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Collusive Alliance of Transnational Tobacco Companies to Fight against Regulatory Threats in South Korea : 한국의 규제 위협에 맞서 싸우기 위한 다국적 담배회사들의 결탁과 연대
A qualitative analysis of tobacco industry documents

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Authors

임현정

Advisor
조성일
Major
보건대학원 보건학과
Issue Date
2019-02
Publisher
서울대학교 대학원
Description
학위논문 (석사)-- 서울대학교 대학원 : 보건대학원 보건학과, 2019. 2. 조성일.
Abstract
Background : Since the opening of the Asian tobacco market, Transnational Tobacco Company(TTC)s had to compete fiercely against the market dominance of national monopolies, while at the same time they needed cooperation from monopolies to cope with issues common to the tobacco industry, such as tobacco control attempts and anti-smoking movements in individual countries.. The Objectives of this study is to examine the strategies adopted by TTCs to make alliance with Asian monopolies, especially KT&G in South Korea, the tobacco industry interference and its effects under the alliance, and to suggest the appropriate directions for setting and implementing regulative policies on tobacco products.

Methods : The internal documents of tobacco companies from the Truth Tobacco Documents Library (formerly Legacy Tobacco Documents Library) were analyzed and triangulated by data from other sources, including government documents from National Archives of Korea, materials from online search engines and official online websites of state agencies.

Result : From the very beginning of their entry into the Korean market, TTC pursued the establishment and reinforcement of relationship with KT&G, which had been Korean National Monopoly, as a top priority. In 1989, TTCs strategically established National Manufacturer Association (NMA), including KT&G to create a link to the monopoly and to build a foundation for the industry to develop an industry voice. Also, for this purpose, TTCs did not hesitate to support the monopoly with the technical and human resources they had built in developed markets such as the United States. This is not only a way to make a good relationship with monopolies, but it is also a very efficient way of spreading TTCs false and deceptive claims and data, which had already been rejected in developed countries, to the Korean market by encouraging monopolies to "carry the torch. Comprehensive tobacco control efforts, such as the legislation of the National Health Promotion Act in 1994, and the first tobacco lawsuit in Korea in 1999 were used as a good opportunity for TTCs to form a collusive alliance and to strengthen ties with TTCs. As a result, several tobacco control attempts in Korea had been frustrated or delayed.

Conclusion : Providing assistance and expertise, TTC formed strategic and collusive alliance with local tobacco company, KT&G to fight against regulatory authorities and anti-tobacco activities in South Korea. This type of alliance involving local monopoly was proven to be effective by combining extensive resource of TTC and the network of local company to interfere with tobacco control measures.
연구배경 : 아시아 담배 시장 개방 이후, 다국적 담배 회사들은 국가별 독점 회사들의 시장지배력에 맞서 그들과 치열하게 경쟁하여야 했지만, 동시에 개별 국가의 담배 규제 시도 및 담배 반대 운동과 같은 담배 업계 공통의 문제 상황에 대응하기 위해 독점 회사들의 협력이 필요하였다. 본 연구의 목적은 다국적 담배회사들이 아시아의 독점 회사, 특히 한국의 KT&G와 연대를 형성하기 위해 사용한 전략, 연대하에 이루어진 담배 업계의 금연정책 저해 활동과 그 효과를 밝히고, 이를 통해 담배 규제 정책 수립 및 집행에 필요한 적절한 방향을 제시하고자 하는 것이다.

연구방법 : 본 연구를 위해 Truth Tobacco Industry Documents Library(TTID,https://www.industrydocumentslibrary.ucsf.edu/tobacco/)의 담배 회사 내부문건을 수집 및 분석하였고, 그 외에 국가기록원의 정부 문서와 온라인 검색포털 사이트, 정부 기관의 공식 온라인 웹사이트에서 수집된 자료 등으로 분석 대상을 다각화하였다.

연구결과 : 연구 결과, 다국적 담배회사들은 한국 시장 진입 초기부터 한국의 국영 담배회사였던 KT&G와의 우호적 관계 형성을 최우선 순위에 두고 이를 위해 노력하였다. 이러한 전략 하에 다국적 담배회사들은 1989년에 한국담배협회를 설립하여 KT&G와의 연결고리를 구축하는 한편 담배 업계가 하나의 목소리를 낼 수 있는 기반을 만드는데 성공하였다. 또한, 다국적 담배회사들은 그들이 미국 등 선진국에서 구축한 기술과 인적 자원을 경쟁사인 KT&G에 적극 지원하였는데, 이는 개별 국가 기반 회사와의 관계를 공고히 하는 수단일 뿐만 아니라 국내 기업을 전면에 내세워 이미 선진국에서 정당성이 부인된 자신들의 기만적인 주장과 자료들을 한국 시장에 확산시키는 매우 효과적인 방법이었다. 다국적 담배회사들은 1994년의 국민건강증진법 입법 등 한국의 여러 담배 규제 시도와 1999년에 제기된 한국 최초의 흡연 피해자 소송과 같은 담배 업계 공통의 위기를 한국시장에서 영업하는 담배 제조사 전체의 결탁 및 연대관계를 형성하고 강화하는 절호의 기회로 활용하였고, 그 결과 한국의 여러 담배 규제 노력은 실패하거나 지연되었다.

결론 : 다국적 담배회사들은 한국의 규제 당국과 금연운동 움직임에 맞서 싸우기 위해 KT&G를 지원하면서 전략적 연대를 형성하였고, 이러한 형태의 담배 업계의 연대는 다국적 담배회사들의 광범위한 자원과 개별 국가 기반 회사의 네트워크를 결합하여 담배 규제를 방해하는 효과적인 수단으로 작용하였다.
Language
eng
URI
https://hdl.handle.net/10371/151082
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