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중앙유라시아 철도협력의 국제정치 : International Politics of Central Eurasia Railway Cooperation: A Case Study on Russia–Kazakhstan-China mini-lateral cooperation
러시아-카자흐스탄-중국 철도협력을 중심으로

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Authors

순유에밍

Advisor
신범식
Major
사회과학대학 정치외교학부(외교학전공)
Issue Date
2019-02
Publisher
서울대학교 대학원
Description
학위논문 (석사)-- 서울대학교 대학원 : 사회과학대학 정치외교학부(외교학전공), 2019. 2. 신범식.
Abstract
광활한 육지면적을 가지는 유라시아 대륙에서 교통망 구축에 대한 필요성이 인식되는 가운데, 국제기구 또는 유라시아 주요국을 중심으로 유라시아 지역에서 수많은 육상 교통회랑 구축 프로젝트가 제시되었다. 그 중에서도 러시아-카자흐스탄-중국 구간의 국제교통회랑의 활성화 정도가 높아 국제적으로 이에 대한 관심이 커가고 있다. 국제교통회랑은 국경을 넘어 국가 간 연계를 강화하는 것으로 국가들의 강한 협력 의지와 복잡한 협력 과정이 필요하다. 본 연구는 러-카-중 국제교통회랑 협력을 가능케 해준 협력 틀이 어떻게 작동하였는지에 대한 의문을 갖고 이를 설명하고자 한다. 이를 위해 교통회랑 협력에 대한 각국의 정책을 살펴보고, 국가 간 협력 틀을 파악하면서 이에 이루어지는 소다자 협력 관계가 교통회랑협력 그리고 지역협력에 지니는 영향이 무엇인지를 밝히고자 한다.
1992년 이래 러·카·중 3국이 국제교통회랑에 대한 정책과 유라시아지역에 대한 비전들은 3국 교통회랑협력 추진의 이니셔티브로 작용하였다. 이러한 정책과 비전을 기반으로 3국이 다양한 협력 형식을 통해 회랑의 활성화를 위해 노력해 왔다. 3국 간 협력 틀은 주로 양자협력, 지역 다자협력, 국제 다자협력으로 이루어졌다. 그 중 양자 협력은 정부 및 부서 간 협정체결, 혹은 협력부서를 설립하는 형식으로 운송의 정책 방향, 운송에 대한 구체적인 사항을 규정하고 세밀한 협력 특징을 가지고 있다. 지역 다자협력은 러·중+중앙아시아 국가의 형식에서 상하이협력기구로 발전되어 지역 특성에 맞는 협력을 진행해왔으며, 국제적 협력은 법적 기반 마련, 총괄적인 교통회랑 정책의 출시와 발전 전략의 수립 및 조직하는 역할을 수행한다.
이러한 협력 틀에 참여 또한 틀을 활용하는 과정에서 러·카·중 3국이 일정한 소다자 협력을 이루었고 이러한 협력이 해당 교통회랑의 발전방향을 이끌어내고 있다. 소다자 협력의 작동을 보여주기 위해 본 연구에서는 교통회랑의 발전 상황을 3시기로 나누었다. 즉 ①1992-1999년 3국의 소다자 협력 미진 시기, ②2001-2012년 소다자 협력 작동 시기, ③2013년 이후부터 소다자 협력의 새로운 도전 시기이다. 1시기는 중국과 카자흐스탄의 주도와 러시아의 수동적 태도로 소다자 협력이 형성되지 못했고, 이로 인해 3국 간 철도는 충분히 활성화되지 못하였다. 2시기에 러시아는 협력에 대해 능동적인 태도로 전환하여 지속적으로 협력을 추진하는 중국, 카자흐스탄과 협력을 이루었다. 이에 따라 3국 간 교통회랑 물동량이 늘어나는 동시에 무역량도 급속히 증가되었다. 3시기에 들어 중국이 일대일로 전략구상을 제시하면서 3국 협력에서의 주도적 역할이 본격화되었다. 이에 따라 러시아는 중국을 지지하면서도 동시에 중국을 경계하는 전략을 취하였고, 카자흐스탄은 중국과의 협력을 도모하는 한편 러시아와 긴밀한 관계를 유지하였다. 이를 통해 중국은 화물조달, 인프라 투자 등에서 주도권을 확보했을 뿐만 아니라, 소다자 협력을 새로운 단계로 진입시켰다.
3국의 협력 사례를 통해 철도협력은 국가의 지역 정책과 국가 간 관계와 긴밀한 연관성이 있다는 것을 알 수 있다. 하지만 자국의 교통운송 분야에서 특정한 이익을 고려해야 할 때 외교정책과 불일치하는 경우가 있다. 따라서 철도협력을 둘러싼 3국의 협력은 국가의 지역 정책과 교통운송에 대한 고려를 동시에 반응하는 것이다. 본문은 이러한 각 국의 의도가 투사되어 형성되는 소다자 협력이 결국 철도협력의 발전 방향을 결정하게 된다는 점을 강조한다. 그 중에서도 두 개의 강대국인 러시아와 중국이 협력의 성격과 발전방향을 주도하였고, 중견국인 카자흐스탄은 자국의 유리한 지정학적 위치를 충분히 이용하여 균형자 역할을 수행해 왔다. 본 연구를 통해 국제협력에서 소다자 주의로 접근하려는 국가들에게 함의를 제공할 것으로 기대된다.
Numerous traffic corridor construction projects have been proposed in Eurasia, owing to the realization by international organizations and major Eurasian countries that a transport network should be built on the Eurasian continent which possesses immense land masses. Amongst these projects, the international traffic corridor project of Russia-Kazakhstan-China is so highly activated that it has attracted vast attention across the globe. It is vital to evoke the motivation of relevant countries to cooperate and stimulate their complex practice because in order to construct international traffic corridors, the linkages should be strengthened between countries across borders. Under this kind of background, the purpose of this study is to clarify the question of how the cooperation framework that enabled the cooperation of the international traffic corridor between Russia, Kazakhstan and China was operated. Firstly, we will take a look at policies of each country on the cooperation of the traffic corridor. Secondly, the cooperation framework between three countries would be identified. Thereafter, implications would be obtained from studying how the mini-lateral cooperation influenced the cooperation of the traffic corridor and the regional relations.
