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義天의 《新編諸宗敎藏總錄》 편찬과 그 의의
The Publication of Sinpyeon-jejong-gyojang-chongrok by Uicheon and Its Historical Significance

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Authors
임혜경
Advisor
남동신
Major
국사학과
Issue Date
2012-02
Publisher
서울대학교 대학원
Description
학위논문 (석사)-- 서울대학교 대학원 : 국사학과, 2012. 2. 남동신.
Abstract
大覺國師 義天이 1090년에 편찬한 《新編諸宗敎藏總錄》(이하 《의천록》)은 三藏에 대한 동아시아 승려들의 주석서인 章疏를 대상으로 한 목록이다. 총 3권으로 구성되어 있으며, 각 권에 經에 대한 장소 561종 2719권, 律에 대한 장소 142종 467권, 論에 대한 장소 307부 1692권, 총 1010부 4878권을 수록하고 있다. 본고에서는 《의천록》의 편찬 배경과 목적을 살펴보고, 그 구성방식을 분석함으로써 《의천록》의 특징과 더불어 佛典目錄으로서의 의의를 밝히고자 하였다.
의천은 三藏을 보다 쉽게 이해하기 위한 것으로서 敎藏(장소)의 중요성을 일찍부터 인식하였고, 이에 따라 국내는 물론 宋과 遼, 日本에 이르기까지 諸宗의 장소들을 두루 수집하였다. 그리고 입수한 수천 여 권의 장소를 간행하여 국내에 유통시키는 것은 물론 宋, 遼에까지 보내기도 하였다. 이 과정에서 의천은 《의천록》을 편찬하고, 그 서문에서 《開元釋敎錄》의 찬술 정신을 본받고자 하였다고 밝혔다. 이는 《의천록》이 眞僞와 是非를 분명하게 가린다는 《개원석교록》의 기본 정신을 바탕으로 참고할 만한 장소와 그렇지 못한 것들을 구분하여 교학연구의 지침을 마련하기 위해 편찬된 것임을 의미한다. 그러나 《개원석교록》과 달리 《의천록》은 장소만을 수록하였다는 점에서 근본적인 차이를 보이며, 특정 종파에 국한되지 않고 다양한 저술을 폭넓게 수록한 종합 장소목록으로서는 최초라고 할 수 있다. 더불어 당시 실제로 유통되고 있던 장소들을 대상으로 하였기 때문에 고려 불교계에서 중시되었던 典籍의 면모를 파악할 수 있다는 점에서도 그 중요성을 찾을 수 있다.
《의천록》의 구성방식은 선행하는 불전목록과의 관계 속에서 파악할 수 있으며, 무엇보다도 중국의 經錄 구성방식의 장점을 장소목록이라는 특성에 맞게 절충·변용하고 있는 점이 주목된다. 중국의 경록은 唐代에 들어 연대와 譯人의 순서에 따라 수록하는 방식과 經論의 성격에 따라 분류하는 두 가지 방식이 종합되었으며, 이 과정에서 진위를 변별하는 것이 특히 중요해졌다. 《의천록》은 성격별 분류의 방식을 따르면서 참고할 필요가 없다고 판단한 저술들은 목록에서 제외시킴으로써 시비변별의 정신을 구현하였다. 동시에 중요한 인물들의 傳記類를 함께 수록함으로써 연대별 방식의 장점도 부분적으로 수용하고 있다.
《의천록》이 중국의 경록을 참고하였지만 구체적인 체계와 수록내용에서는 《의천록》만의 특성이 잘 드러난다. 기존의 경록이 대승과 소승의 구분을 우선시한 것과 달리 《의천록》은 삼장을 1차 분류 기준으로 삼고 그 이하에 대·소승의 장소를 수록하였다. 이는 소승과 대승을 단계적 관계로 파악하였던 의천의 兼學의 관점에 따른 것으로 해석할 수 있다. 또한 論部의 소승론 이하의 장소들 중에는 《의천록》이 최초로 목록화하였거나 유일하게 수록하고 있는 장소들이 상당수 확인된다. 이처럼 기존 목록에서 누락된 것과 새로 찬술된 장소들을 적극적으로 수록하고 있는 점은 불전목록으로서 《의천록》이 갖는 중요성을 잘 보여주는 것이다.
