은 여러 산업 분야에 적용되어 커다란 변화를 가져오고 있다. 흔히 핀테크로 불리우는 금융업계의 혁신은 많은 투자자들의 관심을 불러일으키고 있다. 특히 로보어드바이저의 등장으로 그동안 고액 자산가의 전유물로 여겨졌던 투자자문 서비스가 일반 투자자들도 사용할 수 있게 되었다. 국내 금융 시장에서 로보어드바이저 서비스가 도입된 지 얼마 되지 않아 아직 초기 성장 단계이기 때문에 눈에 띄는 성장세를 기록하지 못하고 있으나, 최근 저렴한 운영 비용과 정부의 규제 완화에 힘입어 다수의 금융회사들이 본격적으로 로보어드바이저 서비스를 활성화하고자 하고 있다. 이러한 시장 환경에서 투자자들의 로보어드바이저 서비스 수용에 영향을 미치는 요인이 무엇인지 밝히고 이를 활용하는 것이 중요하다.
본 연구는 통합기술수용이론(UTAUT)를 활용하여 일반 대중의 로보어드바이저 수용에 영향을 미치는 요인들을 밝히고자 한다. 성과기대, 노력기대, 사회적 영향, 촉진 조건 외에 신뢰(Trust)와 인지된 위험(Perceived Risk)를 변수로 추가하고 나이와 성별을 통해 조절 효과를 분석하고자 한다. 이를 통해 궁극적으로는 로보어드바이저 시장의 활성화 및 투자자문 서비스의 대중화에 기여하고자 한다.
Language
eng
URI
https://hdl.handle.net/10371/150835
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