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로봇의 유머 사용이 호감도와 재사용의도에 미치는 영향 : Humorous Robots: The Effect of Robot Humor on Likeability and Future Contact Intentions

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Authors

태문영

Advisor
이준환
Major
사회과학대학 언론정보학과
Issue Date
2019-02
Publisher
서울대학교 대학원
Description
학위논문 (석사)-- 서울대학교 대학원 : 사회과학대학 언론정보학과, 2019. 2. 이준환.
Abstract
사회적 상호작용에서 유머의 기능은 다양하다. 유머는 적절하게 사용되었을 때 대화 참여자들의 결속과 유대를 강화하며 유머 화자에 대한 호감도를 높인다. 본 연구는 인간-인간 상호작용(HHI) 상황에서 유머의 기능과 효과에 주목하여 유머를 인간-로봇 상호작용(HRI) 상황에 적용하였을 때 로봇의 호감도와 재사용의도를 높여 긍정적인 로봇 경험을 제공하는 데 도움이 되는지 관찰하고자 하였다. 휴머노이드 형태의 사회적 로봇이 유머를 사용하였을 때 사용자에게 어떠한 영향을 미치는지 알아보기 위하여 실험연구를 진행하였다. 실험은 총 세가지 조건으로, 유머 없음, 인사와 주제 전환 지점에 유머 사용, 태스크 도중 유머 사용이었다. 유머 사용에 따른 효과를 알아보기 위하여 유머를 사용하지 않는 조건과 유머를 사용하는 조건을 비교하였고, 유머를 사용하는 경우는 대화 중 유머 사용 위치에 따라 호감도와 재사용의도에 미치는 영향이 다른지 알아보기 위하여 조건을 둘로 나누었다. 하나는 로봇의 인사말과 과제가 끝났을 때 유머를 사용하였고, 다른 조건에서는 과제 수행 도중에 유머를 사용하였다. 실험의 내용은 로봇과 인사를 나누고 두가지 과제를 실행하는 것이었다. 60명을 대상으로 한 실험 결과 로봇의 유머 사용은 인간 사용자가 로봇에 대하여 느끼는 호감도에 통계적으로 유의한 영향을 미치는 것으로 나타났다. 단, 로봇이 인사말과 주제 전환 지점에서 유머를 사용하는 조건에서만 호감도가 유의하게 높은 것으로 나타났으며 과제 도중에 유머를 사용한 경우에는 호감도에서 유의한 차이를 관찰하지 못하였다. 재사용의도는 로봇의 유머 사용 여부에 따른 영향이 없는 것으로 나타났다. 실험 참여자를 대상으로 진행한 인터뷰 결과 로봇의 외양이나 목소리가 상호작용에 부정적 또는 긍정적인 영향을 미쳤으며, 많은 참여자가 로봇과의 감정적인 상호작용보다는 로봇의 기능성에 더 주목하여 사회적 로봇의 개념으로 친구(companion)보다는 비서(assistant) 역할을 떠올리는 경향을 나타내었다. 주로 조건2에 배정된 실험 참여자들이 로봇 유머의 기능을 긍정적으로 평가한 반면에 주로 실험 조건3에 배정된 참여자들이 로봇의 농담이 과제를 진행하는데 비효율적이었다고 평가하였다. 자료분석을 통하여 로봇과의 첫 대면 상황에서 상호작용을 설계할 때 유머를 사용하는 편이 사용자의 어색함을 완화하는데 도움이 되며, 이때 유머의 배치를 고려해야 함을 파악하였다. 또한 로봇이 유머를 자연스럽게 전달하도록 해야 하며 유머임을 쉽게 알 수 있도록 신호를 보내는 방법을 고려할 필요가 있다. 로봇 유머가 지속적인 사용에 도움이 되려면, 사용자가 유머 사용 여부를 결정할 수 있도록 농담 설정 기능을 제공하거나 유머 콘텐츠를 계속 업그레이드 하고 사용자 취향에 맞게 개인화 하는 방안이 도움이 될 것으로 예상하였다. 본 연구는 로봇 사용 경험이 사용자에게 편안하게 받아들여져야 한다는 전제 아래 로봇 사용 경험에 도움이 될 언어적 도구로 유머를 선택하였다. 본 연구 결과는 로봇 경험을 설계할 때 로봇과의 상호작용 중에서도 첫만남과 로봇에 대한 인상을 형성하는 단계에서 사용자 경험을 개선하는 데 도움이 될 것으로 기대된다.
While the chance to meet social robots in real life is increasing, an encounter with a robot can still be awkward and unnatural. Such encounters may be comparable to that with a stranger in human-human interaction (HHI). Conforming to the thought that the social robot experience should provide comfortable interactions for users, we would like to apply a useful tool for ice-breaking with a stranger robot – humor. The role of humor is crucial in forming positive impressions and a favorable atmosphere in social interactions. Focusing on the role of humor in social interaction, this study explores the effect of social robots use of humor in their first encounters with a human. In a laboratory experiment, the likeability and future contact intentions for a social robot were measured in three experimental conditions – no humor, humor at greetings and topic transition, and humor at the middle of conversation. Results showed that the jokes used at greetings and topic transition were proven to be effective in increasing likeability, while the intention to use the robot for a longer period, i.e. future contact intentions, was not affected by the use of humor. This study explored how to efficiently arrange ice-breaking jokes in robot interaction. Results showed that the jokes not interfering with the flow of conversation were effective – robot humor at greetings and topic transition gained higher likeability. The effect of humor at the middle of task was not significantly different from no humor as the jokes gave the impression of obstruction. This suggests that ice-breaking jokes can be a helpful tool to enhance user experience when designing robot interaction patterns, especially at the introduction stage, as long as they do not interfere with task performance. And as for the effective use of humor, from qualitative data analysis we found some options for robot humor function to enhance the usability in longer term. With humor as a default setting, in long-term use the user can turn on and off the humor function. If the user chooses to have the humor function turned on, the contents will be updated and personalized to the users preferences. The results of this study can be interpreted as the social function of humor worked in the context of HRI and corresponds with the body of research which has shown that social robots can share social cues with human users and expect similar communicational reaction. With this studys results, robot designers can consider the importance of first encounter with a social robot and enhance robot interaction design to be more pleasant by using humor.
Language
kor
URI
https://hdl.handle.net/10371/151287
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