《의천록》에서 가장 많은 장소가 수록된 화엄경부와 법화경부를 중심으로 구체적인 장소 수록 경향을 살펴보면 의천이 敎觀幷修의 관점에 기반하여 교의연구와 실천수행을 함께 중시하였음을 알 수 있다. 화엄경부의 장소들은 《화엄경》에 대한 종합적인 해석과 觀門을 먼저 이해한 후에 세부적인 교리를 익힐 수 있도록 배열되었다. 구체적으로는 地論宗 승려의 장소를 가장 먼저 배치하여 지론종에서 화엄종으로 이어지는 《화엄경》 연구전통을 반영하였으며, 智儼-法藏-澄觀의 교학계통이 두드러진다. 특히 징관의 저술들이 중요하게 다루어지고 있는데, 이는 실천수행을 강조한 징관의 화엄학에 대한 의천의 관심을 반영하는 것이다. 법화경부 역시 화엄경부와 마찬가지로 《법화경》에 대한 기본교학을 익힌 후 세부교의를 연구할 수 있도록 배열되어 있다. 특히 천태종 승려들의 저술이 군집되어 있어 천태교학을 중심으로 법화경부를 구성하려는 의도가 엿보이며, 止觀 관련 장소들을 논부에 수록하여 실천수행의 측면도 강조하고 있다. 더불어 山家派와 山外派의 대론서들을 함께 수록하는 등 다양한 학설에 대한 균형있는 시각도 보여준다.
이처럼 《의천록》은 敎觀幷修라는 의천의 교학적 입장을 바탕으로 諸宗을 아우를 수 있는 연구 방향을 제시하고자 하는 의도를 반영하고 있다. 더불어 불경목록의 발달 과정에 대한 식견을 바탕으로 장소목록이라는 기본 성격에 부합하도록 체계를 구성하고 새로운 장소들을 적극적으로 수록하고 있다는 점에서 목록으로서의 가치도 크다고 할 수 있다.
Sinpyeon-jejong-gyojang-chongrok (新編諸宗敎藏總錄, the newly edited total catalogue of entire Buddhist sects’ commentaries on the Tripitaka; shortened as Uicheonrok below) was compiled by Uicheon the Master of Great Enlightenment in A.D. 1090. It is a catalogue of East Asian Buddhist priests’ commentaries (章疏) on the Tripitaka (三藏). Uicheonrok consists of three volumes and it as a whole has 4878 commentaries of 1010 kinds in it; 2719 commentaries of 561 kinds on Sutras (經), 467 commentaries of 142 kinds on Vinaya (律), and 1692 commentaries of 307 kinds on Abhidharma (論). This study concerns the historical background to the publication of Uicheonrok and the intention behind it, and analyzes the compositional structure of Uicheonrok. It aims to elucidate distinct features of Uicheonrok and its historical significance as a catalogue of Buddhist writings.
Uicheon was well aware of the significance of Buddhist commentaries for a clear comprehension of the Tripitaka. Therefore, he collected commentaries of various Buddhist sects from Sung Dynasty, Liao Dynasty, and Japan as well as domestic sects. He published thousands of collected commentaries and distributed them in the country. Moreover, he even exported them to Sung and Liao Dynasty. During this process, he compiled Uicheonrok and he noted in the preface that he tried to emulate the spirit of Gaewon-seokgyorok (開元釋敎錄, the catalogue of Buddhist teachings written in the era of Emperor Gaewon of Tang Dynasty). Uicheonrok was compiled on the fundamental spirit of Gaewon-seokgyorok which was written to distinguish between right and wrong, true and false. This means that Uicheonrok differentiates reference-worthy commentaries from unworthy ones so that it could suggest an academic guideline for Buddhist study. However, unlike Gaewon-seokgyorok, Uicheonrok only contains commentaries and this fundamentally distinguishes it from Gaewon-seokgyorok. Uicheonrok is also the very first catalogue of commentaries whose sources of commentaries are not limited to certain Buddhist sects. And for the fact that Uicheonrok contains commentaries actually distributed at the time, it is also possible to comprehend the appearance of important Buddhist writings in the Buddhist society of Koryeo Dynasty through Uicheonrok.
