Publications

Detailed Information

개인적 가치 및 삶의 의미와 우울의 관계
가치 글쓰기의 효과를 중심으로

Cited 0 time in Web of Science Cited 0 time in Scopus
Authors

신다예

Advisor
이훈진
Major
사회과학대학 심리학과
Issue Date
2019-02
Publisher
서울대학교 대학원
Description
학위논문 (석사)-- 서울대학교 대학원 : 사회과학대학 심리학과, 2019. 2. 이훈진.
Abstract
자신만의 고유한 의미와 가치를 발견하고 실천하는 것은 인간에게 중대한 과제다. 실존적 의미 추구는 삶의 핵심적인 동기로 작용하며, 의미 및 가치의 부재는 심리적 부적응과도 관련되어 있다. 본 연구에서는 삶의 의미 및 가치, 즐거움 경험이 우울감 개선에 미치는 영향력을 확인하고, 이를 바탕으로 개인적 가치를 탐색하는 글쓰기 프로그램이 대학생의 무쾌감증 및 우울을 개선시키는지 확인하였다.
연구 1에서는 대학생 참여자 147명을 대상으로 삶의 의미 및 구체적 가치, 즐거움 경험, 스트레스가 우울에 미치는 영향력을 확인하였다. 분석 결과, 삶의 의미 및 구체적 가치 수준이 낮을수록, 그리고 스트레스가 많을수록 우울 수준이 높았고, 가치 인식 수준이 즐거움 경험 수준을 유의미하게 예측하는 것으로 나타났다. 또한 스트레스가 우울에 미치는 영향을 삶의 의미 및 구체적 가치가 순차적으로 매개하는 것으로 나타났다.
연구 2에서는 개인적 가치를 증진하는 글쓰기 처치를 통하여 삶의 의미 증진 및 우울감 개선을 모색하였다. 대학생 53명을 가치 글쓰기 집단 및 표현적 글쓰기 집단에 무선 할당하여 3일간 총 세 가지 주제로 글쓰기 처치를 실시한 후 그 결과를 비교하였다. 실험 전후로 삶의 의미 및 구체적 가치, 즐거움 경험, 무쾌감, 스트레스 및 우울 등의 심리적 변인들을 측정하였다. 그 결과, 가치 글쓰기 집단에서 처치 전후로 무쾌감성 우울의 개선이 나타났고, 가치 글쓰기 집단이 표현적 글쓰기 집단보다 스트레스 수준의 개선이 크고, 무쾌감성 우울 역시 더 개선되는 경향성이 나타났다.
본 연구는 가치 및 삶의 의미, 즐거움 경험이 무쾌감증과 우울에 미치는 영향을 탐색하고, 가치 글쓰기의 효과를 확인하였다는 데 의의가 있다. 마지막으로 본 연구의 함의, 한계 및 후속 연구를 위한 제안점을 논의하였다.
Discovering the personal value and living a meaningful life is an essential task for human. In this study, the influence of meaning in life, specific value, and experiences of pleasure on depression, and the effects of the value writing intervention for anhedonia and depression were explored.
In Study 1, the influence of meaning in life and the specific value, experiences of pleasure, and stress on depression were examined in a sample of 147 college students. The results showed that the level of meaning in life and specific value were negatively correlated with depression, and the stress level was positively correalted with depression. Meaning in life and the specific value level significantly predicted the pleasure level. Meaning in life and the specific value mediated the effect of stress on depression sequentially.
In Study 2, the effect of value writing intervention on meaning in life and depression was explored. Fifty-three college students were randomly assigned to two groups: value writing group and expressive writing group. In both groups, the first intervention was performed in the laboratory, and the other two interventions were performed online through the provided links. Psychological variables such as meaning in life and specific value, pleasure, anhedonia, stress, and depression were measured before and after the experiment. The results showed that there was a significant decrease of anhedonic depression in the value writing group, and the value writing group showed more decrease in stress level and a tendency of better improvement in anhedonic depression than the expressive writing group.
The present study investigated the roles of meaning in life and values on depression. The implications and limitations of this study, and suggestions for further research were discussed.
Language
kor
URI
https://hdl.handle.net/10371/151273
Files in This Item:
Appears in Collections:

Altmetrics

Item View & Download Count

  • mendeley

Items in S-Space are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

Share