Ever since 1992, Russia, Kazakhstan and China have been working on the policies for international traffic corridors with their vision of the Eurasian region, deeming it an initiative to promote cooperationon corridors. Based on these policies and visions, three countries have sought to revitalize corridors through various forms of cooperation. The forms could be divided into three: bilateral cooperation in a large part, regional multilateral cooperation and international multilateral cooperation. In the middle of them, bilateral cooperation stipulates specific directions for transportation policy through agreements achieved by governments and lower-levels, or by establishing cooperation departments, with a character of intimate liaison. Regional multilateral cooperation is developed from the form of Russia, China plus Central Asia countries to Shanghai Cooperation Organization and is relayed with a character of regional cooperation. International cooperation is the foundation of legal basis, helping with the expansion of comprehensive traffic corridor policy and the number of development strategies.
During the process of participating in this cooperation framework and utilizing the framework, three countries have achieved a certain mini-lateral cooperation which is decisive to the development direction of the traffic corridor. In order to illustrate the mechanism of mini-lateral cooperation, this study divided the development of traffi ccorridor into three periods. (1) 1992-1999: a period of mini-lateral cooperation non-developed, (2) 2000-2012: a period of mini-lateral cooperation functioning, (3) after 2013: a period of new challenge faced by mini-lateral cooperation. During the first period, the mini-lateral cooperation was not formed owing to the passive attitude of Russia. As a result, the railway between the three countries was not fully activated. In the second period, Russia started to be actively engaged in cooperation
Meanwhile, China and Kazakhstan continued to cooperate. Therefore, trade volumes between the thre ecountries increased rapidly. Over the third period, China has been playing a leading role in the mini-lateral cooperation by presenting the 'One Belt One Road' initiative, bringing out that Russia supported China while at the same timetaking a strategy to alert China. Besides, Kazakhstan maintained close relations with Russia while promoting cooperation with China. Through this, China not only acquired the leadership in cargo procurement and infrastructure investment, but also push the mini-lateral cooperation into a new stage.
Through cooperation between the three countries, it can be inferred that railway cooperation is closely related to the regional policy of the state and the relations between the countries. However, in some cases, transportation policies are inconsistent with foreign policies, especially when it is necessary to consider certain benefits in the field of transportation. Therefore, the railway cooperation of three countries shows the simultaneous consideration of regional and traffic transportation policies of nations. The study emphasizes that the mini-lateral cooperation, which is combined with the intentions of these three countries, ultimately determines the development direction of railway cooperation. Two major powers, Russia and China, led the development of cooperation, and Kazakhstan, a middle power state, played a role as a balancer by taking full advantage of its favorable geopolitical position. This study is expected to provide implications to countries seeking mini-lateral cooperation approach in international cooperation.
Language
kor
URI
https://hdl.handle.net/10371/151301
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