The compositional structure of Uicheonrok can be clearly understood by considering its connection with preceding Buddhist catalogues. It is quite interesting to find that Uicheonrok had adopted compositional merits of Chinese Buddhist catalogues and changed them to make a better structure to contain commentaries in it. Buddhist catalogues in China, since Tang Dynasty period, had put two classification methods together; one is to classify scriptures in chronological order or the order of translators’ era; the other is to classify scriptures according to their distinct features. During this process, it had become very important to discriminate the authenticity of scriptures. Uicheonrok classified commentaries according to their features and removed unworthy commentaries from its contents. Through this sorting process, it had embodied the spirit of authenticity discrimination. Uicheonrok had also partially adopted merits of chronological classification method by adding an appendix of biographies of important figures in the history of Buddhism.
Though Uicheonrok had emulated the compositional structure of Chinese Buddhist catalogues, its detailed structure and contents still have their own distinct features. While Chinese catalogues categorized scriptures into Mahayana and Hinayana sections, Uicheonrok had commentaries classified into three sections of the Tripitaka and then added Mahayana and Hinayana categories under each sections. This difference could suggest that Uicheon, who thought that Mahayana Buddhism and Hinayana Buddhism were in a gradational relationship, had compiled this book from the perspective of combined studies (兼學). And a considerable number of commentaries under Hinayana Buddhism category in Abhidharma section were catalogued for the very first time or verified as a solitary existing copy. Thus, the fact that Uicheonrok contains such rare commentaries proves the historical significance it has as a catalogue of Buddhist writings.
By examining commentaries in the Lotus Sutra and the Avatamska Sutra categories, where the biggest number of commentaries are contained, this study has discovered that Uicheon made much importance of doctrinal study and practical self-cultivation from the perspective of combined practice of self-cultivation and doctrinal study (敎觀幷修). Commentaries in the Avatamska Sutra category are arranged in order to help people to understand the entire meaning of the sutra and Kwanmun (觀門, the method of practice) first, and then learn more detailed thoughts of the sutra. Uicheon, to put it more specifically, placed commentaries of priests from the Jiron Sect at the top of the list in order to reflect the academic tradition of the Avatamska Sutra which was initiated by the Jiron Sect and then handed down to the Avatamska Sect. The academic relations of doctrinal study among Jieom (智儼), Beopjang (法藏), and Jingkwan (澄觀) can also be verified from it. The fact that Uicheon had highly regarded writings of Jingkwan can be an evidence of his special interests on the Avatamska study of Jingkwan who emphasized the importance of practical self-cultivation. Commentaries in the Lotus Sutra category are arranged in order to help people to gain basic knowledge of the sutra and then proceed to deal with more detailed teachings as well. There is a big group of commentaries of priests from the Cheontae Sect in the category and this fact suggests that Uicheon had intended to compose the category with the study of Cheontae Sect as the center. He also included commentaries on Shamatha-vipasyana (止觀) in Abhidharma section in order to emphasize practical self-cultivation. Along with these commentaries, Uicheon added the contents of discussions between Sangapa (山家派, the orthodox school of Cheontae Sect) and Sanoepa (山外派, the unorthodox school of Cheontae Sect) to Uicheonrok from a well-balanced perspective on various Buddhist theories.
From the information gathered above, it is possible to say that Uicheon, from the perspective of combined practice of self-cultivation and doctrinal study, had compiled Uicheonrok to suggest an encompassing direction in Buddhist Study which embraces various thoughts from the entire Buddhist sects. It has also been verified that Uicheon had systematized Uicheonrok to accord with basic features of Buddhist catalogues and enthusiastically included new commentaries in it, on the basis of his profound knowledge about the developing process of Buddhist catalogues. In this sense, Uicheonrok can be regarded as one of the most important works in the history of Buddhism.
Language
kor
URI
http://hdl.handle.net/10371/154620

http://dcollection.snu.ac.kr/jsp/common/DcLoOrgPer.jsp?sItemId=000000001261
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College of Humanities (인문대학)Korean History (국사학과)Theses (Master's Degree_국사학과)
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