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고등학생의 영어과 거꾸로 학습에 대한 태도가 수업만족도를 매개로 학업성취도에 미치는 영향
The High School Students’ Attitude toward the Flipped Learning in English Class and Its Effect on Academic Achievement via a Mediating Effect of the Student Satisfaction

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Authors
김민권
Advisor
백순근
Major
사범대학 교육학과
Issue Date
2019-02
Publisher
서울대학교 대학원
Description
학위논문 (석사)-- 서울대학교 대학원 : 사범대학 교육학과, 2019. 2. 백순근.
Abstract
교육부는 ‘자유학기제’와 ‘2015 개정 교육과정’을 통해, 학생들이 교수-학습 활동에 활발하게 참여할 수 있도록 하는 수업을 강조하고 있다. 정보통신 기술을 활용하여 강의에 할애된 시간을 학생들과의 상호작용에 보다 집중하고자 하는 ‘거꾸로 학습’은 그러한 수업 방식 중 하나로 학교 현장에서 빈번히 연구되고 있다. 하지만 거꾸로 학습에 대한 선행연구들은 수업모형 개발에서 그치거나, 학업성취도 측정에 대한 부담이 낮은 초등 교육이나 대학의 강의 위주로 진행되는 경우가 많았으며, 전반적으로 고등학생을 대상으로 한 연구는 부족한 실정이다. 따라서 고등학생을 대상으로 거꾸로 학습의 효과 등에 관한 연구를 수행할 필요가 있다.
이 연구는 구조방정식 모형(SEM : Structural Equation Modeling)을 활용하여 ‘고등학생의 영어과 거꾸로 학습에 대한 태도’, ‘수업만족도’, ‘학업성취도’ 간의 관계를 경험적으로 분석하고자 하는 것이며 아울러 공변량분석(Analysis of Covariance: ANCOVA)을 활용하여 두 집단의 ‘학업성취도’의 차이를 분석하고자 한 것이다. 이 연구의 문제는 다음과 같다.

첫째, 고등학생의 영어과 거꾸로 학습의 수행 여부에 따라 학생의 학업성취도에 미치는 영향에 차이가 있는가?
둘째, 고등학생의 영어과 거꾸로 학습에 대한 태도는 수업만족도에 어떠한 영향을 미치는가?
셋째, 고등학생의 영어과 거꾸로 학습에 대한 태도는 학업성취도에 어떠한 영향을 미치는가?
넷째, 고등학생의 수업만족도는 학업성취도에 어떠한 영향을 미치는가?
다섯째, 고등학생의 영어과 거꾸로 학습에 대한 태도는 수업만족도를 매개로 학업성취도에 어떠한 영향을 미치는가?


이러한 문제를 해결하기 위해 선행 연구 분석 및 전문가 검토 등을 통해 ‘고등학생의 영어과 거꾸로 학습에 대한 태도 척도’를 개발하는 한편, Baek et al.(2018)의 ‘수업만족도 척도’를 활용하였다. ‘고등학생의 영어과 거꾸로 학습에 대한 척도’는 ‘중요도’, ‘호감도’, ‘자신감’의 3가지 하위 영역으로 구성되었으며, ‘수업만족도’는 ‘목표’, ‘내용’, ‘방법’의 3가지 하위 영역으로 구성되었다. 두 척도 모두 구인타당도와 신뢰도(Cronbach’s α)가 양호한 것으로 나타났다.
이 연구에서는 D광역시의 00 남자 고등학교에 재학 중인 2학년 학생 205명을 대상으로 검사를 실시하였으며, 검사 대상 중 시험이나 설문에 응하지 않은 학생과 불성실하게 응답한 학생을 제외한 후, 최종 분석 대상은 194명이었다. 변인 간 관계를 파악하기 위해 2018년 8월에 ‘고등학생의 영어과 거꾸로 학습에 대한 태도’ 검사를 실시하고, 거꾸로 학습 실시 기간의 2/3 시점인 9월에 ‘수업만족도’ 검사를 실시하였다. 학생들의 ‘학업성취도’는 같은 해 10월초에 실시한 영어 과목의 2학기 중간고사 성적을 수집하여 활용하였다.
이 연구의 주요 결과는 다음과 같다.
첫째, 고등학생의 영어과 거꾸로 학습은 고등학생의 학업성취도에 긍정적인 영향을 미치는 것으로 나타났다. 고등학생의 영어과 거꾸로 학습의 수행여부에 따라 학생의 학업성취도에 미치는 영향에 차이가 있는지 여부를 분석한 결과 통계적으로 유의미한 영향이 있는 것으로 나타났다. 공변량 분석의 결과 ‘거꾸로 학습의 실시 여부’ 영역에서 통계적으로 유의미한 차이가 나타났다.(F=8.260, p<.05).
둘째, 고등학생의 영어과 거꾸로 학습에 대한 태도가 수업만족도에 긍정적인 영향을 미치는 것으로 나타났다. 구조방정식 모형의 분석 결과 고등학생의 영어과 거꾸로 학습에 대한 태도가 수업만족도에 미치는 영향에 대한 표준화계수는 .201로 통계적으로 유의하였다(p<.01).
셋째, 고등학생의 영어과 거꾸로 학습에 대한 태도가 학업성취도에 긍정적인 영향을 미치는 것으로 나타났다. 구조방정식 모형의 분석 결과 고등학생의 영어과 거꾸로 학습에 대한 태도가 학업성취도에 미치는 영향에 대한 표준화계수는 .227로 통계적으로 유의하였다(p<.01).
넷째, 고등학생의 수업만족도가 학업성취도에 긍정적인 영향을 미치는 것으로 나타났다. 구조방정식 모형의 분석 결과 고등학생의 수업만족도가 학업성취도에 미치는 영향에 대한 표준화계수는 .206로 통계적으로 유의하였다(p<.01).
다섯째, 고등학생의 영어과 거꾸로 학습에 대한 태도는 수업만족도를 매개로 학업성취도에 긍정적인 영향을 미치는 것으로 나타났다. 구조방정식모형의 분석 결과 고등학생의 영어과 거꾸로 학습에 대한 태도가 수업만족도를 매개로 학업성취도에 미치는 간접효과에 대한 표준화계수가 .041로 통계적으로 유의하였다(p<.05). 따라서 고등학생의 영어과 거꾸로 학습에 대한 태도가 학업성취도에 미치는 총효과에 대한 표준화계수는 .268로 통계적으로 유의하였다(p<.01). 즉 수업만족도가 두 변인을 부분 매개하는 것으로 나타났다.
요컨대, 고등학생의 영어과 거꾸로 학습에 대한 태도가 수업만족도를 매개로 학업성취도에 긍정적인 영향을 미치고, 수업만족도가 두 변인을 부분 매개하였다. 이러한 결과는 고등학생의 영어과 거꾸로 학습에 대한 태도와 수업만족도가 학업성취도 향상을 위해 중요하며, 특히 수업만족도를 향상시키기 위하여 학생들이 고등학생의 영어과 거꾸로 학습에 대해 긍정적인 태도를 가질 수 있도록 해야 함을 시사하고 있다.
This study aims to analyze the effect of high school students' attitude toward the flipped learning on the students' academic achievement. The association of the attitude and the academic achievement is thoroughly examined through a mediating effect: the student satisfaction. The below are the research questions being investigated.

