Publications

Detailed Information

고등학생의 학생 참여형 영어 수업에 대한 태도가 수업만족도를 매개로 학업성취도에 미치는 영향 : The High School Students Attitude toward the Participatory English Class and Its Effect on Academic Achievement via a Mediating Effect of the Class Satisfaction

Cited 0 time in Web of Science Cited 0 time in Scopus
Authors

김수현

Advisor
백순근
Major
사범대학 교육학과(교육학전공)
Issue Date
2019-02
Publisher
서울대학교 대학원
Description
학위논문 (석사)-- 서울대학교 대학원 : 사범대학 교육학과(교육학전공), 2019. 2. 백순근.
Abstract
2015 개정 교육과정에서는 학생의 미래핵심역량을 증진하기 위해 주요 개념과 원리 제시로 학습량을 적정화하여 학생 참여형 수업을 실시하도록 강조하고 있다. 지금까지 시행해 온 학생 참여형 영어 수업은 초등학생이나 중학생을 대상으로 한 연구에 비해 고등학생을 대상으로 한 연구가 부족한 실정이다. 따라서 고등학생을 대상으로 학생 참여형 수업을 체계적으로 계획하고 실행하여 그 효과를 분석하는 연구가 필요하다.
이 연구는 고등학생을 대상으로 독립표본 t검증(independent t-test)을 활용하여 학생 참여형 영어 수업을 받은 집단과 교사주도 강의식 영어 수업을 받은 집단의 수업만족도 차이를 분석하고, 공변량분석(Analysis of Covariance: ANCOVA)을 활용하여 두 집단의 수업만족도와 학업성취도의 차이를 분석하고자 한 것이다. 또한 구조방정식 모형(SEM : Structural Equation Modeling)을 활용하여 학생 참여형 영어 수업에 대한 태도, 수업만족도, 학업성취도 간의 인과관계를 경험적으로 분석하고자 한 것이다. 이 연구의 연구 문제는 다음과 같다.

첫째, 고등학생의 수업만족도는 교사주도 강의식 영어 수업에서보다 학생 참여형 영어 수업에서 더 높은가?
둘째, 고등학생의 학업성취도는 교사주도 강의식 영어 수업에서보다 학생 참여형 영어 수업에서 더 높은가?
셋째, 고등학생의 학생 참여형 영어 수업에 대한 태도가 수업만족도를 매개로 학업성취도에 어떠한 영향을 미치는가?
1) 고등학생의 학생 참여형 영어 수업에 대한 태도는 수업만족도에 어떠한 영향을 미치는가?
2) 고등학생의 학생 참여형 영어 수업에 대한 태도는 학업성취도에어떠한 영향을 미치는가?
3) 고등학생의 수업만족도는 학업성취도에 어떠한 영향을 미치는가?
4) 고등학생의 학생 참여형 영어 수업에 대한 태도는 수업만족도를매개로 학업성취도에 어떠한 영향을 미치는가?

이러한 연구 문제를 해결하기 위해 선행 연구 분석과 전문가 검토를 거쳐 고등학생의 학생 참여형 영어 수업에 대한 태도 척도를 개발하였다. 아울러 수업만족도 척도는 Baek et al(2018)이 개발한 영어 수업만족도 척도을 사용하였다. 고등학생의 학생 참여형 영어 수업에 대한 태도 척도는 중요도, 호감도, 자신감의 세 영역으로 구성되었으며, 수업만족도 척도는 목표, 내용, 방법의 세 영역으로 구성되었다. 두 척도 모두 구인타당도와 신뢰도(Cronbachs α)가 양호한 것으로 나타났다.
연구대상은 경기도 C고등학교(남녀공학)에 재학 중인 2학년 학생 122명(실험집단 69명, 통제집단 53명)을 연구 대상으로 하였다. 먼저 학생 참여형 영어 수업의 효과를 확인하기 위해 실험집단을 대상으로 2018년 8월 중순부터 2018년 9월 말까지 학생 참여형 영어 수업을 실시하였다. 또한 학생 참여형 영어 수업에 대한 태도를 확인하고자 2018년 8월 중순에 학생 참여형 영어 수업에 대한 태도를 측정하였고, 학생 참여형 영어 수업의 2/3지점인 9월 중순에 수업만족도를 측정하였으며, 학업성취도는 2018년 10월에 실시한 영어 수업의 2학기 중간고사 성적을 수집하였다.
연구의 결과를 요악하면 다음과 같다.
첫째, 고등학생의 학생 참여형 영어 수업을 받은 학생들과 교사주도 강의식 영어 수업을 받은 학생들의 수업만족도 점수의 차이는 통계적으로 유의하지 않았다.
둘째, 학생 참여형 영어 수업을 받은 학생들과 교사주도 강의식 영어 수업을 받은 학생들의 학업성취도 점수의 차이는 통계적으로 유의하지 않았다.
셋째, 고등학생의 학생 참여형 영어 수업에 대한 태도는 수업만족도에 긍정적 영향을 미치는 것으로 나타났다. 구조방정식 모형의 분석 결과 고등학생의 학생 참여형 영어 수업에 대한 태도가 수업만족도에 미치는 영향에 대한 표준화계수는 .264으로 통계적으로 유의하였다(p<.05).
넷째, 고등학생의 학생 참여형 영어 수업에 대한 태도가 학업성취도에 긍정적인 영향을 미치는 것으로 나타났다. 구조방정식 모형을 분석한 결과 고등학생의 학생 참여형 영어 수업에 대한 태도가 학업성취도에 미치는 영향에 대한 표준화계수는 .423으로 통계적으로 유의하였다(p<.001).
다섯째, 고등학생의 수업만족도가 학업성취도에 통계적으로 유의한 영향을 미치지 않는 것으로 나타났다.
여섯째, 고등학생의 학생 참여형 영어 수업에 대한 태도와 학업성취도의 관계에서 수업만족도의 매개효과는 없는 것으로 나타났다.
요컨대, 학생 참여형 영어 수업을 받은 학생과 교사주도 강의식 영어 수업을 받은 학생 간에는 수업만족도와 학업성취도에 유의한 차이가 없었다. 고등학생의 학생 참여형 영어 수업에 대한 태도가 수업만족도와 학업성취도에 긍정적인 영향을 미치고 있는 것으로 나타났고, 이 때 학생 참여형 영어 수업에 대한 태도가 학업성취도에 미치는 영향에 수업 만족도의 매개효과는 없는 것으로 나타났다.
이러한 결과는 영어 과목에서의 수업만족도 및 학업성취도 향상을 위해 학생들이 학생 참여형 영어 수업에 대한 긍정적 태도를 갖도록 하는 것이 중요하며, 미래핵심역량 증진을 위한 학생 참여형 영어 수업을 효과적으로 실행하기 위한 수업 프로그램 개발, 교사 교육, 환경 조성, 학생 평가 방법 등에 대한 후속 연구가 필요함을 시사하고 있다.
This study aims to analyze the effect of high school students' attitude toward the Participatory English Class on the students' academic achievement by mediating effect of the students class satisfaction. In this study, the following research questions were investigated and verified.

