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한국의 사료 수출경쟁력 분석 : An Analysis on the Comparative Advantage and Competitiveness of Feed Products Trade in Korea : Focusing on three Southeast Asian countries
동남아시아 3국을 중심으로

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Authors

서주형

Advisor
임정빈
Major
농업생명과학대학 농경제사회학부(농경제학전공)
Issue Date
2019-02
Publisher
서울대학교 대학원
Description
학위논문 (석사)-- 서울대학교 대학원 : 농업생명과학대학 농경제사회학부(농경제학전공), 2019. 2. 임정빈.
Abstract
우리나라 사료생산은 1970~80년대에 크게 증가하여 1990년대 중반 이후로 정체기에 놓여있다. 국내 사료산업은 내수시장 중심의 산업운용에서 벗어나 수출산업 육성이 필요하며 최근 사료수출이 확대되고 있는 동남아시아를 중심으로 수출확대 전략을 마련해야 한다. 인도네시아, 필리핀, 베트남은 인구 및 가축두수 증가폭이 커 축산물 소비 증가와 함께 사료 수요도 증가할 것으로 예상되어 주요 수출시장으로 평가받고 있다. 동남아시아 3국에서 국산사료의 수출활성화를 위해서는 수출경쟁력 평가와 수출확대 방안이 모색되어야 한다.

본 연구에서는 동남아시아 3국에 대한 국산사료의 수출경쟁력을 분석하고 국산사료 수출활성화를 위한 정책적 함의를 도출하고자 한다. 이를 위해서 현시비교우위지수(RCA), 국별비교우위지수(CAC), 산업내 무역지수(ITI)를 산출하여 국산사료의 수출경쟁력을 비교 분석하였다. 분석결과 어유, 어분, 어즙, 기타사료는 인도네시아 시장에서, 반려동물사료는 인도네시아와 베트남 시장에서, 라이신은 동남아시아 3국에서 수출경쟁력 또는 수출잠재력이 있는 것으로 분석되었다. 국산사료의 수출확대를 위해서는 첫째, 정확한 사료 수출입 통계자료, 둘째, 국제 제조시설 기준에 맞는 제조설비 개선, 셋째, 수출시장 확대를 위한 중장기적인 계획과 전략 마련이 필요하다.

본 연구는 RCA, CAC, ITI와 같은 수출경쟁력 평가 방법을 통해 기존에 거의 다루지 않았던 국산사료의 수출경쟁력을 분석한 연구로 의의가 있다. 그러나 계량학적인 방법으로 사료 수출 결정요인을 분석하지 못하고 수출경쟁력 분석에 그친 한계가 있다. 향후 연구에서는 관세체계 개편을 통해 좀더 정확한 통계자료를 이용하여 다양한 사료 품목들에 대한 수출경쟁력과 수출 결정요인을 분석할 필요가 있다. 그리고 사료수출 관련 업무 담당자들이 합리적인 의사 결정을 내릴 수 있도록 기준을 마련하는 연구도 시도되어야 할 것으로 생각된다.
Feed production in Korea has increased significantly in the 1970s and 1980s and has been in a stagnant period since the mid 1990s. The domestic feed industry needs to develop the export industry by deviating from the domestic market oriented industrial operation and should expand the export expansion strategy in Southeast Asia, where feed exports are expanding recently. Indonesia, Philippines, and Vietnam, which are three Southeast Asian countries, are regarded as major export markets due to the increase in population and livestock number, which is expected to increase the consumption of livestock products as well as feed demand. In order to revitalize export of domestic feed, it is necessary to find ways to expand domestic feed exports based on evaluation of export competitiveness of Korean feeds in three Southeast Asian countries.

This study analyzed the trade competitiveness of Korean feed to three Southeast Asian countries that are growing into the domestic feed export major market. In the RCA(Revealed Comparative Advantage), CAC(Comparative Advantage by Country), ITI(Intra Trade Index) analysis, Korea feed trade competitiveness is compared with the top export countries. Analysis showed that fish oil, fish meal, fish juice, and other feeds(supplement feed, feed additive, etc.) are in the Indonesian market, pet feed(or food) is in the Indonesian and Vietnamese markets, and lysine is the export competitiveness or potential in the Indonesian, Philippine and Vietnamese market. In order to expand the export of domestic feedstuffs, it is necessary to firstly produce accurate feed import and export statistics, second, to improve manufacturing facilities meeting international manufacturing facility standards, and third, to establish mid- to long-term plans and strategies for expanding export markets.

This study is significant in that it analyzes the export competitiveness of domestic feeds which have not been dealt with through the evaluation method of export competitiveness such as RCA, CAC and ITI. However, There are limitations in analyzing export competitiveness because it did not analyze the determinants of feed exports by econometric analysis. Future research should analyze the export competitiveness and export factors of diverse feed items through more accurate international statistical data through the reorganization of the customs system, and establish a standard for decision makers to make reasonable decisions.
Language
kor
URI
https://hdl.handle.net/10371/150947
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