1. How does the academic achievement differs between the class which participated in Flipped Learning in English Class and the class which didn’t
2. How does students' attitude toward the Flipped Learning in English Class affect class satisfaction?
3. How does students' attitude toward Flipped Learning in English Class affect academic achievement?
4. How does student satisfaction affect the academic achievement?
5. How does students' attitude toward the Flipped Learning in English Class affect academic achievement when a mediating effect is present?

To address these questions, students' attitude toward Flipped Learning in English Class Scale(FLECS) was developed after conducting a comprehensive literature review. The FLECS is composed of three sub-constructs: ① Importance, ② Interest, and ③ Confidence. Also, the Class Satisfaction Scale(CSS) of Baek at el(2018) were used in this research. CSS is composed of three sub-constructs: ① Goal(objective), ② Content, and ③ Organization. It has been confirmed that these scales aptly measure sub-factors via confirmatory factor analysis (CFA). Also, these two scales have shown to be reliable when looking at their Cronbach’s α coefficient.
The total of 194 students at S high school in Korea participated in the study, and 102 of them were those who learned from flipped learning. The FLECS and the CSS were used throughout the semester. The participants' mid-term exam scores of English class were then collected and used as an academic achievement variable. The results of this study are summarized as follows.
First, the adjusted mean of the treatment group was higher than that of the control group by 2.875 and there was significant improvement(F=8.260, p<.05) for the treatment group about students' academic achievement related to flipped learning in English class by ANCOVA.
Second, the students' attitude toward the Flipped learning in English Class affected the student satisfaction. The path analysis of structural equation modeling (SEM) showed that the attitude was predictive of the student satisfaction was statistically significant (standardized coefficient = .201, p < .01).
Third, the students' attitude affected the academic achievement. The path analysis of SEM showed that the attitude was predictive of academic achievement (standardized coefficient = .227, p < .01).
Fourth, the student satisfaction affected the academic achievement. The path analysis of SEM showed that the student satisfaction was predictive of the academic achievement (standardized coefficient = .206, p <.01).
Fifth, the students' attitude was predictive of the academic achievement through the student satisfaction. The indirect effect on the attitude and the academic achievement by the student satisfaction was statistically significant (standardized coefficient = .041, p <.05). Also, the direct effect on the students' attitude to the academic achievement was statistically significant, (standardized coefficient = .268, p <.01). Simply put, the student satisfaction mediated the two variables (the attitude and the academic achievement).
To conclude, the students’ attitude toward the Flipped Learning in English Class affected their academic achievement, being mediated by their satisfaction. Therefore, to raise the academic achievement, it is imperative that students foster positive attitude toward the Flipped Learning in English Class so they may be fully immersed in the class and its learning activities.
Language
kor
URI
http://hdl.handle.net/10371/151141
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Appears in Collections:
College of Education (사범대학)Dept. of Education (교육학과)Theses (Master's Degree_교육학과)
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