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3차원 의복모델의 분할과 평면화를 이용한 의복패턴 설계시스템 개발 : Development of garment pattern design system using segmentation and flattening of 3D garment model

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Authors

강영훈

Advisor
김성민
Major
생활과학대학 의류학과
Issue Date
2019-02
Publisher
서울대학교 대학원
Description
학위논문 (석사)-- 서울대학교 대학원 : 생활과학대학 의류학과, 2019. 2. 김성민.
Abstract
본 연구에서는 3차원 환경에서 의복모델의 분할과 평면화를 이용하여 의복패턴을 설계할 수 있는 시스템을 개발하였다. 몇 가지의 인체 치수를 사용하여 인체모델을 생성한 후, 이를 바탕으로 3차원 의복모델을 제작하였다. 사용자가 의복모델의 임의의 절개선을 부여하여 의복을 디자인 할 수 있게 하였으며, 이를 평면 의복패턴으로 전개하였다. 이를 위해 본 연구에서는 다음과 같은 알고리즘을 개발하였다. 먼저 3차원 의복모델 위에 다각형을 그리는 방법으로 모델을 여러 개의 조각으로 나누는 프로세스를 개발하였다. 그리고 이때 생성되어 패턴 전개 과정에서 수치적 불안정성을 일으킬 수 있는 바람직하지 않은 모양의 요소를 제거하기 위한 형태 안정화 알고리즘을 개발하였다. 마지막으로 조각을 평면으로 펼치는 과정에서 접히거나 뒤집힌 부분을 없앨 수 있는 알고리즘을 개발하였다. 본 연구에서 개발된 소프트웨어를 이용하면 의복패턴 제작에 대한 전문적인 지식이 없는 사용자도 쉽게 의복패턴을 제작할 수 있을 것으로 기대된다. 또한 인체치수를 기반으로 하여 3차원 의복모델을 생성하기 때문에 1대 1 맞춤 생산 및 매스 커스터마이제이션을 위한 의복 생산 시스템을 구축에도 기여할 수 있을 것이며, 3차원 공간에서 사용자가 시각적으로 결과를 확인할 수 있으므로 불필요한 가봉 과정을 줄일 수 있어 의복 생산 효율성이 향상될 것으로 예상된다.
In this study, a virtual cutting system that can design garment pattern in three-dimensional environment was developed. After creating a human body model with a small number of anthropometric data, a 3D basic garment model was created based on this. The user was able to design an apparel by giving arbitrary cutting lines of the garment model, which was developed into a flat garment pattern.
The following algorithm has been developed for this study. First, a process of dividing a model into several patches was developed by drawing a polygon over a three-dimensional garment model. Secondly a mesh reshaping algorithm was developed to remove undesired shape elements that were generated at this time which could cause numerical instability in the pattern development process. Last but not least, an algorithm was developed which can be used to flatten a patch into a plane and eliminate the folded or inverted part.
Using the software developed in this study, it is expected that users who do not have expert knowledge on making garment pattern can easily make garment pattern. In addition, since the three-dimensional basic garment model is created based on human body size, the program can contribute to the construction of a garment production system for one-to-one customized garment production and mass customization. Finally, since the user visually confirms the garment and generates the pattern in the three-dimensional space, unnecessary fitting process can be reduced and the efficiency of the garment production will be improved.
Language
kor
URI
https://hdl.handle.net/10371/151333
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