1. Does the level of students class satisfaction is higher in the Participatory English Class compared to the teacher-centered lecture- based English class?
2. Does the level of students academic achievement is higher in the Participatory English Class compared to the teacher-centered lecture- based English class?
3. How does students attitude toward the Participatory English Class affect academic achievement by mediating class satisfaction?
1) How does students attitude toward the Participatory English Class affect class satisfaction?
2) How does students attitude toward the Participatory English Class affect academic achievement?
3) How does students class satisfaction affect academic achievement?
4) How does students' attitude toward the Participatory English Class affect academic achievement, which is through a mediating effect of class satisfaction?

To address these questions, students' attitude toward the Participatory English Class Scale(SAPECS) was developed based on comprehensive literature reviews and English Class Satisfaction Scale(ECSS), which was developed by Baek et al(2018), was used. The SAPECS is composed of 3 subconstructs: ① Significance, ② Favorability, and ③ Confidence. The ECSS is composed of 3 subconstructs: ① Goal(objective), ② Content, and ③ Method. It was confirmed that these scales appropriately measure subfactors by using confirmatory factor analysis. Besides, these two scales were reliable according to Cronbachs α coefficient.
The total of 122 students (69 for the Participatory English Class, 53 for the teacher-centered lecture-based English class) at C high school in Korea participated in the study. The SAPECS and ECSS were examined and students mid-term exam scores were collected for the academic achievement variable.

The results of this study are summarized as follows.
First, the difference of class satisfaction between students in the Participatory English Class and students in the teacher-centered lecture-based English class was not statistically significant.
Second, the difference of academic achievement between students in the Participatory English Class and students in the teacher-centered lecture-based English class was not statistically significant.
Third, students' attitude toward the Participatory English Class affected class satisfaction. In structural equation model, the path coefficient from students' attitude toward the Participatory English Class to class satisfaction was statistically significant (standardized coefficient = .264, p<.05).
Fourth, students' attitude toward the Participatory English Class affected academic achievement. In structural equation model, the path coefficient from students' attitude toward the Participatory English Class to academic achievement was statistically significant (standardized coefficient = .423, p<.001).
Fifth, students class satisfaction did not affect class achievement.
Sixth, mediating effect of class satisfaction between students' attitude toward the Participatory English Class and class achievement did not exist.
In conclusion, there was no significant difference in class satisfaction and academic achievement between students in the Participatory English Class and students in the teacher-centered lecture-based English class. High school students attitude toward the Participatory English Class positively affected class satisfaction and academic achievement, but the effect of students attitude toward the Participatory English Class on academic achievement was not mediated by class satisfaction. Therefore, it is crucial for students to have a positive attitude toward the Participatory English Class in order to improve their class satisfaction and academic achievement. In addition, further research is needed on the development of instructional programs, teacher education, and student evaluation to implement the Participatory English Class effectively.
Language
kor
URI
https://hdl.handle.net/10371/151155
Files in This Item:
Appears in Collections:

Altmetrics

Item View & Download Count

  • mendeley

Items in S-Space are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

Share